تازه های سایت

کد مطلب: 15298
20. آذر 1392 - 11:37
پایگاه خبری گرو: نان در جامعه اسلامي از اهميت و جايگاه والايي برخوردار است زيرا به عنوان اصلي‌ترين محصول غذايي در سبد خانوار محسوب شده و بايد روز به روز در راستاي افزايش كيفيت آن تلاش شود

80749321-4578880

نان در جامعه اسلامي از اهميت و جايگاه والايي برخوردار است زيرا به عنوان اصلي‌ترين محصول غذايي در سبد خانوار محسوب شده و بايد روز به روز در راستاي افزايش كيفيت آن تلاش شود ودر كشوري مثل ايران كه بيشترين غذاي مردم را نان به خود اختصاص داده بايد كمترين عيب و بيشترين خاصيت را داشته باشد.


مدتی است که برخی از نانوایی ها سطح شهر نهاوند نان مطلوبی پخت نمی کنند خبرنگار پایگاه خبری گرو به سراغ مردم و برخي مسئولان رفته تا ضمن بررسي موضوع، علل اين امر را جويا شود.

يك شهروند نهاوندی گفت: علت پايين بودن كيفيت نان در برخي از نانوايي‌ها، سختي كار، پايين بودن دستمزد و وجود مشاغل كاذب است كه متوسط سطح مهارت كارگران نانوايي‌ها را كاهش داده و به دنبال آن كيفيت نان تحت تأثير قرار گرفته است.
مریم سیف با بيان اينكه آرد و نان از جايگاه خاصي در بين ايرانيان برخوردار است و مردم نهاوند نيز مانند ساير شهرها در تمام وعده‌هاي غذايي خود از اين ماده غذايي استفاده مي‌كنند، افزود: طرح هدفمند سازي يارانه‌ها با هدف افزايش كيفيت نان و جلوگيري از اسراف آن اجرايي شده است اما همه نانوايي‌ها اين امر را مدنظر قرار نداده و برخي از آنها متأسفانه نان با كيفيت ارائه نمي‌دهند.

 822987

يكي دیگراز شهروندان مي گويد،در 2هفته اول پس از افزايش قيمت، كيفيت نان بسيار خوب بود ولي متاسفانه به مرور به حالت اول برگشت و در حال حاضر و ضعيت كيفيت نان چندان مطلوب نيست ، به جهت دريافت نان مطلوب و با كيفيت از اكثر نانوايي ها هم گرفته ام ولي متاسفانه چندان رضايت بخش نبوده است.

يكي ديگر از شهروندان كه ساكن جوادیه بود و اتفاقا ً‌نان بدست هم داشت در مورد كيفيت نان گفت: متاسفانه بعضي از نانوايي هاي جوادیه  بويژه نانوايي ... كيفيت مطلوبي ندارد و مجبوريم براي خريد نان به داخل شهر مراجعه نمائيم واز نانوايي هايي كه كيفييت بهتري دارند خريد نمائيم.

علی فریادرس شهروند ديگري است كه ضمن ابراز نارضايتي از رفتار برخي نانوايي‌ها هنگام اعتراض مردم نسبت به كيفيت نان مي‌گويد: با دادن يارانه نان به مردم بايد كيفيت نان بالا رود اما در برخي نانوايي‌ها نه تنها كيفيت افزايش نيافته بلكه با كم كردن ميزان خمير پخت نان از لحاظ گرمي، نان كمتري به مردم ارائه مي‌دهند.

 NanLavash

يكي ديگر از شهروندان نيز راضي بود و گفت كيفيت نان از گذشته بهتر شده است چراكه قبلاً يا سوخته بوديا كنارش خمير بود ولي الان كيفيت خيلي بهتر شده است .

يكي ديگر از افراد هم از نانواني محله فرمانداری شاكي بود ومي گفت :  در محلي كه ما ساكن هستيم كيفيت نان چندان مطلوب نيست و باوجوداينكه انتظار مي رفت باافزايش نرخ نان شاهد كيفيت مطلوب تري باشيم  متاسفانه گويا مسئولين مربوطه در اين زمينه بازرسي هاي لازم و پيوسته خود را انجام نداده اند.

علی مولوی یکی از کارمندان نهاوندی است که به ما گفت: هدفمندسازي يارانه‌ها تأثير بسيار زيادي روي كيفيت نان گذاشت اما در اين ميان عده‌اي افراد سودجو فرصت را غنيمت شمرده و نه تنها نان با كيفيت ارائه نمي‌كنند بلكه از حجم خمير چانه نان نيز كم كرده كه اين امر سبب نارضايتي توده‌اي از مردم در سطح شهرستان نهاوند شده است.

