تازه های سایت

کد مطلب: 4376
21. آبان 1391 - 8:42

تکمله‌ای بر پیشینه‌ی فوتبال شهرستان نهاوند (۱۳۸۸-۱۳۱۰) بخش اول

آقای محمدجعفر شهبازی مدیرمحترم دفترمؤسسه‌ی‌فرهنگی علیمرادیان در نهاوند، که همواره برای ارتقای ورزش نهاوند تلاش می‌کنند، به منظور تکمیل مقاله‌ی پیشینه‌ی ورزش فوتبال در نهاوند به قلم آقای وحید وحیدنیا در فصل‌نامه‌ی فرهنگان شماره‌ی 8 و توضیحات آقای عبدالله میرزا زمانیان در فصل‌نامه‌ی فرهنگان شماره‌ی 15، آن هم از آغاز فوتبال در نهاوند تا حدود سال 1388، از صاحب‌نظران و برخی پیش‌کسوتان ورزش فوتبال، از جمله آقایان سید شجاع سیفی، محمدحسین جلالوند، اسدالله (مظفر) کرمی و داود سیاوشی مطالب و عکس‌هایی تهیه کرده…

تکمله‌ای بر پیشینه‌ی فوتبال شهرستان نهاوند (۱۳۸۸-۱۳۱۰)

 

       

محمدجعفر شهبازی

اشاره

آقای محمدجعفر شهبازی مدیرمحترم دفترمؤسسه‌ی‌فرهنگی علیمرادیان در نهاوند، که همواره برای ارتقای ورزش نهاوند تلاش می‌کنند، به منظور تکمیل مقاله‌ی پیشینه‌ی ورزش فوتبال در نهاوند به قلم آقای وحید وحیدنیا در فصل‌نامه‌ی فرهنگان شماره‌ی ۸ و توضیحات آقای عبدالله میرزا زمانیان در فصل‌نامه‌ی فرهنگان شماره‌ی ۱۵، آن هم از آغاز فوتبال در نهاوند تا حدود سال ۱۳۸۸، از صاحب‌نظران و برخی پیش‌کسوتان ورزش فوتبال، از جمله آقایان سید شجاع سیفی، محمدحسین جلالوند، اسدالله (مظفر) کرمی و داود سیاوشی مطالب و عکس‌هایی تهیه کرده و هم‌چنین با آقای شهریار شمس رئیس هیئت فوتبال نهاوند مصاحبه‌ی کاملی ترتیب داده و نهایتاً گزارش مفصل زیر را فراهم نموده‌اند که، ضمن تشکر از ایشان و از آقای شمس و پیش‌کسوتان نام برده، هم‌اکنون مجموعه‌ی مطالب از نظرتان می‌گذرد. ضمناً به محققین و پژوهشگران علاقه‌مند به تحقیق در این زمینه توصیه‌ی اکید می‌شود، ابتدا مندرجات فصل‌نامه‌ی شماره‌ی ۸ و ۱۵ را مطالعه کنند، سپس ادامه‌ی آن‌ها را در این مقاله پی‌گیری نمایند.                     فرهنگان

 

خلاصه‌ی زندگی‌نامه‌ی ورزشی آقای شمس رئیس محترم هیئت فوتبال نهاوند

بنده شهریارشمس هستم، متولد ۱۳۴۱ نهاوند. ازدواج کرده‌ام و دارای سه فرزندم. من فرزند سوم ازیک خانواده‌ی شش نفری هستم که در خیابان گلشن این شهرستان زندگی می‌کنند. مدرک کارشناسی کشاورزی از دانشکده‌ی بوعلی سینای همدان دارم و کارمند جهاد کشاورزی شهرستان نهاوندم.

فوتبال را از شانزده سالگی (سال ۱۳۵۵) در تیم محلی توحید از زمین خاکی پشت مدرسه‌ی سعدی آغاز نمودم و با شروع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و تحولاتی که در کشور اتفاق افتاد با سایر هم تیمی‌هایم به فوتبال پاس نهاوند، که جزء تیم‌های اصلی شهر بود، به مربیگری وحید وحیدنیا پیوستم و بعد از مدتی این تیم به تیم فوتبال ابوذر نهاوند تغییر نام داد و به مدت پنج سال قدرت مطلق فوتبال شهرستان گردید.

