تازه های سایت

کد مطلب: 9990
23. ارديبهشت 1392 - 8:54
پایگاه خبری گرو : گام نخست چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور که در سال92 برگزار می‌شود با ثبت‌نامی که در روزهای 26 فروردین تا اول اردیبهشت‌ماه از نامزدهای صندلی‌های این شورا به عمل آمد، برداشته شد؛ انتخاباتی که وزیر کشور رقم نامزدهای آن را نزدیک به یک میلیون نفر دانسته بود و البته بیش از 200 هزار نفر با شرکت در آن به شوراهای اسلامی شهر و روستا راه می‌یابند.

چهره‌های سیاسی، فرهنگی و ورزشی زیادی در مدت 7 روز برای ثبت‌نام آمدند؛ از اعضای کنونی شورای شهر گرفته تا افرادی همچون شهرداران اسبق، بازنشستگان، دانشجویان از بیکار تا مدیرعامل شرکت‌ها از متولد 65 تا 87 ، اینگونه ترکیب رقبای اصلی انتخابات شوراها را شاید بتوان مجموعه‌ای از ورزشکاران، کسبه (از اصناف مختلف)، هنرمندان و اعضای کنونی شورا دانست.
اینکه برخلاف انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان نقشی در احراز صلاحیت‌های نامزدهای شوراهای شهر و روستای سراسر کشور ندارد نیز به‌طور حتم بر گستره چنین حضوری اضافه کرده است. حداقل صلاحیت‌های داوطلبان شورای شهر و روستا با استعلام از مراجع چهارگانه نیروی انتظامی، قوه قضاييه و وزارت اطلاعات و ثبت احوال انجام می‌شود و پس از آن هیأت‌های اجرایی اقدام به رسیدگی صلاحیت کاندیداها می‌کنند. از روزهاي آينده  نیز هيأت‌هاي نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستا پاي كار مي‌آيند تا به بررسي گزارش‌هاي هيأت‌هاي اجرايي درباره صلاحيت داوطلبان شوراها تصميم بگيرند.
نتیجه نهایی نیز براساس وعده داده شده 13 تا 15 خردادماه اعلام و اسامی نهایی نامزدها مشخص می‌شود تا در انتخاباتی که در روز 24 خرداد همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود تکلیف صاحبان کرسی‌های شوراهای شهر و روستا مشخص شود. از روز 16 تا 22 خرداد‌ماه نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند به صورت قانونی تبلیغ کنند و با ممنوعیت روز 23 خرداد برای تبلیغات، روز 24 خرداد‌ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام خواهد شد.
رئيس هيأت عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستاي استان درباره آخرين وضعيت بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات شوراها گفت: از 12 ارديبهشت پس از استعلام‌هاي چهارگانه از نيروي انتظامي، ثبت احوال، قوه قضاييه و وزارت اطلاعات، هيأت‌هاي اجرايي بررسي صلاحيت نامزدهاي شوراها را آغاز كردند كه در مورد برخي از كانديداها به نتیجه رسيدند و در مورد برخي از شهرستان‌ها جلسات هيأت‌هاي اجرايي هنوز ادامه دارد.  که اميد است تا پايان هفته نتايج بررسي هيأت‌هاي اجرايي براي داوطلبان شوراهاي روستا به هيأت‌هاي نظارت بخش و براي داوطلبان كرسي‌هاي شوراهاي اسلامي شهرها به هيأت‌هاي نظارت شهرستان‌ها ارسال شود.
به گفته مهدي سنايي، هيأت‌هاي نظارت يك هفته وقت دارند كه نامزدهاي تأييد شده توسط هيأت‌هاي اجرايي را بررسي كنند. در اين مرحله هيأت‌هاي نظارت در واقع گزارش‌هاي هيأت‌هاي اجرايي را بررسي مي‌كنند
اما اگر افرادي توسط هيأت‌هاي اجرايي رد صلاحيت شده باشند، هيأت‌هاي نظارت مي‌توانند صلاحيت‌ آنها را تأييد كنند اما هيأت نظارت اين اختيار را دارد كه از ميان افراد تأييد صلاحيت شده توسط هيأت‌هاي اجرايي افراد ديگري را رد صلاحيت كند.
وی با بیان اینکه اگر فردی در هیات اجرایی تایید شود به منزله تایید نهایی نیست و اگر رد شود به منزله رد نهایی نیست، تصریح کرد: این هیات نظارت است که باید نظر نهایی را در خصوص صلاحیت و یا عدم صلاحیت کاندیداها بدهد و در 28 اردیبهشت تایید یا رد نهایی نامزدهای محترم به آنان ابلاغ خواهد شد.
رئيس هيأت عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستا در ادامه گفت: اميدواريم در انتخابات شوراها كمترين رد صلاحيت‌ها را داشته باشيم و بيشترين كانديداها و نامزدها را در عرصه انتخابات شاهد باشيم.
وي اضافه كرد: تدبيري اتخاذ شده بود كه نماينده‌اي از هيأت نظارت هم بر روند كار هيأت اجرايي نظارت مي‌كرد به اين ترتيب هيأت نظارت در جريان بررسي هيأت اجرايي قرار مي‌گرفت؛ بنابراين كار در هيأت‌هاي نظارت نبايد خيلي زمان ببرد.
سنايي به اين نكته هم اشاره كرد كه كانديداهايي كه رد صلاحيت مي‌شوند از اين حقوق قانوني برخوردار هستند كه اعتراضشان را به هيأت نظارت شهرستان ارسال نمايند و اگر نياز ديدند پس از آن از طريق هيأت نظارت استان روند رد صلاحيت خود را پيگيري نمايند و در چارچوب قانون بررسي خواهد شد.
سنايي ادامه داد: اگر كساني كه در شهرستان هم تأييد نمي‌شوند يا رد صلاحيت آنها مورد تأييد هيأت نظارت قرار مي‌گيرد مي‌توانند از اواخر ارديبهشت شكايت خود را به هيأت نظارت استان ارسال كنند.
وي در مورد تعداد رد صلاحيت‌شدگان هم گفت: آمار دقيقي در اين زمينه نداريم چون منوط به اتمام بررسي هيأت‌هاي اجرايي است ولي در مجموع برداشت ما اين است درصد رد صلاحيت‌شدگان قابل توجه نيست.
سنايي در خصوص تغيير آيين‌نامه تبليغاتي كانديداها هم اين‌گونه اظهار داشت: مبنا همان آيين‌نامه سال 1385 است و تاكنون آيين‌نامه جديدي ابلاغ نشده است؛ ضمن اينكه ممكن است اجازه داده شود هر كدام از كانديداها از بيلبورد در محل ستاد خود استفاده كنند البته بايد منتظر باشيم در همين روزها اگر تغييراتي در آيين‌نامه وجود دارد ابلاغ شود.
وي در پايان سخنانش گفت:‌ انتخابات شوراها با آغاز ثبت‌نام و بررسي‌ها به مرور جدي‌تر مي‌شود و طبق توصيه مقام معظم رهبري هم كه در سخنانشان اشاره كردند انتخابات رياست جمهوري نبايد باعث شود از توجه به انتخابات شوراها كاسته شود. ما اميدواريم در استان‌ها كانديداها و نامزدها تبليغات صحيحي داشته باشند. مردم هم انتخاب دقيقي خواهند داشت چون در توسعه و آينده شهر و روستاي استان مؤثر خواهد بود. مبناي نهايي تأييد صلاحيت‌نامه‌اي است كه از سوی هيأت اجرايي به كانديدا ابلاغ مي‌شود.

دیدگاه شما