تازه های سایت

کد مطلب: 24787
3. آذر 1394 - 8:23
امروزه شبکه‌های اجتماعی به طور موثری منجر به سهولت ارتباطات برون شهری و برون مرزی با کمترین هزینه ممکن شده‌اند و می‌توان این امر را نکته مثبت این پدیده تلقی کرد، اما به همین مقدار هم موجب تقویت ارتباطات برون خانوادگی شده که به هر میزان، این ارتباط برون خانوادگی تقویت می‌شود، در مقابل ارتباط درون خانودگی تضعیف می شود.

به گزارش سایت گرو به نقل از اترک نیوز، آنچه مسلم است استفاده از شبکه های اجتماعی امروزه به یک پدیده فراگیر تبدیل شده است و اکثر افراد جامعه بدون هیچ گونه محدودیت سن، جنسی، قشری و یا حتی مذهب در این شبکه ها عضو هستند، و این عضویت هر چند در نگاه اول شاید باعث افزایش سطح آگاهی و یا اطلاع از موضوعات روز شود اما اعضای این شبکه ها به میزان اطلاعات و سطح آگاهی که دارند تاثیر پذیری هم از این شبکه ها دارند که گاه این تاثیرات منفی است.

براساس تجربه های اثبات شده نباید با فن آوری از طریق حذف آن مبارزه کرد که مصداق تمثیل آب در هاون کوبیدن است و در مورد بسیاری از فناوری های روز که سعی شده از این طریق مهار شود تجربه شده است.
به عقیده بسیاری این شبکه ها می تواند منبع خوبی برای کسب اطلاعات و افزایش آگاهی باشد در صورتی که روش استفاده از آن روشی صحیح باشد چراکه در صورت عدم استفاده درست، تهدیدهای این شبکه ها به اذعان کارشناسان مربوطه از مزایای آن بیشتر است.
 
 
یک دانشجو بجنوردی شبکه های اجتماعی را بستر خوبی برای ارتباط افراد می داند و می گوید: شبکه های اجتماعی فاصله ها را به نوعی کمتر کرده است و به طور کلی باید گفت اینترنت دنیای ارتباطات را متحول کرده است. 
یزدانپناه می افزاید: متأسفانه با توجه به کاربری های حال حاضر کاربران فضای مجازی باید گفت تهدیداتی که این فضاها دارند بیشتر از مزایا و فرصت هایش است.
وی معتقد است، شبکه های مجازی زمان فرد را تلف می کند و خانواده ها را دچار آسیب های زیادی کرده است و در دیدگاه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی شکاف های عدیده ای به وجود آورده است. 
این دانشجو در دسترس بودن، هزینه کم، عضویت های رایگان و جذابیت های موجود در شبکه های اجتماعی را علت استقبال زیاد از آن در بین طیف های مختلف جامعه می داند.
یک فعال فرهنگی نیز در خصوص شبکه های اجتماعی گفت: بنظرم شبکه های اجتماعی فرصت خوبی برای کسب اطلاعات و حتی ترویج باورها و نگرش افراد است.
رضا پور با بیان اینکه همسرش را نیز برای حضور در شبکه های اجتماعی ترغیب کرده است، گفت: هم اکنون ما در جنگ نرم قرار داریم و بهترین ابزار مورد استفاده در این نوع از نبرد رسانه است و می توان از شبکه های اجتماعی نیز به عنوان یک رسانه استفاده کرد.
وی افزود: بنظرم مخالفت با حضور در شبکه های اجتماعی مساوی با محروم کردن خود از یکی از بهترین فرصت هایی که می شود در آن به بیان مطالب مورد نظر خود پرداخت.
وی با بیان اینکه گاهی شاهد تحلیل های عمیقی در همین شبکه ها نیز هستیم ،گفت:  همیشه به دوستانم هم توصیه می کنم بیاید حرف خوب و درست را به مردم برسانید و به کسانی که مطالب مستهجن و اکاذیب منتشر می کنند تذکر بدهیم. به جای مطالب سخیف مطالب جدی را نشر بدهیم.
  رضا پور با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری که فرمودند:"اگر من فرصت اینکار را داشتم حتماً خودم مسئولیت فضای مجازی را به عهده می گرفتم" ادامه داد این نشان می دهد که مسئولان باید خیلی بیشتر از این به فکر باشند. جنگ ما جنگ نرم است که از طریق همین فضاها راه افتاده است. 
با این وجود وی بیشترین آسیب ها متوجه نوجوانان دانست و گفت: باید آگاهی و نظارت خانواده ها نسبت به این موضوع بیشتر شود.
 
 
در این میان خانم رضایی دانشجوی یکی از دانشگاه های استان نظر متفاوتی دارد و آسیب های اجتماعی را بیش از فرصت هایش می داند.
 وی می گوید: اکثر دوستانم در این شبکه ها عضوهستند و بیشتر علت حضورشان ارتباط با جنس مخالف و دوستابی است و بخاطر صرف وقت زیادی از ساعت های شب در این شبکه ها در طول روز و یا در سر کلاس ها خواب آلود هستند.
 