بازیکنان بزرگی هم‌چون محمدحسین جلالوند، کیانوش شکوهی، محمدرضا داودی و بزرگانی دیگر در این تیم توپ می‌زدند و این تیم شروع پیشرفت فوتبال بنده در شهرستان و استان گردید و پس از آن بنده به عضویت تیم فوتبال پاس نهاوند، که یکی از تیم‌های پرقدرت در نهاوند و استان بود درآمدم.

به مدت ده سال در این تیم به عنوان بازیکن به فعالیت پرداختم و با این تیم از فوتبال قهرمانی (به‌علت پاره‌شدن رباط‌صلیبی پا دربیست‌وهشت سالگی) خداحافظی نمودم و بعد از آن به مدت ده سال در تیم‌های مختلف پاس نهاوند، منتخب نهاوند، فرمانداری نهاوند، شیک فرش نهاوند، بانک ملت نهاوند، پیروزی نهاوند مربیگری نمودم و از سال ۷۸ تا سال ۸۲ دبیر هیئت فوتبال بودم و از سال ۸۲ تاکنون نیز مسئولیت هیئت فوتبال نهاوند را به عهده دارم.

قهرمانی با تیم ابوذر و پاس نهاوند در هشت دوره، عضو تیم منتخب استان در لیگ دسته‌ی دوم کشور (لیگ قدس)، عضو تیم کارگران استان و یک مقام سومی کشور با این تیم، عضو تیم منتخب استان در جام فلق، مربی تیم فوتبال فرمانداری نهاوند به عنوان نماینده‌ی استان در مسابقات زیر گروه کشور، عضو تیم منتخب جوانان شهرستان در مسابقات استانی در چندین دوره و عضو تیم منتخب شهرستان در مسابقات قهرمانی استان به مدت ده سال از افتخارات ورزشی این‌جانب است.

* * *

مقدمه

فوتبال جزئی ازفرهنگ شرق است که غربی‌ها آن‌‌را به ظاهر آراستند و به صورت پدیده‌ی فرهنگی خاص خود نشر و رواج دادند. اگر تاریخ چین را بررسی کنیم پی می‌بریم که چینی‌ها در زمان امپراتوری «هسن هو» بازی‌ای داشتند که آن را «تسوچو» می‌نامیدند (یعنی ضربه زدن با پا به توپ). این بازی از چین به ژاپن رفت و سپس تجار اروپایی و ماجراجویان یونانی غنیمتی را از سواحل چین به غرب بردند، که پس از قرن‌ها ارزش واقعی آن نمودار شد و امروز به منزله‌ی ورزش اول دنیا مطرح گردیده است.

فوتبال به دلیل جاذبه‌ای که برای بازیکنان و تماشاگران دارد و نیز به لحاظ لذت‌بخش بودن و سرگرم‌کنندگی‌اش، امروز رایج‌ترین بازی جهانی است. این بازی آکنده از شادی‌ها و غم‌ها و پیروزی‌ها و شکست‌هایی است که اغلب در جریان یک مسابقه رخ می‌دهد، به طوری که برخی اوقات میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان غرق در شادی یا غم می‌سازد (برگرفته از کتاب بازی‌هایی برای تمرین فوتبال، مترجم: مانوک خدابخشیان).

تاریخ ورزش پر از صفا و صمیمیت و خوبی‌هاست. در این وادی پلیدی‌ کمتر سراغ داریم و بر فرض که باشد، باز هم در جای خود درسی و پندی به همراه دارد و باز هم نقش آینه‌ای را ایفا می‌کند تا با رؤیت آن پلیدی‌، «خود» را بشکنیم و گامی به سوی متکامل شدن و پرهیز از پلیدی‌ها برداریم.

سخن از ورزش فوتبال و فوتبالیست‌های قدیم شهرستان است. از کجا شروع کنم؟ چه بگویم؟ چه‌بنویسم؟ بازگشت به عقب و گذشته برایم سخت اما لذت‌بخش است. با این وجود می‌خواهم در آغاز از همه‌ی قدیمی‌ها اجازه بگیرم و به همه‌ی دوستان، علاقه‌مندان، وزرشکاران و کسانی که به اَشکال مختلف برای ورزش و سلامت نسل جوان زحمت می‌کشند و کار می‌کنند سلام عرض کنم و دست همگی آنان را بفشارم و از این‌که این فرصت را به من دادند تا در مورد فوتبال نهاوند بنویسم تشکر کنم.

در آغاز اشاره‌ای به اسامی بازیکنان در چند عکس قدیمی می‌نمایم.

