تازه های سایت

کد مطلب: 10560
9. خرداد 1392 - 10:17
پایگاه خبری گرو :معرفی سراب ملوسان نهاوند

 

سراب ملوسان _ زیبایی های منطقه _ خونگرمی و مهمانوازی مردم روستای ملوسان :

سراب ملوسان در 5/1 كيلومتري روستا واقع شده است که دارای چشمه های جوشان میباشد که از دل کوه بیرون آمده و آب مورد نیاز کشاورزان را فراهم میسازد.این سراب هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند.
از مناطق زیبای سراب میتوان به چشمه های جوشان و همچنین به غارهای دوقلوی و همچنین دشت پهناور آن که به کوههای سراب ختم میشود اشاره کرد.البته از لاله های واژگون نباید گذشت چرا که در اوایل اردیبهشت چهره ی بسیار زیبایی به کوه میبخشند.
از خوش طعم ترین میوه های کوهی روستای ملوسان میتوان زالزالک را نام برد که با طعم ترش خودش طرفداران زیادی برای خود جمع کرده است.سراب ملوسان درتابستان محل شنای نه تنها اهالی روستا بلکه روستاهای همجوار نیز میباشد.
این سراب نعمت بزرگی است که خداوند به این روستا داده البته باید خاطرنشان کرد که سراب ملوسان در ابتدا چهره ی بسیار زیبایی داشت اما با قطع درختان آن توسط بعضی از اهالی روستاههای همجوار  چهره آن تا حدودی تغییر کرده به همین دلیل سراب ملوسان نیازمند نگاه ویژه ی مسئولان است.امیدواریم که با جلوگیری از قطع درختان ورسیدگی بیشتر به سراب از نابودشدن آن جلوگیری کنند.

معرفی مشاغل اهالی روستای ملوسان :

جمعیت روستای ملوسان حدودا 700نفر است وقریب به 150خانوار در آن زندگی میکنند.میتوان گفت که تقریبا 70% جمعیت روستا باسواد هستند.در گذشته به علت نبود شرایط لازمه جوانان روستا مجبور بودند برای کسب درآمد روستا راترک کنند و به شهرهای دور بروند ولی امروزه مشاهده میکنیم که افرادی با سطح فرهنگی بالا نیز به روستا آمده و روستا را محل زندگی خود قرار داده اند.
ساکنین روستای ملوسان مردم بسیار خونگرم وصمیمی هستند و همواره در غم وشادی یکدیگر شریکند.زبان مردم روستا لکی است که مابین کردی ولریست.روستای ملوسان محل عبور خط راه آهن نیز هست،این خط از شهرستان ملایر آمده و با گذشت از چنین شهر و روستا از جمله ملوسان به استان کرمانشاه وصل میشود. عبور قطار ازاین روستا و احداث ایستگاه راه آهن میتواند مزایای بسیبار خوبی برای روستا و مردم منطقه داشته باشد.
در کوههای ملوسان غارهای بسیاری وجود دارد که مهمترین آنها که مورد توجه عموم مردم نیز هست و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب  میکند، اسماعیل خانینام دارد. این غار در منطقه ممنوعه روستا قرار دارد.غار جالب و زیبای دیگر داله لان نام دارد که به علت وجود عقاب(به زبان محلی:دال) در این منطقه به این اسم نامگذاری شده است، راهیابی به داخل این غار کمی مشکل است چون اولا کف آن کمی لیز است و ثانیا سرازیر است.
مردم این روستا از نفت برای سوخت زمستان و مصارف دیگر خود استفاده میکنند.البته لوله کشی گاز در روستا انجام شده است و در آینده ای نزدیک این روستا از نعمت گاز برخوردار خواهد شد.همچنین مقدمات اولیه برای آسفالت سازی وجدول کشی روستا فراهم شده است ودر آینده ای نزدیک راههای اصلی وشاید فرعی داخل روستا آسفالت خواهد شد.
اگربخواهیم از امکانات ورزشی داخل روستا سخن بگوئیم باید گفت که در حد صفر است و متاسفانه مسئولین در زمینه ورزشی برای این روستا نکرده اند.االبته باید به این نکته اشاره کرد که با اینکه امکانات ورزشی روستا بسیار پایین بوده ولی با این وجود هم اکنون دو ورزشکار  در رشته های جودو و فوتبال از این روستا در سطح بالای کشور مشغول به فعالیت هستند.آقای مهدی کیانی بازیکن تیم تراکتور سازی تبریز در رشته فوتبال و خانم صبا کرمعلی در رشته جودو  دو ورزشکار موفق روستای ملوسان هستند.
اکثر مردم روستا مشغول کشاورزی ودامداری هستند و بدینوسیله امرار معاش میکنند.عمده کشاورزی مردم این روستا باغداری است.به دلیل داشتن آب وهوای مناسب مردم روستا درختانی از قبیل:گردو،هلو{انجیری،زعفرانی و...}، زردآلو،انواع آلو،شلیل و همچنین باغات انگور را پرورش میدهند.در زیر خانه های روستامحوطه بسیار وسیعی وجود دارد که پوشیده از درخت گردو است، آب مورد نیاز این درختان چند سال پیش از آب چشمه های سراب تامین میشد که متاسفانه به علت کم آبی ، اب سراب دیگر به این درختان نمیرسد و در حال خشک شدن هستند.
هر سال اوایل پاییز مردم با شور وحال خاصی محصولات این درختان را برداشت میکنند، با این توصیف که جوانتر ها به بالای درخت میروند و با در دست داشتن چوبی نسبتا دراز به گردوها ضربه می زنند تا در نهایت از درخت کنده شوند،البته این کار بسیار خطرناک است و باید ایمنی کامل را رعایت نمود.یک بند انحرافی نیز در این روستا تاسیس شده است که آب موردنیاز کشاورزان از آنجابه مسیرهای لازم هدایت میشود. البته متاسفانه به علت کم شدن بارش و برداشت بیش از حد مجاز از آبهای زیر زمینی ،آب روستای ملوسان طی 3 سال گذشته بسیار کم شده است.به امید روزی که آب روستای ملوسان به حالت اولیه خود باز گردد،روزگاری که این روستا آب مورد نیاز برای آبیاری روستاهای همجوار را تامین میکرد.
روستای ملوسان در منطقه کوهستانی قرار دارد و به همین دلیل 4 فصل مختلف و زیبا دارد.هوای بهاری آن بسیار زیبا و قشنگ است، باران ها تا اوایل خرداد ادامه دارد و پس از آن کم کم گرما فرا میرسد،با شروع فصل گرما در روستا گیاهان و بخصوص میوه های درختان به طور چشمگیری رشد میکنند و آماده برداشت میشوند.
فصل تابستان فصل کار و زحمت برای اهالی ملوسان است و مردم این روستا در این فصل بسیار زحمت میکشند  تا به نتیجه تلاشهای خود برسند،پس از فصل تابستان کم کم فصل پاییز از راه میرسد و مردم مشغول کاشتن محصولات خود میشوند.
در اواخر پاییز فصل سرما فرا میرسد و کم کم زمین رخت سفید خود را برتن میکند،در شب اول دی ماه که به زبان لکی (شو چله) نامیده میشود خانواده ها دور هم جمع میشوند و با خوردن تنقلات مخصوص شب یلدا مانند گندم و شادانه سرخ شده و... این شب را جشن میگیرند.
یکی از کارهای جالب که مردم روستا هنگام باریدن برف انجام میدهند این است که چندین نفر  پیر و جوان جمع میشوند و به کوه میروند و با دنبال کردن کبک و تیهوهای کوه آنها را میگیرند و به خانه می اورند،این کار به زبان محلی(کوک راو) نام دارد.با گذشت دو ماه سرد و فرا رسیدن اسفند ماه باز هم کارهای کشاورزی ازجمله:درختکاری و هرس و کود دادن به درختان و محصولات دیگر آغاز میشود و همچنین مردم خود را برای عید نوروز آماده میکنند.

نوروز در روستای ملوسان :

با فرارسیدن عید نوروز همه ی کسانیکه اهل روستا هستند ودر شهر های دیگر زندگی میکنند،برای سپری کردن ایام نوروز درکنار خانواده های خویش به روستا می آیند.در روستای ملوسان مراسم 4شنبه سوری برگزار نمیشود بلکه این مراسم درشب عید برگزار میشود ومردم روستا شب عید با رفتن به پشت بام خانه های خویش و روشن کردن آتش خوشحالی خود را به خاطر فرا رسیدن سال جدید نشان میدهند.
در روز اول فروردین همه ی مردهای روستا چه پیر وچه جوان دریک مکان جمع شده وعید را به یکدیگر تبریک میگویند،و اگر رسم ورسومی در روستا باشد که مورد تایید عموم نباشد،آن را برداشته و اگر رسوم جدیدی مد نظر باشد ابتدا با یکدیگر مشورت و اگر همه راضی باشند آن را به عموم اعلام میکنند.پس از آن مردم پخش می شوند وگروه گروه به خانه های یکدیگر میروند وعید را به یکدیگر تبریک میگویند.
در ایام عید عده کمی از مردم روستا به مسافرت میروند چون دل کندن از این روستا در عید کار بسیار سختی است. در این ایام بیشتر وقت مردم صرف عید دیدنی و سر زدن به فامیل میشوددر روز سیزده فروردین مردم روستا بزای گذراندن روز طبیعت به بیرون میروند،عده ای به سراب و عده ای دشت پهناور واقع درپشت روستا که جز ء منطقه ی محافظت شده ه روستا میباشد وبه زبان محلی غلاملاخور نام دارد میروند.

منطقه محافظت شده روستای ملوسان :

روستای ملوسان به علت داشتن کوههای پهناور و مرتفع و دشتهای وسیع دارای پوشش گیاهی مختلف و مناسب است و محل زندگی گونه های مختلف جانوری و گیاهی میباشد.
قوچ و میش یکی از مهمترین جانوران ساکن کوههای این روستا هستند. همین امر باعث شده تا مسئولین پاسگاه محیط بانی که وظیفه ی آن محافظت منطقه ی ممنوعه میباشد احداث کنند. این پاسگاه درسال 1373 تاسیس شده است حفاظت از جانوران منطقه بخصوص قوچ و میش و افزایش تعداد آنها جلوه ی زیبایی به طبیعت منطقه زیبای ملوسان داده است .

                                               لاله واژگون

            لاله واژگون

                             میوه هلو محصول باغات روستای ملوسان 

               هلو کارتی

                                              سراب ملوسان

              سراب ملوسان

             درختان کوهی در فروردین ماه چهره زیبایی به طبیعت منطقه میدهند

              درخت کوهی

              درخت کوهی2

                                  لاله واژگون در اردیبهشت گل میدهد 

              لاله واژگون                 

                           میوه انگور محصول  تاکستانهای روستای ملوسان

               انگور یاقوتی  

   نویسنده : بهزاد سوراوند

دیدگاه شما