تازه های سایت

کد مطلب: 17668
14. اسفند 1392 - 9:44
پایگاه خبری گرو ،اگر روزي از درب يكي از مدارس شهرستان نهاوند عبور كنيد مشاهده خواهيد كرد كه برخي از خودروهاي دولتي سرويس مدارس شده اند.

n00017285-b

پایگاه خبری گرو : مدت هاست که در ساعات غیر اداری شاهد حضور خودروهای دولتی و پلاک قرمز در سطح شهر نهاوند هستیم؛ خودروهای با پلاک های دولتی که مخصوص استفاده در ساعات اداری هستند و برای حضورشان در خارج از ادارات، نیاز به برگ ماموریت دارند.

یکی از مدیران شهرستان نهاوند که اتفاقا دو فرزند پسرنیز دارد در اقدامی جالب در ساعتی خارج از ساعات کاری فرزندان خود را بر سوار ماشین پلاک قرمز میکند تا با هم به خرید بروند و روزی خوبی را با ماشین بیت المال با هم سپری کنند.

یکی دیگر از مسئولان نیز به مراسم عروسی دعوت شده بود و باز هم خانواده را سوار بر مرکب بیت المال کرده بود. سوال اساسی اینجاست که آیا خرید کردن و رفتن به مراسم عروسی جزء ماموریت های این اداره است یا نه ؟

برخی از مدیران شهرستان نهاوند (( که فقط به خاطر حفظ حرمت آنها از انتشار عکس و نام آنها خودداری میکنیم )) با وجود داشتن چندین خودرو، از امکانات اداری که بیت‌المال و حق مردم است سوءاستفاده می‌کنند که این مخالف موازین و معروفات اسلامی است.

برخي مسئولين و حتي كارمندان ادارات دولتي در نهاوند ، علي رغم اينكه خودروي شخصي هم دارند ولي عمدتاً بيشتر كارهاي شخصي خود را با خودروهاي دولتي انجام مي دهند كه رساندن فرزندانشان به مدارس از اين قبيل است .

متأسفانه فرزندان دلبند يكي از مسئولين شهرستان نهاوند فاصله 300 متري منزل تا مدرسه را با يك راننده اختصاصي و خودروي دولتي طي مي كند و اين امر موجب شده است كه برخي مسئولين هم از اين موضوع سوءاستفاده نموده و گذشته از انجام دادن كارهاي شخصي خود با ماشين دولتي ، درمواقعي با ترفندهای واهی هم اقدام به مسافرت هاي حتي خارج از شهرستان مي كنند.

اشتباه برداشت نشود؛ بعضی ماموریت ها در ساعات خارج از وقت اداری هستند که در خصوص آنها بحثی نیست و باید به حس تعهد شغلی کارمندان این ماموریت ها آفرین گفت.

اما چیزی که آزار دهنده است، حضور این خودروها در مراسمات عروسی و یا بازارهای روزانه است. مگر عروسی و یا خرید از بازار هم ماموریت جدید ادارات است که (برخی آقایون با خودروهای دولتی در مکان های نام برده حاضر می شوند؟)

مگر هزینه های استهلاک و سوخت این خودروها از پول بیت المال نیست؟ مگر این خودروها برای شخص خاصی فرستاده شده اند که این چنین از آنها استفاده می شود؟

اين روزها با توجه به اينكه استفاده از اموال بیت المال توسط مسئولان به صورت يك فرهنگ در آمده است وهركس که مسئول يك نهاد واداره شد، مي تواند به اشكال مختلف در اموال آن تصرف نمايد.

علی رغم نصّ صریح قانون و تأکید مسئولان مبنی بر عدم استفاده شخصی دستگاههای اجرایی از خودروها و امکانات دولتی، متأسفانه شاهد این گونه بی نظمی ها در سطح شهرستان نهاوندهستیم.

درساعات غیر اداری اگر درخوشبینانه ترین حالت بپنداریم که سرنشینان این خودروها در حال انجام ماموریت هستند، اما نمی ‏توان پذیرفت در روزهای تعطیل برخی مدیران و یا کارمندان ادارات با استفاده از تعطیلی دستگاه خود و نیز غفلت نهادهای ناظر شهرستان، با استفاده شخصی از اموال دولتی به مهمانی، دید و بازدید و حتی مسافرت اقدام کنند و کسی نیز آنها را بازخواست نکند. ولی معلوم نیست که چرا ؟؟؟ به عنوان حافظ اموال بیت المال با این افراد برخورد نمی‏ کند.

هرگونه استفاده شخصی از خودروهای با پلاک دولتی ممنوع بوده و در صورت مشاهده تردد در خارج از ساعات اداری و بدون برگ مأموریت، نیروی انتظامی موظف به توقیف خودرو می‌باشد.

امروزه اموال عمومی و دولتی از مصادیق بارز بیت المال به شمار می آیند، بنابراین وقتی گفته می شود بیت المال، یعنی اموالی که به همه اقشار جامعه تعلّق داشته و همگان در حفظ و نگهداری آن مسئولند، همانگونه که در آن حق نیز دارند. به عبارت دیگر بیت ‏المال به مالی گفته می شود که مالک خصوصی نداشته و همگان در استفاده از آن سهیم هستند.

پیشوایان بزرگ دین از جمله پیامبر (ص) و امیر مؤمنان علی (ع) ، در نگهداری اموال بیت المال دقّت فراوانی به خرج می دادند و هرگونه استفاده شخصی از آن را ممنوع می شمردند، برای مثال حضرت علی(ع) آن نحوه برخورد را با برادرش عقیل دارد که زبانزد خاص و عام است.

دیدگاه شما