تازه های سایت

کد مطلب: 13562
16. مهر 1392 - 12:17
پایگاه خبری گرو : با حضور جمعی از مسئولان نهاوند جشن برداشت سیب برگزار شد
N80850197-4976771
به گزارش پایگاه خبری گرو در این مراسم که در یکی از باغ های روستای عسگر آباد نهاوند برگزار شد احد ظفری  رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند عنوان کرد: یکی از بخشهای فعال در حوزه کشاورزی نهاوند باغداری است که سالانه با تولید انواع میوه های تابستانی مانند سیب، هلو، گلابی و گردو نقش اساسی در تامین نیازهای بازار مصرف ایفا می کند.
وی افزود:در شهرستان نهاوند مجموعا ۱۲ هزار هكتار انواع محصولات باغي وجود دارد كه از اين ميزان سالانه ۱۱۱هزار تن انواع ميوه بدست مي آيد .
وي محصول سيب را از مهمترين محصولات باغي نهاوند ذكر كرد و افزود: اين شهرستان در زمينه توليد سيب مقام اول استان را دارد ودر صورت توجه بيشتر و حمايت از آن قابليت رقابت با استان هايي مانند اروميه و البرز را دارا است.
وي به ميزان توليد سيب در اين شهرستان اشاره كرد و گفت: از مجموع شش هزار و ۱۰۰ هكتار باغ سيب استان ،دو هزار و ۶۰۰ هكتار آن در نهاوند وجود دارد كه از اين ميزان باغ ميوه سالانه ۴۱ هزار تن سيب برداشت مي شود.
ظفری گفت : هم اکنون بیش از هفت هزار باغدار در این شهرستان در زمینه تولید سیب فعالیت دارند و سیب های این منطقه به دلیل نوع آب و هوا، و مراقبت کارشناسان جهاد کشاورزی، دارای کیفیت بالایی است.
ظفري به مشكلات موجود شهرستان در زمينه توليد محصولات باغي به ويژه سيب اشاره كرد و گفت: در شهرستان نهاوند تنها سه سردخانه براي نگهداري ميوه ها وجود دارد كه ظرفيت آنها ۱۰ هزار تن مي باشد و از مجموع محصولات باغي نهاوند فقط هشت هزار و ۵۰۰ تن آن در سردخانه اين شهرستان ذخيره شده و مابقي آن به خارج از شهرستان فرستاده مي شود .
41848029485178567145
وي نبود كارخانه فراوري ميوه جهت توليد بيشتر را از ديگر مشكلات موجود نهاوند عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه در نهاوند كارخانه فرآوري محصولات باغي وجود ندارد لذا اين محصولات به خارج از شهرستان فرستاده مي شود در حاليكه اگر چنين كارخانجاتي در شهرستان ايجاد شود انگيزه كشاورزان براي توليد بيشتر افزايش مي يابد.
وي ميانگين عملكرد توليد سيب نهاوند در واحد هكتار را در مقايسه با عملكرد استان مطلوب ارزيابي كرد و گفت: ميانگين عملكرد توليد سيب در كشور ۱۶ تن در هكتار است كه در استان اين رقم ۱۷ تن و در شهرستان نهاوند ۲۲ تن در هر هكتار مي باشد .
احد ظفری بیان داشت: سالانه صدو یازده  هزار 192  تن محصول باغی در نهاوند تولید می شود که 107 میلیارد ریال ارزش افزوده آن است و می تواند تاثیر خوبی در وضعیت اقتصادی شهرستان و کشاورزان داشته باشد.
فرماندار نهاوند نيز در اين مراسم گفت: بخش كشاورزي از محورهاي مهم توسعه در شهرستان است كه اين به خاطر آب و هواي مساعد ، آب فراوان و جغرافياي مناسب شهرستان مي باشد .
مجتبي مولوي گفت: از مجموع ۲۲ محصول توليدي بخش كشاورزي در سطح استان ،شهرستان نهاوند به تنهايي در توليد ۱۴ محصول مقام برتر استان را دارد و اين مساله نشان دهنده جايگاه كشاورزي شهرستان مي باشد.
وي به حمايت هاي لازم از بخش كشاورزي شهرستان اشاره كرد و گفت: در كارگروه كشاورزي نهاوند جهت حمايت از بخش كشاورزي مصوبات خوبي در سال گذشته مورد تصويب قرار گرفت كه اجراي آنها مي تواند به رشد كشاورزي بينجامد.
فرماندار نهاوند به لزوم برنامه ريزي براي استفاده بيشتر از پتانسيل هاي موجود بخش كشاورزي در شهرستان اشاره كرد و گفت: براي جذب بهتر محصولات باغي نهاوند به ويژه محصول سيب لازم است كه روي كيفيت محصولات نيز كار شود و از تكنولوژي و فناوريهاي روز براي بالا بردن كيفيت استفاده شود.
وي ايجاد صنايع تبديلي و سردخانه در شهرستان را از عوامل بالا بردن كيفيت و ميزان توليد محصولات باغي عنوان كرد و افزود: با توجه به ظرفيت هاي مطلوب و بسترهاي مناسب شهرستان در زمينه توليد سيب ما آمادگي داريم كه از سرمايه گذاراني كه بخواهند در اين زمينه سرمايه گذاري نمايند حمايت لازم را به عمل آوريم.
وي با اشاره به فوايد برگزاري اين جشن در نهاوند گفت:برگزاري اين جشن در نهاوند علاوه بر معرفي كيفيت محصولات باغي شهرستان نوعي تجليل از زحمات كشاورزان است كه همين تجليل باعث بالا بردن انگيزه در آنان مي شود.
امام جمعه نهاوند نيز در اين مراسم گفت: در سالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حماسه اقتصادي لقب گرفته حمايت از توليد كنندگان مي تواند گام عملي در زمينه حماسه اقتصادي باشد .
حجت الاسلام عباسعلي مغيثي نيا افزود:شهرستان نهاوند در زمينه توليدات كشاورزي در سطح استان نمونه است لذا بايد تسهيلات بيشتري جهت شكوفايي اين بخش در اختيار شهرستان گذاشته شود.
وي با حمايت از برگزاري اين جشن در نهاوند افزود: به طور قطع برگزاري اين مراسم باعث خواهد شد كه ظرفيت هاي شهرستان در اين بخش بيشتر شناسايي و معرفي شود تا شاهد رشد بيشتر كشاورزي باشيم.

دیدگاه شما