تازه های سایت

کد مطلب: 10344
1. خرداد 1392 - 12:51
احداث سد گرین نهاوند که از آرزوهای 50 ساله مردم این شهرستان به شمار می رفت بعد از چند دهه توقف در خردادماه سال 90 از سرگرفته شد اما متاسفانه کمبود اعتبار مانع از ادامه اجرای آن شد و پروژه در روز گذشته به تعطیلی رسید.

به گزارش پایگاه خبری گرو ،  پس از سه دهه تلاش مديران و نمايندگان شهرستان نهاوند و استان همدان مناقصه سد مخزني گرين نهاوند 20 آذرماه 89 برگزار شد و شركت ملي ساختمان برنده اين مناقصه شد و با حضور معاون اول رئيس جمهور سد مخزني 120 ميليون متر مكعبي نهاوند كلنگ‌زني ‌شد.

ارتفاع اين سد 105 متر و طول تاج آن 611 متر و طول درياچه سه كيلومتر است و عرض آن نيز يك‌هزار و 200 متر و تراز نرمال ذخيره آب آن 144 هكتار است و بزرگ‌ترين سد آبي غرب كشور است.

سدگرین آب  9‌ هزار و 269 هكتار از اراضي دشت نهاوند را تامین می کند

اعتبار اوليه اين سد مخزني بتني بر اساس برآورد سال 88 بيش از 870 ميليارد ريال است كه مبلغ برآورد اعتبار بر اساس فهرست‌ بهاي واحد پايه رشته‌هاي سدسازي، راه، باند، زيرسازي، آهن، ابزار دقيق و فهرست بهاي خاص ميكانيكال و الكتروكال بوده و اعتبار مصوب سال 89 آن بيش از 50 ميليارد ريال بوده است كه 9‌ هزار و 269 هكتار از اراضي دشت نهاوند را تأمين آب كند.

اين سد با افق تأمين آب شرب شهرستان نهاوند و سه هزار و 599 هكتار توسعه اراضي و 567 هكتار نيز بهبود تأمين آب اراضي كشاورزي و همچنين ايجاد بيش از هفت هزار شغل به صورت مستقيم و غير ‌مستقيم  طراحي شده است.

خرداد سال 1390 بود که آرزوی دیرین مردم نهاوند تحقق یافت و معاون اول رئیس جمهور با حضور در منطقه گاماسیاب کلنگ بزرگترین پروژه اقتصادی و عمرانی استان همدان را به زمین زد و از بهره برداری سه ساله  سد  گرین نهاوند خبر داد این در حالی بود که در همان زمان اکثر کارشناسان و متخصصان صاحب نظر و مردم بر این باور بودند که به بهره برداری رسیدن این سد در زمان سه ساله کاری محال و غیر ممکن است.

از زمان عملیات آغاز ساخت این سد چندین بار خبر تعطیلی پروژه در سطح استان همدان تیتر یک رسانه ها شد و سر و صدای زیادی به پا کرد اما در چند مرحله نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، استاندار و معاونین و فرماندار نهاوند وارد عمل شدند و با رایزنی و تشکیل جلسات مختلف اعتبار هر چند اندک را به این پروزه بزرگ استانی تزریق کردند تا مانع تعطیلی سد گرین شوند.

کار اجرایی در پروژه سدگرین نهاوند متوقف شده است

اما روزه سه شنبه این هفته  مدیر آب منطقه‌ای نهاوند خبر از تعطیلی پروژه سد گرین بعلت پرداخت نشدن مطالبات پنج میلیاردی پیمانکار داد و گفت: عملا کار اجرایی در این پروژه متوقف شده است.

آرش کولیوند گفت: با توجه به اینکه در برنامه زمان بندی این طرح مدت زمان شش سال برای بهره برداری پیش بینی شده است و اعتبار در نظر گرفته شده بیش از 150 میلیارد تومان است در صورتیکه قرار باشد این پروژه طبق برنامه مصوب شده پیش برود نیاز به اعتبار سالانه 25 میلیارد تومانی است.

کولیوند افزود: این در حالی است که اعتبار تخصیص یافته سد گرین در سال 89 دو و چهارم دهم میلیارد تومان، در سال 90 سه و 16 صدم  و در سال 91 پنج و هشت دهم میلیارد تومان بوده است و هم اکنون پیمانکار مبلغ پنج میلیارد تومان بابت انجام عملیات اجرایی انجام  شده طلبکار است و حاضر به ادامه انجام کار نیست.