خانم خانه داری معتقد است: حضور همسران در شبکه های اجتماعی  زشتی برخی کارها را می ریزد و حتی ارتباطات آزاد، خیانت نیز ترویج می شود.
رحمانی می گوید: حضور بیش از حد در این شبکه ها باعث بدبینی همسران نسبت به همدیگر می شود و حتی زندگی هایی را سراغ دارد که به خاطر همین شبکه های اجتماعی از هم پاشیده است.
نظارت بر شبکه های اجتماعی مهم است
 
مهدی نوری؛ استاد جامعه شناسی دانشگاه پیام نورگفت: یکی از بخش های مهم در جامعه شناسی، جامعه شناسی ارتباطات و رسانه است. این علم می گوید هر چه جامعه پیشرفت تر باشد، رسانه ها نیز پیشرفته تر خواهند بود. امروزه با وجود اینترنت که در مقایسه با رسانه های قدیمی تر مثل روزنامه یا حتی تلویزیون محدودیت چندانی ندارند مردم تقریباً به هر چیزی که اراده کنند دسترسی پیدا می کنند. 
وی افزود: البته این فضاها قطعاً معایب و مزایایی دارند که توسط فرهنگ و آداب یک جامعه مشخص می شود و همچنین از طریق مصالح اجتماعی آموزش داده می شوند.
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد:  شبکه های اجتماعی به خودی خود بد نیستند ولی آیا ما توانسته ایم به افراد جامعه این آگاهی و آموزش را بدهیم که از آن چطور استفاده کنند؟ 
نوری معتقد است چون نتوانسته ایم موفق باشیم، بهره وران این تکنولوژی تحت تأثیر القاء فرهنگ بیگانه قرار می گیرند که این امر برای جامعه بسیار آسیب رسان خواهد بود.
وی تصریح کرد:  فیلتر کردن این شبکه های ارتباطی کاملاً غلط است و نتیجه معکوس دارد. تجربه هم نشان داده مخاطب از طریق دیگری خود را به شبکه موردنظر وصل می کند. 
وی اضافه کرد: یکی از معیارهای آزادی همین است که افراد بتوانند تفکر، ابتکار و نبوغشان را به راحتی منتشر کنند و صرف شعار دادن نیز آگاهی ایجاد نمی کند. 
 
این جامعه شناس گفت: کسانی که همین شبکه های اجتماعی بسیار ساده مثل تلگرام یا وایبر را طراحی می کنند وقت و هزینه زیادی صرف می کنند که تفکر و فرهنگ جوامع هدف را تغییر دهند.
نوری افزود:  در کشورهای جهان سوم مثل ایران هم اوقات فراغت زیاد است و چون مسئولان نمی توانند یا نمی خواهند این زمان ها را با امور مفید مثل ورزش، سرگرمی های مفید و برنامه های فرهنگی پر کنند، افراد به خصوص جوانان به سراغ آسان ترین و در دسترس ترین راه موجود می روند و اینترنت هم تقریباً تمام این خلأها را پر می کند.
 
بیکاری سبب استقبال از شبکه های اجتماعی شده است
وی ادامه داد: بزرگترین چالش و آسیبی که جوان ما با آن روبروست بیکاری است درحالی که مسئولان و مدیران این آسیب را به فرصت تبدیل نمی کنند.
وی خاطرنشانکرد: باید گروه هایی برای این همه جوان تحصیل کرده و متخصص و البته نابغه تشکیل دهند و از نظر مالی تأمین کنند تا محصولی مطابق کشور خودمان تولید کنند. شعار کافی نیست، باید در مرحله عمل نیز حسن نیت و حمایتشان را نشان دهند. 
 
عباس نسائیان؛ استاد روانشناسی دانشگاه های استان نیز گفت: شبکه های اجتماعی و به طور کلی اینترنت مثل هر ابزار دیگری هم می تواند مفید باشد هم مضرباشد.
نسائیان افزود:  تا حدودی این امر به شخص استفاده کننده بستگی دارد. اینترنت مثل تیغ دو دم می ماند. از طرفی دسترسی افراد را به منابع آسان کرده است و از طرفی زندگی آنان را به نوعی در خود محدود کرده است طوری که ابعاد عاطفی، ارتباطی، امنیتی و حتی سلامت روان اشخاص را با چالش روبرو نموده است.
 
