تازه های سایت

کد مطلب: 7950
13. اسفند 1391 - 14:40
اخبار اجتماعی ، پایگاه خبری گرو : مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به شهروندان توصیه کرد از رهاسازی ماهیان قرمز در طبیعت خودداری کنند زیرا آنها تهدیدی برای گونه های بومی هستند.

به گزارش پایگاه خبری گرو ،  حسین محمدی  افزود: قرار دادن ماهی قرمز بر روی سفره هفت سین جزو سنتی است که هر ساله همزمان با ایام عید نوروز در کشور اجرا می شود. با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، این ماهیان در معابر شهری خرید و فروش می شوند . این در حالی است که بعضی از آنها می میرند و بعضی از آنها نیز پس از استفاده بر سر سفره هفت سین توسط برخی از شهروندان در سطح شهر رهاسازی می شوند در حالی است که این کار خطرزیست محیطی دارد.

وی یادآور شد : ماهیان قرمز گونه های غیر بومی و بیشتر آنها وارداتی هستند و از آنجا که از خانواده کپور ماهیان هستند توان بالایی در سازگاری و هماهنگی با شرایط جدید دارند ازاین رو بلافاصله بعد از رهاسازی در طبیعت ، شروع به زادآوری می کنند.

وی گفت: همچنین احتمال این که ماهی های قرمز ناقل بیماری باشند، زیاد است بنابراین وجودشان در طبیعت برای گونه های بومی بسیار خطرناک خواهد بود.

محمدی افزود: از آنجا که این ماهیان سریع خود را با محیط جدید هماهنگ می کنند ، می توانند به عنوان رقیب برای گونه های بومی عمل و آنان را با کمبود مواد غذایی مواجه کنند.

وی تاکید کرد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و حتی شهروندان حفاظت از گونه های بومی کشورمان است از این رو از شهروندان درخواست می کنیم این ماهی ها را در رودخانه ها و تالاب ها رها نکنند بلکه آنها را به شهرداری شهرشان تحویل دهند تا در استخرهایی که از سوی این نهاد برای این کار تعیین شده ، رها کنند.

محمدی تاکید کرد: اگر رها سازی این ماهی ها در طبیعت ادامه یابد احتمال حذف شدن گونه های بومی وجود دارد.

دیدگاه شما