يك شاطر نانوايي نيز گفت: ما براي مردم كار مي‌كنيم و دوست داريم مردم ناني كه از ما مي‌خرند نان با كيفيتي باشد.
وي بيان كرد: قبلاً آرد مطلوب براي تهيه نان را از هر جا كه مناسب بود تهيه مي‌كرديم اما الان موظفيم آرد مورد استفاده را با قيمت دولتي فقط از يك جا تهيه و استفاده كنيم كه متأسفانه قيمت آرد دريافتي بسيار بالا و كيفيت آن پايين است.
اين شاطر نانوايي ادامه داد: از مسئولان مي‌خواهيم كه اين اجازه را بدهند تا ما آرد را از هرجا كه مناسب‌تر و با كيفيت‌تر است به نرخ دولتي خريداري كنيم.
وي افزود: روزهاي نخست قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، اخبار اعلام كرد دولت يارانه آرد به نانوايي‌ها مي‌دهد و خودشان از هر جايي كه دوست داشتند مي‌توانند آرد تهيه كنند اما مسئولان فقط به ما اجازه دادند كه آرد مورد نياز خود را از استان تهيه كنيم.

 nan-5

در همين رابطه يكي از نانوايي هايي كه در مركز شهر قرار دارد و جمعيت بيشتري از شهروندان از همين نانوايي خريد مي نمايند،در مورد كيفيت ناني كه به دست مشتري مي دهد مي گويد؛ كيفيت نان خيلي بهتر شده است .  متصدي اين نانوايي مي گويد تا جايي كه ما اطلاع داريم مشتريان به ما مي گويند كيفيت بهتر شده است و ما نيز تمام تلاشمان را مي كنيم تا نان بهتري بدست شهروندان بدهيم.

يكي ديگر از شهروندان نظري ديگر داشت؛ وي مي گويد اگر فردي كه نان را به دست مشتري مي دهد دقت بيشتري كند و نان سوخته و يا خمير را به دست مشتري ندهد و درون كيسه هاي نان نامرغوب خود قرار دهند  قطعاًمردم از كيفيت نان راضي مي شوند.

 فرد ديگري هم مي گويد نان بسته بندي شده اي كه در مغازه هاست بعضاًكيفيتي به مراتب بهتري از بعضي از نانوايي هاي داخل شهر دارد.

شهروند ديگري اظهار داشت: ما فكر مي‌كرديم كه بعد از هدفمند سازي يارانه‌ها در بخش نان ديگر مجبور نيستيم آن صف‌هاي طولاني را تحمل كنيم و طعم نان بي كيفيت را بچشيم اما با هدفمند شدن يارانه‌ها، عملاً اتفاق خاصي در توليد نان با كيفيت نيافتاد و كما في‌‌السابق بازهم نان بي‌كيفيت به مردم ارائه مي‌شود.
محسن ذوالفقاری بيان كرد: در شهر نهاوند، فقط تعداد انگشت شماري از نانوايي‌ها، نان با كيفيت به مردم تحويل مي‌دهند كه آنها هم به خاطر اين است كه آرد خود را از استان‌هاي ديگر به صورت آزاد تهيه و مورد استفاده قرار مي‌دهند.
راضیه شهبازی يك شهروند دیگر گفت: بسياري از نانوايي‌ها از حجم نان كم مي‌كنند و نان سوخته و يا خمير تحويل مردم مي‌دهند كه اين امر موجب بالارفتن دورريز نان و در نتيجه اسراف اين بركت الهي در خانواده مي‌شود.

 

در ادامه این گزارش به سراغ مجتبی رضایی رئیس اداره صنعت و معدن وتجارت نهاوند رفتیم تا علت این مشکل را جویا شویم.

مجتبی رضایی  گفت: کیفیت نان نهاوند در مقایسه با شهرهای دیگر بهتر است و ما تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت نان تولیدی انجام می دهیم و با متخلفان نانوایی ها برخورد می کنیم .

وی گفت : در راستاي بالا بردن كيفيت نان، تلاش‌هاي بسيار زيادي انجام شده به طوري كه برنامه آموزش خبازان را در دستور كار قرار داديم و با اداره كل فني و حرفه‌اي قرارداد منعقد شده و خبازان دوره‌هاي آموزش را در اين مركز گذرانده و گواهينامه دريافت مي‌كنند.

وي در زمينه نحوه نظارت بر كار نانوايي‌ها و خبازان نيز خاطرنشان كرد: نظارت بر نانوايي‌ها از طريق كميسيون تعزيرات آرد و نان انجام مي‌شود و با اعلام هرگونه شكايت مأموران اداره تعزیرات ، موضوع را بررسي و پيگيري مي‌كند.

وی کیفیت گندم تحویلی را از دیگر علل کاهش کیفیت نان عنوان کرد و گفت:هرچه گندمی که کشاورزان تحویل می دهند درصد پروتئین بیشتری داشته باشد مسلما ارد نیز با کیفیت تر و نان تولیدی نیز مطلوب تر خواهد بود .

وی همچنین گفت : از اول سال جاری تاکنون 485 بازرسی از نانوایی های شهر و روستا به عمل امده است که با 135 واحد نانوایی متخلف برخورد شده است .

گرچه نظارت مسئولان مربوطه در بخش نان خوب بوده و كيفيت نان نسبت به گذشته ارتقا يافته اما همانطور كه خوانديم، هستند هنوز نانوايي‌هايي كه با كم‌كاري خود، نارضايتي مردم را به وجود مي‌آورند، با توجه به اينكه كيفيت نان متاثر از عواملي نظير آرد خوب، نوع دستگاه‌هاي پخت، مهارت كارگران و خميرمايه است و مجموعه اين عوامل مي‌تواند در بهبود كيفيت نان و يا عدم كيفيت آن مؤثر باشد، اميدواريم هرچه زودتر كارگران نانوايي‌ها، مهارت لازم براي توليد نان با كيفيت را كسب و دولت نيز با در اختيار گذاشتن آرد مطلوب و مرغوب اسباب تهيه نان با كيفيت را در سفره مردم فراهم كند.

 

دیدگاه شما