تازه های سایت

کد مطلب: 53998
20. شهريور 1402 - 6:48
دادستان و فرمانده انتظامی نهاوند توضیح می‌دهند
چرایی عدم اطلاع‌رسانی برخی از حوادث اخیر در نهاوند
با توجه به وقوع حوادثی نظیر قتل‌های اخیر در شهرستان نهاوند برخی از شهروندان انتظار اطلاع‌رسانی سریع این اخبار رادارند که دادستان و نیروی انتظامی نهاوند در این خصوص توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، طی روزهای گذشته شاهد وقوع چند حادثه منجر به قتل در سطح شهرستان بودیم که متأسفانه طی آن‌ها چند نفر جان خود را از دست دادند و مردم انتظار داشتند اخبار و شرح این حوادث را بلافاصله در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از وقوع حادثه از طریق رسانه‌های رسمی و قانونی شهرستان پیگیری کنند اما این مهم اتفاق نیفتاد تا شاهد اظهارنظرهای مختلفی در گفتار مردم در فضای مجازی و حقیقی باشیم که بیشتر بر اساس داده‌های شخصی افراد مطرح‌شده بود.
پس از وقوع این حوادث عده‌ای خواهان کسب اطلاعات درست و واقعی اخبار این حوادث از طریق رسانه‌ها هستند که مورد اعتماد بوده و اخبار آن‌ها بر مبنای واقعیت و حقیقت است، اما مردم قطعاً نیک می‌دانند یک خبرنگار شخصاً و بدون مدرک و مستند و گفتگو با یک مقام مسئول حق انتشار برخی اخبار حوادث را ندارد، خصوصاً حوادثی که باانگیزه شخصی و مسائلی در این حوزه شکل می‌گیرید.
به‌طور طبیعی پس از هر حادثه خصوصاً قتل مجموعه دستگاه قضایی و پلیس باقدرت وارد عمل می‌شوند تا با بررسی، تحقیق و شگردهای مختلف اطلاعاتی و عملیاتی مسببان این حوادث را ابتدا دستگیر و سپس در مراحل مختلف بازجویی به ابعاد مختلف علت و انگیزه این حوادث پی برده و در ادامه طبق قانون برخورد و مجازات‌های لازم را اعمال کنند.
اما این بر عهده و تشخیص دستگاه قضایی و پلیس است که چه موقع و چه زمانی اخبار این اتفاقات را در اختیار رسانه‌های رسمی جهت اطلاع افکار عمومی قرار دهد و در برخی موارد هم با لحاظ موضوعات مختلف اجتماعی، عرفی، خانوادگی و ...خبری منتشر نکند.
هر آنچه هست مهم این است که همه چه دستگاه قضایی چه پلیس و نیروهای مرتبط با برقراری امنیت و نظم و آسایش مردم و چه مسئولان ارشد شهرستان، رسانه‌ها و مردم باید تدبیری لحاظ کنند تا به امنیت مردم و آسایش آن‌ها لطمه‌ای وارد نشود و به احساس آرامش در جامعه خدشه‌ای وارد نشود.
قطعاً مسئولان ارشد شهرستان، مجموعه دستگاه قضایی و پلیس در روزهای آینده و پس از انجام مراحل قانونی و برخورد با مسببان این حوادث با خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان جلسه‌ای برگزار می‌کنند تا ضمن تشریح وقایع، برنامه و اقدامات لازم برای پیشگیری و کمتر شدن این حوادث به‌منظور رفع دغدغه مردم را ارائه نمایند.
عباس آزاد بخت دادستان نهاوند در این خصوص گفت: در حوادث منجر به قتل اصل مهم در مراحل تحقیقات، محرمانه است و بسط و گسترش خبر و شرح آن منافی با حقیقت و ازلحاظ قانونی افترا است.
وی اظهار داشت: با توجه به حساسیت رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها، خصوصاً در پرونده‌های قتل و تا قبل از رسیدن به سرنخ‌های مرتبط و دستگیری مجرمین انتشار هرگونه خبر باعث اختلال درروند کار و سوختن اطلاعات می‌شود و مراحل رسیدگی به پرونده را سخت‌تر می‌کند.
آزاد بخت افزود: قطعاً زمانی که تحقیقات کامل و به نتیجه برسیم از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.
دادستان نهاوند گفت: تاکنون هر قتلی که اتفاق افتاده، قاتل یا قاتلین آن سریعاً شناسایی و رسیدگی قضایی و کیفرخواست صادرشده است.
وی ادامه داد: رأی بسیاری از پرونده‌های سال قبل صادرشده است و برای اجرا منتظر تأیید رئیس قوه قضاییه هستیم.
آزاد بخت بیان کرد: در مورد وقایع اخیر شهرستان نیز دستگاه قضایی و پلیس باقدرت وارد عمل شده‌اند و عوامل مجرم و مرتبط دستگیر و رسیدگی و کیفر صادرشده است که نتایج این برخوردها پس از تکمیل تحقیقات و طی مراحل قانونی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.
سرهنگ ذبیح درویشی فرمانده انتظامی نهاوند نیز در این خصوص گفت: از اصحاب رسانه و مردم شریف شهرستان نهاوند درخواست داریم که اخبار رسمی و موثق را از طریق منابع رسمی خبر و مراجع انتظامی و قضایی پیگیری کنند.
وی اظهار داشت: درگیری‌های موردی و فردی براثر اختلافات قبلی و وقوع قتل در این‌گونه اختلافات که کاملاً باانگیزهٔ شخصی اتفاق می‌افتد برای همگان بسیار تأسف‌برانگیز است.
درویشی افزود: بایستی به‌منظور حفظ آبرو و حیثیت و کرامت طرفین درگیری و خانواده‌های محترم آنان از درج مطالب و اخبار غیررسمی که با شایعات بی‌اساس در خصوص انگیزهٔ درگیری و قتل همراه می‌شود جدا خودداری گردد چراکه در صورت اطلاع‌رسانی گستردهٔ این حوادث قطعاً زمینه شایعه‌سازی و خدایی نکرده هتک حیثیت و آبروی خانواده‌های طرفین فراهم می‌شود.
 وی در پایان گفت: این کار عواقب روحی جبران‌ناپذیری به این خانواده‌های محترم وارد می‌کند و لذا انتظار می‌رود در زمان بروز این‌گونه حوادث در فضای مجازی از درج اخبار و تفسیرهای غلط پرهیز شود.

دیدگاه شما