تازه های سایت

کد مطلب: 10285
31. ارديبهشت 1392 - 9:09
 پایگاه خبری گرو : مدیر امور منابع آب شهرستان نهاوند گفت: بر اساس نتایج اندازه گیریهای به عمل آمده از ایستگاه وراینه نهاوند میزان بارندگی امسال 468 میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 445 میلیمتر، پنج در صد افزایش داشته است.

 

آرش کولیوند با بیان اینکه اگر چه در اثربارشهای مناسب چند روز گذشته در نهاوند میزان بارندگی با افزایش روبرو بوده، اما همچنان این میزان نسبت به میانگین دراز مدت که 525 میلیمتر است، 11 درصد کاهش بارندگی را نشان می دهد.

 

وی در خصوص وضعیت آب زیر زمینی دشت نهاوند نیز گفت: بر اساس اندازه گیری 39 حلقه چاه پیزومتری، میزان افت سطح آب زیر زمینی دشت نهاوند از سال 75 تا کنون 11متربوده که بر اساس این مطالعه میانگین افت سالانه آب زیر زمینی 70 سانتی متر است.

 

وی کسری مخزن کلی این افت را 257 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در مدت یاد شده میزان برداشتها از منابع آب زیر زمینی بیشتر از میزان آب تغذیه شده به سطح زمین بوده در صورت ادامه این روند شاهد ایجاد بحران در دشت نهاوند و وجود پدیده های ناگوار مانند نشست زمین، ایجاد فروچاله ها و از دست دادن کیفیت آب خواهیم بود.

 

بیلان منفی سطح آب دشت نهاوند باید به حدتعادل برسد

 

کولیوند از ارائه راهکارهای قانونی برای به تعادل رساندن بیلان منفی سطح آب دشت نهاوند خبر داد و افزود: بر اساس ماده 140 قانون برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر جبران 25 درصد از کسری مخزن دشتها، این اداره تعداد 10 طرح تعادل بخشی را در دست اجرا دارد که اجرای آنها نتایج خوبی در بر داشته است.

 

وی استقرار گروههای گشت و بازرسی در نهاوند برای مبارزه با چاههای غیر مجازرا از برنامه های این اداره ذکر کرد و گفت: در چند سال گذشته با استقرار این گروهها در شهرستان 50 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و مسدود شده و 10 فقره چاه مجاز که اضافه برداشت داشته اند نیز شناسایی شده که پس از معرفی به مراجع قضایی نسبت به اصلاح منصوبات اقدام شده است.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان نهاوند نصب کنتورهای هوشمند آب و برق را از دیگر عوامل تاثیر گذار در کنترل مصرف آب ذکر کرد و افزود: از آنجا که کنتورهای هوشمند آب و برق قابلیت تحویل آب براساس سند ملی آب را به کشاورزان دارد در سال 79 قانون تعیین تکلیف چاههای آب به تصویب رسید که نتایج خوبی در این راستا داشته است.

 

وی در این زمینه افزود: از زمان تصویب این قانون تا کنون حدود 11 و نیم درصدچاههای کشاورزی شهرستان مجهز به کنتوربرقی شده اند و مراحل نصب مابقی نیز ادامه دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر یک هزار و 100 حلقه چاه مجاز در نهاوند وجود دارد که تعداد 70 حلقه آنها دیزیلی و مابقی همگی برقی است. /مهر

دیدگاه شما