تازه های سایت

کد مطلب: 8367
24. اسفند 1391 - 6:15
اخباراقتصادی ، پایگاه خبری گرو ، واشنگتن با تکرار اعلام چندباره معافیت ژاپن و 10 کشور اروپایی از تحریم یکجانبه وخودسرانه نفت ایران، بار دیگر در برابر نیاز بازارهای بین المللی برای خرید نفت بدون جایگزین جمهوری اسلامی تسلیم شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از ایرنا ، ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه شب اعلام کرد واشنگتن برای یک دوره ۱۸۰ روزه دیگر برای ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی در مورد خرید نفت ایران معافیت قائل شده است.

آمریکا که در چارچوب ادامه سیاست های ضدایرانی تحریم های یکجانبه ای علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است، با استفاده ابزاری از اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عربی تولید کننده نفت در صدد تحریم فراگیر صادرات نفتی جمهوری اسلامی برآمد، ولی این اقدامات مغایر با مقررات بین المللی، مقاومت بازارهای جهانی و نارضایتی آشکار مشتریان را برانگیخته است، بگونه ای که مجبور به اعلام معافیت مکرر در این زمینه شده است.

تحمیل تحریم هایی که توسط آمریکا بر ضد ایران طراحی شده بر اساس اتهام های بی اساس واشنگتن و متحدانش مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ای است.

این برای سومین بار است که آمریکا مجبور می شود شماری از کشورها را از تحریم خرید نفت ایران معاف کند.

بلژیک، چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا ۱۰ کشوری هستند که مشمول معافیت آمریکا شده اند.

یک منبع آگاه دولتی آمریکا نیز قبل از این تایید کرده بود که آمریکا قصد دارد قانون معافیت تحریم ها علیه ایران را برای ژاپن و 10 کشور اروپایی به زودی تمدید کند.

تمدید این معافیت ها به این معنی است که این 11 کشور، 180 روز دیگر از خطر کنار گذاشته شدن از سیستم مالی آمریکا برای تبادلات مالی خود با ایران دور خواهند بود.

یک دستیار کنگره آمریکا به رویترز گفته بود: ما انتظار داریم معافیت های همه این 11 کشور تمدید شود.

پیش از این نیز چین، هند و چندین کشور دیگر با اعلام اینکه میزان واردات نفت خود را از ایران کاهش داده اند، از تحریم های نفتی آمریکا معاف شده اند و در دو نوبت این معافیت ها تمدید شده است.

دیدگاه شما