تازه های سایت

کد مطلب: 9685
12. ارديبهشت 1392 - 9:22
تاکید بر بزرگداشت مقام استاد و معلم، بیانگر اهمیت آن از دیدگاه اسلام است، معلم اصلی ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت محسوب می شود و هیچ چیزی جایگزین آن نخواهد بود، بنابراین تجلیل از اساتید دانشگاهها، پیشکسوتان و معلمان یک امر ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از ایرنا، مقام و کرامت معلم، در گرو انجام رسالت و مسوولیت اوست و معلمان و استادان عاشق، همانند رهبران فرستاده شده از سوی خدا هستند چرا که معلمی هنر است، هنر آموختن هر آنچه سال ها با سعی و تلاش اندوخته است.

معلمی عشقی الهی و آسمانی است که پروردگارِ مهربان به انسان اعطا کرده تا با همت بلند خویش روشنایی شب های تارِ جهالت و نادانی باشد.

معلمی، مهری است که از روز ازل با گل آدمی سرشته شد تا مردم از ظلمات جهل به نور دانایی، رهنمون شوند. به راستی که معلمی شغل نیست، عشق است. همان گونه که در آیات قرآن آمده بخوان به نام پروردگارت، پروردگاری که آفرینش را پدید آورد، انسان را از خون بسته آفرید. بخوان به نام پروردگار کریمت که به وسیله قلم تعلیم داد و به انسان آموخت آنچه را که نمی دانست.

در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیامبر نازل شده، خداوند به معلمی به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی اشاره کرده است. دراین آیات خداوند، خود را معلم می خواند و جالب این که معلم بودن خود را پس از آفریدن پیچیده ترین و بهترین شاهکارخلقت، یعنی انسان آورده است. مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرار دارد. انسان را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این، از اوج خلاقیت وهنرشگفت خداوند درامرآفرینش حکایت دارد.

و اما شهید مطهری از اسوه های معلمانی است که در دوران فشار و اختناق، برای حاکمیت تفکر اسلامی سال ها مجاهدت علمی و فرهنگی را به جان خرید به گونه ای که درخشش آثار و برکات معنوی قلم این شهید بزرگوار همچنان در جهان اسلام و محافل علمی و تحقیقاتی نمود عینی دارد.

استاد شهید مرتضی مطهری این عالم بزرگ، با ژرف اندیشی، تربیت دانشجویان و طلاب جوان، توانسته خدمات برجسته ای را در راه ترغیب مکتب اسلام در عصر حاضر و آینده انجام دهد.

وی که در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان گشود پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی پرداخت.

درسن 12 سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت کرده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود. در دوره اقامت 15ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(در فقه و اصول)و حضرت امام خمینی(به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول)و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی(در فلسفه ، الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر)بهره می گیرد.

آیت الله مطهری در ساعت یک بعد از نیمه شب روز چهارشنبه 15 خرداد 1342 به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه توسط پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می گردد. پس از 43 روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می شود.

پس از تشکیل هیات های موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام خمینی(ره)همراه چند تن دیگر از شخصیت های روحانی عهده داررهبری این هیات ها می شود.

در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و علامه طباطبایی و آیت الله حاج سیدابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان انفرادی به سر برد. حدود سال 1353 ممنوع المنبر شد و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

مطهری در سال 1355 به دنبال درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شود. همچنین دراین سالها وی با همکاری تنی چند از شخصیت های روحانی، جامعه روحانیت مبارز تهران را بنیان می گذارد. در سال 1355 به نجف اشرف سفر و ضمن دیدار با امام خمینی (ره) درباره مسائل مهم نهضت و حوزه های علمیه با ایشان مشورت کرد.

استاد ˈمرتضی مطهریˈ11 اردیبهشت سال 1358 توسط گروهک فرقان به شهادت رسید.

