تازه های سایت

کد مطلب: 9330
2. ارديبهشت 1392 - 9:44
پایگاه خبری گرو ،اخبار نهاوند : مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: دهکده شیلاتی غیرساحلی روستای بابارستم نهاوند سالانه بیش از 350 تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌کند.
خبرگزاری فارس: تولید ماهی در تنها دهکده شیلاتی غیرساحلی کشور/ سالانه 350 تن قزل‌آلا تولید می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گرو ،احد ظفری اظهار کرد: دهکده شیلاتی غیر ساحلی روستای بابارستم نهاوند سالانه بیش از 350 تن ماهی قزل‌‌‌آلا تولید می‌کند.

وی ادامه داد: این دهکده تنها دهکده شیلاتی غیر ساحلی در کشور است و به دلیل شرایط مطلوب جغرافیایی موجب شده که اهالی روستا بتوانند با سرمایه‌گذاری در این بخش برای خود و دیگران شغل مناسب ایجاد کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به تولید سالانه 2 هزار و 250 تن ماهی در نهاوند افزود: این میزان در غرب کشور بی‌نظیر است، چراکه علاوه بر اینکه بیش از 60 درصد ماهی استان در نهاوند تولید می‌شود در غرب کشور نیز حائز رتبه برتر تولید گوشت ماهی هستیم.

وی با اشاره به تغذیه ماهی از آب خروشان گاماسیاب گفت: از آنجایی که یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه خروشان گاماسیاب که طولانی‌ترین رودخانه غرب کشور با 902 کیلومتر است از داخل اراضی روستای بابارستم می‌گذرد، جهاد کشاورزی نیز با پرداخت تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت به توسعه شیلات در این منطقه کمک کرده است.

ظفری به تولید 20 درصد بچه‌ماهی چشم‌زده کشور در نهاوند اشاره کرد و ابراز داشت: این شهرستان با تولید سالانه 82 میلیون قطعه بچه‌ماهی چشم‌زده توانسته 20 درصد از تولید این محصول در کشور را داشته باشد.

وی به افزایش تعداد تولید مثل در ماهی در نهاوند اشاره کرد و افزود: در سایت پرورش ماهی قزل‌ دانش نهاوند با ایجاد سیستم و سالن‌های نور کاذب توانسته‌ایم، میزان تولید مثل در ماهی را به چهار مرحله در سال افزایش بدهیم در حالی که در کشور میانگین یک تا دو مرحله در سال است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند روستای بابارستم یا دهکده شیلات غیر ساحلی بابارستم را مستعد توسعه کمی و کیفی ذکر کرد و افزود: با توسعه سایت‌های پرورش و تولید ماهی در این روستا تقریباً برای عمده جوانان علاقه‌مند به پرورش ماهی در این روستا شغل پایدار ایجاد شده است.

وی، یکی از مهم‌ترین مشکلات پرورش‌دهندگان را گران شدن خوراک دام و نهاده‌های دامی و همچنین نبود بازار مصرف دانست و اذعان داشت: با انجام مشاوره برای پرورش‌دهندگان بخش زیادی از مشکلات تأمین و شناسایی بازار مصرف رفع شده است.

ظفری در پایان سخنانش میانگین مصرف ماهی در نهاوند را 1.5 برابر میانگین استان دانست.

دیدگاه شما