اختلال در روابط اجتماعی
به گفته وی کسانی که از رایانه و اینترنت بیشتر استفاده می کنند در زندگی فردی دچار مشکلات زیادی می شوند. آنان در روابط اجتماعی واقعی دچار اختلال می شوند چراکه  با تشدید اضطراب روبرو هستند چون به آن اعتیاد پیدا می کنند.
وی گفت: صرف زمان زیاد در شبکه های اجتماعی باعث افت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان می شود و اعتماد را در افراد خصوصاً در زوجین از بین می برند.
وی تاکیدکرد: مسأله ای که باید بیشتر به آن پرداخت بحث کاهش رشد شناختی در کودکانی است که از وسایل ارتباطی جدید استفاده می کنند. کودکان ذاتاً آسیب پذیر ترند. عدم نظارت و کنترل صحیح والدین باعث شده است کودکانی که از موبایل و تبلت استفاده می کنند قوه ابتکار و خلاقیت شان کاهش پیدا کند. 
وی خاطر نشان کرد: این که کودک شما از تمام زوایا و خفایای یک گوشی یا بازی های دیجیتال اطلاع دارد دلیل بر تیزهوشی او نیست. اگر می خواهید استعداد کودکتان را بسنجید از او بخواهید در مورد یک موضوع معمولی چند خط انشاء بنویسد. متأسفانه امروزه بسیاری از کودکان قادر به این کار نیستند بنابراین تیزهوشی هم در کار نیست!
 
توزیع مواد مخدر در شبکه های اجتماعی
 
رئیس پلیس فتا خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت:  بیشترین تخلفات انجام شده در شبکه های اجتماعی مربوط به هتک حیثیت و برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب افراد است.
وی به هتک حیثیت افراد در شبکه های مجازی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: مواردی وجود داشته که با استفاده از عنوان و یا عکس افراد از آن ها سو استفاده شده است.
 
خاکشور با تاکید بر اینکه این گونه موارد جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد، افزود: موردی در استان اتفاق افتاده که با سو استفاده از اطلاعات یک فرد مبلغ 16 میلیون تومان از وی اخاذی شده که فرد ابتدا از اعلام شکایت خوداری کرده بود ولی با توجه به ادامه یافتن تهدیدات و افزایش مبالغ اخاذی اقدام به شکایت کرد که طی پیگیری های انجام شده متخلف دستگیر شد و مبلغ اخاذی شده باز پس گرفته شد.
 
وی افزود:  بسیاری از افراد که در شبکه های مجازی تصاویرشان منتشر می شود و یا به نوعی حیثیتشان دچار خطر می شود به علت حفظ آبرو از شکایت خوداری می کنند.
 
سرگرد خاکشور تاکید کرد: توصیه ما به این افراد این است که کوچکترین تخلفات و یا سو استفاده از عنوان را به پلیس فتا گزارش دهند چراکه با شکایت از این افراد از وقوع جرم های بیشتر جلوگیری می شود.
وی بیشترین گروه سنی که در شبکه های اجتماعی دچار تخلف می شوند را در رده سنی بین 20 تا 25 سال و عمدتا از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی عنوان کرد.
 
رئیس پلیس فتای استان اضافه کرد: این قشر افراد به خاطر احساس تنهایی و مستحکم نبودن روابط اجتماعی و همچنین به خاطر بیکاری و داشتن وقت اضافه اقدام به اینگونه تخلفات می کنند.
خاکشور آموزش نحوه تولید و استعمال انواع مواد مخدر و همچنین توزیع برخی از مواد مخدر ازطریق شبکه های اجتماعی را از دیگر موارد تخلف در این شبکه ها برشمرد و گفت: خوشبختانه تخلفات این چنینی در استان بسیار کم بوده است.
 
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه یک مورد نحوه استعمال و فروش ماری جوانا در استان منتشر شده بود که متخلفان دستگیر شدند.
 
سرگرد سهیل خاکشور اظهارکرد: موضوع جدیدی که خطرآفرین شده است بحث" Keylogger  " کی لاگر ها یا همان نرم افزار یا که به کمک آن هر عملی را که یک کامپیوتر انجام می دهد در حافظه ای ذخیره می شود، است.
وی افزود: از "کی لاگرها"  ها برای دزدی اطلاعات محرمانه افراد مانند رمز های عبور، اطلاعات حساب بانکی افراد استفاده می شود و سپس با استفاده از این اطلاعات سرقت هایی از حساب های افراد انجام می شود.
 
وی تصریح کرد: این نرم افزار ها نه تنها می توانند کلیه کارهایی که با  کی برد انجام می شوند (مانند تایپ یک نامه) را ثبت کنند بلکه می توانند مجموعه ای از تصاویر صفحه نمایش را ذخیره کنند تا بعدا مورد استفاده یا سوء استفاده دیگران قرار گیرند.
 
خاکشور گفت:  برنامه های معمولی Keylogger  اطلاعات را در هارد دیسک همان کامپیوتری که روی آن نصب شده اند ذخیره می کنند ولی بعضی از آنها به گونه ای برنامه ریزی شده اند که به صورت خودکار از طریق اینترنت یا شبکه به کامپیوتری دیگری که ممکن است کیلومتر ها آنطرف تر باشد بفرستند.
 
وی با بیان اینکه مواردی از این شیوه برای برداشت از حساب افراد در استان انجام شده است ، گفت: از در اختیار قرار دادن سیستم و یا موبایل در اختیار افراد ناشناس خودداری کنند.
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما