تازه های سایت

کد مطلب: 43145
22. شهريور 1399 - 17:32
به‌تازگی "مارک زاکربرگ" موسس و مدیر فیس‌بوک در گفت و گو با شبکه تحلیلی آکسیوس به نکاتی اشاره کرده که هر چند از جهتی نو نیست اما از زبان او بسیار با اهمیت و قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، «مهدی فضائلی» طی یادداشتی نوشت: 

به‌تازگی "مارک زاکربرگ" موسس و مدیر فیس‌بوک در گفت و گو با شبکه تحلیلی آکسیوس به نکاتی اشاره کرده که هر چند از جهتی نو نیست اما از زبان او بسیار با اهمیت و قابل توجه است.  

اهمیت سخنان زاکر برگ زمانی بیشتر قابل درک است که بدانیم فیس بوک در حال حاضر بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال است.

ضمناً این شرکت در حال حاضر علاوه بر پلت فرم فیسبوک،صاحب اینستاگرم و واتس‌اپ هم هست.

جولین آسانژ مؤسس و مدیر وبگاه ویکی‌لیکس می‌گوید:
«فیس‌بوک تنفر آمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس‌بوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آن‌ها تکمیل می‌کند.»

فیسبوک در گزارشی که در ۲۷ اوت ۲۰۱۳ میلادی منتشر کرد اعلام نمود که اطلاعات کاربرانش را به درخواست دولت‌های مختلف، در اختیار این دولت‌ها می‌گذاشته‌ است!

ضمناً در مارس ۲۰۱۸، مشخص شد که شرکت کمبریج آنالیتیکا بدون اجازه، از اطلاعات شخصی آنلاین بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیس‌بوک برای تأثیرگذاری بر مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا (۲۰۱۶) به نفع دونالد ترامپ استفاده کرده و فیس‌بوک با وجود اطلاع از کار این شرکت، هیچ اقدامی انجام نداده‌است.

حال در سخنان موسس،رئیس هیات مدیره و مدیرعامل چنین شرکتی دقت کنید!
زاکر برگ به آکسیوس می گوید:« به عقیده من از برگزاری انتخابات (آمریکا) تا اعلام نتایج یا حتی بعد از آن احتمال زیادی وجود دارد که با آشوب و ناآرامی مردم روبه‌رو شویم.»

برگ اضافه می کند:«به نظر من ما باید هر آنچه در توان داریم انجام دهیم تا احتمال آشوب و خشونت از طرف مردم در این انتخابات را کاهش دهیم.»

سپس مجری آکسیوس از او می پرسد:«اگر چنین اتفاقی بیفتد و مردم دست به آشوب بزنند به نظر شما فیس بوک مقصر این قضایا خواهد بود؟» و زاکر برگ چنین پاسخ می دهد:«خوب من نمی توانم کاری که دیگران انجام می دهند را گردن بگیرم اما من تضمین می کنم که فیس بوک تمام تلاشش را بکند برنامه‌ریزی‌های هیچ آشوبی در فیسبوک صورت نگیرد.»

از این سخنان می توان حداقل سه نتیجه زیر را گرفت:

نخست اینکه شرایط انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بزودی برگزار می شود واقعاً شرایط متفاوتی است و می‌تواند تبعات بسیار قابل توجهی از جمله آشوب بدنبال داشته باشد.

دوم،شبکه های اجتماعی ظرفیت و بستر مناسب برای برنامه ریزی آشوب را دارند.

و نکته سوم منتج از سخنان زاکر برگ اینکه،مدیران شبکه های اجتماعی نه تنها می توانند در جلوگیری از برنامه ریزی آشوب ها موثر باشند بلکه می توانند تضمین بدهند شبکه تحت مدیریت آنها بستر برنامه ریزی هیچ آشوبی نباشد!

مفهوم مخالف این قسمت از سخنان رئیس فیس‌بوک آن است که مدیران این شبکه ها به راحتی در هر جا که شبکه آنها نفوذ داشته باشد و اراده کنند می توانند بستر آشوب را فراهم کنند یا حداقل مانع آن نشوند.

این تنها بخشی از نقش قطعی و غیرقابل انکار شبکه های اجتماعی در حکمرانی است؛نقشی که متأسفانه در کشور ما با برداشت های افراطی، نازل و دم دستی از آزادی و حریم خصوصی به شدت نسبت به آن با تسامح برخورد شده و تبعات منفی فرهنگی،اقتصادی و امنیتی آن را پس داده و خواهیم داد!

این تبعات فقط گریبان حاکمیت را نمی گیرد و آحاد مردم از آن متضرر می شوند چنانچه شده ایم؛ کمی با دقت به اطرافمان نگاه کنیم!

دیدگاه شما