براساس این گزارش، به دلیل جایگاه معلم در تعالیم اسلام و مقام و منزلت استاد شهید مرتضی مهطری همه ساله به مناسبت هفته معلم برنامه هایی از سوی آموزش و پرورش برای ارتقا بخشیدن به جایگاه معلمان برگزار می شود که وزارت آموزش و پرورش امسال از بالغ بر 24 هزار فرهنگی در هفته بزرگداشت معلم تجلیل خواهد کرد.

امروز 12 اردیبهشت(پنجشنبه)نیز به عنوان نخستین روز از هفته معلم به نام ˈمعلم، ایثار و شهادتˈنامگذاری شده که در این روز بالگردهای هلال احمر در 15 استان کشور به گلباران مزار فرماندهان فرهنگی می پردازند.

قائم مقام وزیرآموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم گفت: امسال در هفته بزرگداشت مقام معلم از 24 هزار و 532 نفر از فرهنگیان شاغل در سطح شهرستان، استان و کشور تجلیل می شود.

ˈاسدالله اسدی گرمارودیˈ در این باره می گوید: امسال معلمان برتر براساس 25 شاخص در سه سطح شهرستان، استان و کشور انتخاب شدند.

وی ادامه می دهد: براساس تصویب هیات دولت، امسال باید 5/21 درصد فرهنگیان کشور درهفته معلم مورد تجلیل قرار گیرند.

قائم مقام وزیرآموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم توضیح می دهد: انتخاب معلمان برتر به این شکل بوده که از هر10 نفر، یک نفر درسطح مدرسه انتخاب و به ستاد شهرستان معرفی شده است. همچنین در استان دربین 27 گروه درسی یک نفر معرفی و به استان اعلام شده است.

اسدی گرمارودی ادامه می دهد: این برنامه به فراوانی منتخبان شهرستانی، داوری انجام و نفرات برتر با کسب حداقل 300 امتیاز به عنوان نمونه استانی برای معرفی به مرحله کشوری ، معرفی می شوند.

به گفته وی، در سطح شهرستان های کشور23 هزار نفر، در سطح استان سه هزار و 500 نفر و در مجموع 68 نفر از معلمان کل کشور به عنوان نمونه های برتر معرفی خواهند شد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با یادآوری اینکه از 68 نفر معلم برتر کشوری ، 46نفر مرد و 22 نفر زن هستند، می گوید: معلمان برتر کشوری در بخش های مختلف از جمله دانش، مهارت و ارزش ها(مانند دفاع مقدس)مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

اسدی گرمارودی می افزاید: در بخش دانش، 36 نفر از 68 نفر برتر کشوری، مولف بوده، 48 نفر دارای مقالات برتر پژوهشی و 40 نفر دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند.

وی ادامه می دهد: در بخش مهارت نیز سه نفر از این 68 نفر مخترع، 44 نفر در جشنواره برتر الگوهای تدریس دارای رتبه و مقام، 65 نفر دارای فناوری های هفت گانه و 31 نفر در فناوری نوین آموزشی، تولید محتوا بوده اند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم توضیح می دهد: در بخش ارزش ها نیز دو نفر از نفرات برتر کشوری، حافظ قرآن، دو نفر آزاده، 61 نفر عضو بسیج، 20 نفر افتخار حضور در جبهه و چهار نفر از زنان فرهنگی سرپرست خانوار بوده اند.

اسدی گرمارودی به نامگذاری هفته بزرگداشت معلم اشاره می کند و یادآور می شود که 12 اردیبهشت ماه به عنوان روز معلم، ایثار و شهادت نامگذاری شده که در این روز بالگردهای هلال احمر در 15 استان کشور به گلباران مزار فرماندهان فرهنگی می پردازند.

وی ادامه می دهد: سیزدهم اردیبهشت ماه با نام ˈمعلم، مدرسه و جامعه منتظرˈ نامگذاری شده که در این روز ضمن هماهنگی با ستاد بزرگداشت معلم شهرستان ها و استان ها، مسوولان آموزش و پرورش در نماز جمعه به بیان نقطه نظرات خود درباره نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش و هوشمندسازی مدارس می پردازند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم یادآور می شود: چهاردهم اردیبهشت ماه نیز بنام روز ˈمعلم، دانش آموز و تکریم خانوادهˈنامگذاری شده که جشن ˈسپاس معلمˈ در مدارس برگزار می شود.

اسدی گرمارودی می افزاید: پانزدهم اردیبهشت ماه بعنوان روز ˈمعلم و شهیدمطهریˈ نامگذاری شده که در این روز مجموعه فعالیت های شهیدمطهری در عرصه های آموزشی، تبلیغی و ترویجی و پژوهشی ارایه می شود.

وی می گوید: شانزدهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ˈمعلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیتˈو هفدهم اردیبهشت ماه بنام روزˈخدمات متقابل معلم و انقلاب اسلامیˈ، هجدهم اردیبهشت با عنوان ˈمعلم، بصیرت و بیعت با ولایتˈدر سال حماسه سیاسی و اقتصادی برگزار می شود و فرهنگیان با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت.

به گفته اسدی گرمارودی، با تشکیل 14 کارگروه، مجموعه فعالیت هایی به مناسبت بزرگداشت هفته معلم در سطح شهرستان، استان و به صورت کشوری برگزار می شود که برگزاری نخستین جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش(هفتم تا نهم اردیبهشت ماه)از جمله برنامه هایی است که در این راستا برگزار شد و از بیش از 79 هزار و 140 نفر شرکت کننده در بخش مسابقه این جشنواره، 25 هزار و 174 نفر یعنی 33 درصد را فرهنگیان تشکیل می دادند.

وی، ایجاد خانه نور ایرانیان بسیج توسط جانبازان فرهنگی بالای 70 درصد، رونمایی از نرم افزار متن خوان و 10 اردیبهشت ماه تجدید بیعت با آرمان های امام با حضور فرهنگیان تهرانی و شهرستان های استان تهران در مرقد امام خمینی (ره)را از دیگر برنامه هایی عنوان می کند که در هفته بزرگداشت هفته معلم برگزار می شود.

اسدی گرمارودی همچنین به فعالیت های انجام شده برای شناساندن مجموعه فعالیت های شهید مطهری در قالب آموزش، تبلیغی- ترویجی و پژوهشی اشاره دارد و می گوید: مراسم گلباران مزار شهید مطهری در استان خراسان رضوی، برگزاری آموزش ضمن خدمت 16 و 12 ساعت کتاب های امامت و رهبری ویژه همه فرهنگیان واحیای تفکر اسلامی برای 24 هزار و 532 فرهنگی از طریق سامانه الکترونیکی از جمله فعالیت های انجام شده برای معرفی مجموعه فعالیت های شهید مطهری است.

وی می گوید: معلمان از 12 تا پایان اردیبهشت ماه برای نام نویسی در این دوره های ضمن خدمت فرصت دارند و آزمون نیز به صورت الکترونیکی خردادماه برگزار می شود.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم ادامه می دهد: در بخش آموزش مجموعه فعالیت های شهید مطهری، دو برنامه در ایام هفته از طریق صدا و سیما با رویکرد جایگاه معلم توسط حجت الاسلام والمسلمین قرائتی برگزار می شود، ضمن آنکه در بخش پژوهش نیز مجموعه خاطرات مطهری از زبان حجت الاسلام قرائتی چاپ شده است.

اسدی گرمارودی می افزاد: با مشارکت معاونت پژوهشی آموزش و پرورش نیز مسابقات فرهنگی وعلمی برگزار می شود و با حضور بیش از سه میلیون دانش آموز مسابقه ادبی آثار مطهری برگزار شد.

وی، مسابقه روزنامه دیواری، سرود دانش آموزی و اکران فیلم را از دیگر برنامه های فرهنگی هفته بزرگداشت مقام معلم عنوان می کند و می گوید: بیش از یک هزار مدرسه بنام استاد مطهری مزین شده است.

دیدگاه شما