تازه های سایت

کد مطلب: 6684
21. دى 1391 - 14:19
حوزه شهید رجایی روستای ولاشجرد شهرستان تویسرکان با جوجه کشی گامی در خوداشتغالی و تولید برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل ازرودآور،شنیدیم در یکی از روستاهای دوردست تویسرکان اعضای حوزه ای با کمترین امکانات و در پاسخ به ندای رهبری در گسترش تفکر اقتصاد مقاومتی و در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اقدام به خوداشتغالی کرده اند، بنابراین پاشنه کفشمان را بالا کشیده و راهی روستای ولاشجرد که حدود ۳۵ دقیقه ای با مرکز شهرستان تویسرکان فاصله زمانی دارد شدیم. در روستای ولاشجرد خبرنگار رودآور با مسئول حوزه شهید رجایی به گفتگو در رابطه با چگونگی خوداشتغالی در زمینه جوجه کشی پرداخت.

مسئول حوزه شهید رجایی روستای ولاشجرد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری براساس آموزه های اسلامی؛  سرمایه گذاری و کارآفرینی را کاری بزرگ و نوعی عبادت معرفی می کنند، افزود: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به تولید و توسعه خوداشتغالی نیاز دارد و در همین راستا و در تحقق منویات رهبری با پیشنهاد این حوزه و پیگیری فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان و قرارگاه سازندگی و تأمین اعتبار یک میلیون تومانی از استان ، این حوزه اقدام به خرید یک دستگاه جوجه کشی کرد.

سید محسن سوری با بیان اینکه  دستگاه جوجه کشی ساخت کارخانه ایرانی است و با نمونه خارجی آن برابری می کند که علاوه بر ارازنتر بودن آن نسبت به نمونه خارجی در صورت نقص فنی دستگاه به دلیل اینکه تولید ایرانی است، در کمتر از ۲۴ ساعت قابل تعمیر است.

سوری با اشاره به اینکه ظرفیت این دستگاه جوجه کشی ۵۰۴ تخم مرغ می باشد و با تهیه تخم مرغ مطمئن می توان از تمامی ظرفیت دستگاه استفاده کرد، افزود: در مرحله اول برای تست آزمایشی دستگاه تنها از ۱۰۰ ظرفیت دستگاه استفاده و ۹۰ جوجه توسط دستگاه تهیه شد و اکنون جوجه ها ۳۰ روزه هستند و دو مرتبه واکسینه شده اند.

وی گفت: در حال حاضر یکی از اعضای شورای حوزه که دانشجوی رشته معماری می باشد مسئول کنترل دستگاه است و با ایجاد یک خط تولید در حوزه برای تهیه تخم مرغ های مطمئن برای دستگاه می توان در مرحله دوم از تمام ظرفیت دستگاه استفاده کرد که با افزایش تعداد دستگاهها می توان اشتغالزایی را افزایش داد و همچنین با دادن جوجه ها به خانواده های کم بضاعت، گام مؤثری را در محرومیت زدایی بخصوص در روستاها برداشت.

سوری با ابراز تأسف از کاهش تولیدات دامی و کشاورزی در روستاها و مهاجرت روستائیان به شهرها گفت: افزایش قشر مصرف کننده در روستاها به جای تولید کننده زنگ خطری برای تولیدات داخلی و روستایی است.

وی علت برخی از مشکلات جامعه به مانند اعتیاد و بالا رفتن سن ازدواج را بیکاری جوانان عنوان کرد و افزود: جوان نیاز به تشویق ، ترغیب و مهمتر نیاز به سرمایه دارد و می توان با آموزش های لازم و فرا گرفتن یک حرفه و کسب و کار و تخصیص تسهیلات خود اشتغالی راهی برای رهایی از وضعیت بیکاری جوانان فراهم آورد.

مسئول حوزه شهید رجایی روستای ولاشجرد با اشاره به اینکه در روستاهایی که از نظر بعد مسافت از مراکز شهرستان ها دور هستند امکانات و آموزش ها در زمینه خوداشتغالی پایین است ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت اردوهای جهادی و تداوم آن در طول سال بتوان به روستائیان آموزش هایی مانند جوجه کشی و تولید قارچ داد تا با کمترین هزینه و سرمایه بتوانند بیشترین سود را ببرند.

سوری افزود: می توان به همت تمامی اقشار مختلف بسیج آموزش های همگانی را برای اشتغالزایی حتی برای تمامی افراد خانواده مهیا ساخت.

وی با تأکید بر این نکته که در این منطقه پتانسل های فراوانی از جهت نیروی انسانی وجود دارد افزود: یک شبه نمی توان ره صد ساله را رفت و باید از کمترین امکانات بیشترین استفاده را برد و « برای افراد موفق هیچ راهی بن بست نیست یا راهی خواهد بود یا راهی خواهند ساخت».

سوری بیان کرد: چشم انداز این است که با ایجاد کارگاه های کوچک شروع کرده تا به تدریج توسعه داده شوند تا این روستا و روستاهای اطراف بتوانند تبدیل به قطب تولید جوجه برای دیگر نقاط شهرستان باشد که رسیدن به این مقصود همت و تلاش جوانان این روستا و البته مساعدت و همکاری مسئولین شهرستان را می طلبد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: نامگذاری های چند ساله اخیر از سوی مقام معظم رهبری به خوبی نشان می دهد که یکی از دغدغه های ایشان ایجاد تفکر اقتصاد مقاومتی در تمامی اقشار است.

سوری در تبیین سخنان خود گفت: دشمنان انقلاب اسلامی از ابزار تحریم برای به زانو درآوردن ملت استفاده می کنند اما غافل از این هستند که مردم همان طور که در زمان جنگ فرصت سازی کردند و بسیاری از وسایل را با توکل به خدا و کمترین امکانات و بازوان خود ساختند امروز نیز می توانند با تبدیل کردن تحریم ها به فرصت و استفاده از تولیدات داخلی و افزایش کیفیت، رشد و بالندگی اقتصادی کشور را رقم بزنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه جامعه ای پویا و زنده است که در بستر خوداشتغالی و کارآفرینی حرکت کند ابراز امیدواری کرد: با نهادینه ساختن تفکر اقتصاد مقاومتی در بطن جامعه و تعمیم و افزایش کارگاه های تولیدی و زودبازده ، ایران اسلامی بتواند از پیچ خطرناکی که در پیش رو دارد به سلامت عبور کند.

شایان ذکر است این حوزه قبل از خرید دستگاه جوجه کشی با نگهداری از ۷۰ جوجه  ،  ۷۰ مرغ و خروس را پرورش داده است.

حمید حسینی مسئول دستگاه جوجه کشی

عکس هایی مربوط به گزارش

دیدگاه شما