تازه های سایت

کد مطلب: 19108
31. ارديبهشت 1393 - 10:09
نگرانی های کارشناسان حوزه فرهنگ در سالهای اخیر کم کم این دست اظهارنگرانی ها به مباحث مهم، سخنرانی های رسمی، برنامه های تلوزیونی، همایش ها و ... کشیده شد و حالا به سخنرانی های مقام معظم رهبری نیز راه یافت و ایشان در نیمۀ سال گذشته رسماً از وضعیت فرهنگی کشور ابراز نگرانی کردند، حال رهبر فرزانۀ انقلاب، با انتخاب شعاری با محوریت فرهنگ(و اقتصاد) برای سال پیش رو، راه را برای بذل توجه ویژه به مقولات فرهنگی و معضلاتی اساسی و شکاف های عمیقی که بر بدنۀ فرهنگی جامعۀ معاصر ایرانی به وجود آمده، هموار ساختند.
s_200_150_16777215_00_images_culture_93_1_2_farhang93.jpg

 به گزارش سایت گرو، به این ترتیب سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیرت جهادی نام گرفت و از اینرو تحقق این شعار نیازمند همت جهادی و ارتقای فرهنگ عمومی است.

حوزه فرهنگ از جمله حوزه های آسیب پذیر است که دشمن سرمایه گذاری های زیادی در این بخش انجام داده است و از اینرو توجه به این بخش دغدغه مردم و مسئولان بوده و هست و این مهم در نام گذاری سال 93 نمود بیشتری پیدا کرد.

 

رسانه ها در بخش فرهنگ به صورت هدفمند وارد شده و تمام تلاش رسانه‌های استکباری روی ماهواره، اینترنت و ...تبلیغات روانی است تا شاید از طریق فرهنگ بتوانند علاوه بر اینکه مردم را از انقلاب اسلامی فاصله دهند شرایط را برای مصرف هر چه بیشتر کالاهای وارداتی بنجل فراهم کرده و اقتصاد ایران را هر روز به دنیای خارج وابسته تر کنند.

 

بحث فرهنگ بسیار گسترده است و جنبه های متعددی دارد، زندگی تجملاتی جای زندگی های ساده و بی ریای گذشته را گرفته، امروز دیگر کمتر خانه ای را می بینیم که از این قاعده مستثنا باشد و به زور وام و قرض، خرید اقساطی و ... هم که شده تجملات را وارد زندگی خود کرده اند.

 

در سالهای اخیر جنبه های مثبت فرهنگ اصیلی ایرانی اسلامی ما جای خود را به فرهنگ بی پایه و اساس غربی داده است و از این روست که آمار نا هنجاری های اجتماعی در کشور ما روز به روز بالا می رود؛ افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، افزایش تعداد معتادان، روی آوردن به زندگی تجملاتی، رواج بی احترامی در خانواده ها، زندگی مجردی و... می تواند مشتی از خروار معضلات اجتماعی باشد که بر اساس روند نرم و خزنده ورود فرهنگ غربی دامن گیر جامعه ما شده است.

 

دیگر افراد کمی هستند که برای ساده زیستی و قناعت ارزش قائل باشند ارزشهای گذشته امروزه به ضد ارزش تبدیل شده است و چه بسیارند افرادی که زندگی به شیوه امروز را قلبا نمی پسندد اما چون نمی خواهند رسوا شوند به ناچار همرنگ جماعت می شوند و این مساله به صورت زنجیرواری موجب بروز مشکلات و معضلات در بخشهای اقتصادی، اجتماعی و ... خواهد شد به طور مثالل؛ داشتن تلویزیون ها 50 اینج و 60 اینچ تریدی چینی و ژاپنی و کره ای، داشتن یخچالهای گران قیمت خارجی و گاز و لوستر و میز و صندلی و مبل و دیگر تجهیزات مصرفی این روزها به یکی از افتخارات و خواسته های عادی قشر مرفه تبدیل شده است. به همین علت دیگر کارخانه های تولید کننده داخلی از دور رقابت خارج شده اند و ایران بیشتر از پولی که بابت فروش نفت عایدش میشود کالاهای مصرفی خارجی را به کشور وارد می کند و به این ترتیب تولید ملی از رونق می افتد و ما روز به روز به واردات این نوع کالاها وابسته تر می شویم.

 

توجه به مسائل فرهنگی اهمیتی صدچندان پیدا نموده و با خود این هشدار را به همراه می آورد که برای گسترش و تعالی فرهنگ، ابتدا می بایست از فرهنگ مان محافظت کنیم. به بیان دیگر فرهنگ متعالی می توانند زمینه ساز بهترین وضعیت ممکن برای زندگی بشر باشد و هدف اصلی از ساختن ایده الی برای زندگی بشر نیز رسیدن به فرهنگی بالنده بوده و هست. از طرفی باتوجه به ظرفیّت های فراوان و نیرو و پتانسیل بی نهایتی که در این خصوص در گنجیۀ "ایرانی-اسلامی"مان داریم، ضروری است با مقدم شماردن "فرهنگ" به سوی آینده زیبا رهنمون گردیم.

دیدگاه شما