وی با اشاره به دو طرح ماندگار سد گرین گفت: احداث تونل انحرافی این سد به طول 900 متر با گذشت دو سال فقط 300 متر حفاری شده است  و 30 درصد پیشرفت فیزیکی  داشته است.

احداث جاده جایگزین محور نهاوند- نورآباد فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

مدیر آب منطقه ای نهاوند روند اجرایی احداث جاده جایگزین محور نهاوند- نورآباد را نیز ضعیف ارزیابی کرد و گفت: این پروژه نیز فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

آرش کولیوند گفت: ارتفاع این سد 105 متر و طول تاج آن 611 متر و طول دریاچه سه کیلومتر است و عرض آن نیز یک‌هزار و 200 متر و تراز نرمال ذخیره آب آن 144 هکتار است و بزرگ‌ترین سد آبی غرب کشور است.

این در حالی است که حمید رضا بیتا پیمانکار پروژه سد گرین در شهریور سال گذشته  اعلام کرده بود پروژه ساخت سد گرین نهاوند به علت عدم تامین اعتبار تعطیل شد و کارگاه تجهیزات و ماشین آلات این پروژه تا تخصیص اعتبار از سوی شرکت آب منطقه ای همدان جمع آوری شد.

بیتا در شهریور سال گذشته هم از پرداخت نشدن مطالبات خود گلایه داشت و گفته بود: شرکت آب منطقه ای استان همدان به تعهدات خود در مقابل این پروژه عمل نکرده است.

بیتا با بیان اینکه تاکنون هفت میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است، گفت: ازاین مبلغ تاکنون رقمی به شرکت مجری طرح پرداخت نشده است.

 اما نارضایتی از روند احداث سد گرین در سخنان دستيار ويژه رئيس جمهور و رئيس ستاد مهر ماندگار كشور  نیز معلوم بود.

حجم حفاري در سد گرین نهاوند ضعيف است

علی اکبر محرابیان در تاریخ 11 اردیبهشت سال جاری ضمن بازدید از سد گرین نهاوند گفت: حجم حفاري در سد گرین نهاوند ضعيف است و نسبت به برنامه مدون میزان حفاري عقب افتاده است.

علي اكبر محرابيان در بازديد از سد گرين نهاوند و همچنين بازديد از دو طرح مهر ماندگار اين پروژه شامل تونل انحرافي به طول هزار متر كه تاكنون حفاري 300 متر آن به روش سنتي انجام شده و در هفته هفت متر حفاري انجام مي گيرد، گفت: حجم حفاري ضعيف است و نسبت به برنامه مدون میزان حفاري عقب افتاده است.

دستيار ويژه رئيس جمهور و رئيس ستاد مهر ماندگار كشور گفت: تاكنون براي احداث اين سد هشت ميليارد و 300 ميليون تومان از محل اعتبارات استاني تخصيص يافته است.

وي با بیان اینکه سدگرین نهاوند 120 ميليون ليتر آب حجم دارد، افزود: پيشرفت فيزيكي طرح سد گرين تاكنون 10 درصد است.

آنچه به نظر می رسد با توجه به روند تخصیص بودجه کشور ادامه کار اجرایی سد گرین با چالش ها و موانع اعتباری زیادی روبرو است و برای حل موضوع مسئولین استان و شهرستان باید به فکر تدبیر و راه حل اساسی برای جلوگیری از تعطیلی سد گرین نهاوند باشند.

در حالیکه پروژه و طرح های مهم کشور در حال حاضر یکی پس از دیگری بعلت کمبود اعتبار تعطیل می شوند، ساخت پروژه ای که مشکل چندین منطقه را حل خواهد کرد نباید به بهانه نبود اعتبار و کمبود نقدینگی درجا بزند چراکه مردم به وعده های دولتمردان دل خوش کرده اند و آرزوی تحقق وعده ها را در سر می پرورانند.

این در حالی است که هیچ کدام از پروژه های دولت در زمان اعلام شده به بهره برداری نخواهند رسید و نهاوند با قدمتی بسیار همچنان از بهره مندی ابتدایی ترین زیرساختهای توسعه محروم است.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه شما