 

عکس شماره‌ی ۱: مربوط به تیم فوتبال نهاوند بین سال‌های ۱۳۴۵ – ۱۳۴۰ است، به این شرح، ایستاده از راست: ۱- نورالدین نصرتی، ۲- همایون بیگلری، ۳- شکرالله شهابی،
۴- ستار توکلی، ۵- مؤمنی (رئیس تربیت بدنی وقت)، ۶- خدایار قیاسی، ۷- علی رضی،
۸- لطف‌اله قیاسی

نشسته از راست: ۱- حبیب غلامی، ۲- اسفندیار خداداده، ۳- رسول شهبازی، ۴- حسن صارمی، ۵- رضا ملکی

 

عکس شماره‌‌ی ۲: مربوط است به مسابقه‌ی دوستانه بین تیم فوتبال نهاوند و شهرستان ملایر به این شرح، ایستاده از راست: ۱- صائبی (مربی تیم ملایر)، ۲- شکرالله شهابی،
۳- مؤمنی (رئیس تربیت بدنی وقت نهاوند)، ۴- همایون بیگلری، ۵- حبیب غلامی، ۶- ستار توکلی، ۷- نورالدین نصرتی، ۸- خدایار قیاسی، ۹- حسن صارمی، ۱۰- رضا ملکی،
۱۱- علی رضی، ۱۲- رسول شهبازی، ۱۳- لطف‌الله قیاسی، ۱۴- محمود صارمی (ملایری الاصل – از مسئولین ورزشی نهاوند)، ۱۵- سلیمانی (مربی تیم ملایر)

نشسته از راست: ۱- اسفندیار خداداده (دروازه‌بان نهاوند – بقیه‌ی بازیکنان از تیم فوتبال ملایر هستند)

 

 مسابقات آموزشگاهی استان همدان (فرمانداری کل وقت) در نهاوند مراسم افتتاحیه در زمین فوتبال

ردیف چپ از نفر اول: رسول عینی (کشتی) – حجت اله مهرابی – غلامحسین جلالوند (فوتبال) – محمود صالح (بسکتبال) – علی اتربس – فریدون عسکری – غلامحسین محسنی (فوتبال) – صالح نصرتی (والیبال) – مهدی شهبازی (بسکتبال) – …… – نورالدین تدریسی (فوتبال) سال ۱۳۴۸

 

مسابقات آموزشگاهی استان همدان (فرمانداری کل وقت) در نهاوند زمین فوتبال سال ۱۳۴۸

تیم فوتبال آموزشگاههای نهاوند:

از راست: فروهر عسگری – اردشیر رجب پور – حجت اله مهرابی – علی اتربس – نورالدین تدریسی

نشسته از راست: سعید توکلی – غلامحسین جلالوند – عباس شکوهی

 

   عکس شماره‌ی‌۳: مربوط به قسمت د) گویندگان و گزارشگران مقاله‌ی آقای وحیدنیا بند (پاراگراف) دوم صفحه‌ی ۱۱۶ فرهنگان شماره‌ی ۸، ایستاده:

۱- محمدحسین جلالوند، ۲- رسول شهبازی (گزارشگر)، ۳- وحید وحیدنیا،
۴- محمدتقی قیاسی والیبالیست و خوش‌نویس، ۵- محمدرضا (حسین) جعفری فوتبالیست و کشتی‌گیر دهه‌ی اول سال ۱۳۵۰، ۶- عبدالحسین جلالوند (آزاده)

 

 عکس شماره‌ی ۴: بازیکنان دو تیم فوتبال پاس و ایران نوین آن زمان، در سال ۱۳۴۹، به این شرح (تیم پاس ایستاده از راست):

۱-هوشنگ دولت‌یار، ۲- رضا جلالوند، ۳- محمدحسین جلالوند، ۴- محمدرضا داودی، ۵- سیاوش شایسته، ۶- الله آوریده، ۷- سعید توکلی، ۸- غلام سلگی، ۹- پرویز افصحی، ۱۰- علی اتربس، ۱۱- حجت مهرابی، ۱۲- قاسم دولتی

(تیم ایران نوین نشسته از راست):

۱-عزت‌اله سیف، ۲- فریدون فولادپنجه، ۳- شفیع، ۴- رضا ناظم، ۵- کامران دولتی،
۶- مجید مرتضوی، ۷- حسن خسروی، ۸- نعمت متین، ۹- فروهر عسگری، ۱۰- هبت‌الله شهبازی، ۱۱- قربانعلی مومیوند

 

ادامه دارد …………. .

دیدگاه شما