به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، مجتبی بیرانوند در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان نهاوند با اشاره به قدمت تاریخی نهاوند و جایگاه آن در استان همدان اظهار کرد: نهاوند یکی از قدیمیترین شهرستانهای استان است اما در حوزه آموزش و پرورش با مسائل و مشکلات متعددی روبهرو است که امیدواریم با برگزاری مستمر این جلسات، برای آنها راهحلهای عملیاتی پیدا کنیم و شاهد رفع موانع باشیم.
وی با بیان ضرورت هدایت تحصیلی متوازن در مقاطع متوسطه افزود: براساس سیاستهای آموزشی، ۵۲ درصد از دانشآموزان باید وارد رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش شوند، اما متأسفانه بستر مناسبی برای این رشتهها در شهرستان وجود ندارد و برخی از خانوادهها توان پرداخت هزینههای مدارس این رشتهها را ندارند.
فرماندار نهاوند به چالشهای زیرساختی مدارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از مدارس شهرستان امکانات هوشمندسازی دارند و بسیاری از تجهیزات موجود نیز فرسوده و غیراستاندارد است.
وی افزود: برخی هنرستانهای ما همچنان با تجهیزات قدیمی چند دهه گذشته کار میکنند و این وضعیت با نیازهای روز آموزش فاصله دارد.
بیانوند تصریح کرد: ۳۳ مدرسه روستایی در شهرستان فاقد دیوار محوطه هستند، ۶۸ مدرسه ابتدایی نیاز به جداسازی سرویسهای بهداشتی دختران دارند و سه مدرسه روستایی نیز همچنان از سامانه گرمایشی غیراستاندارد استفاده میکنند.
وی با اشاره به کمبود بودجه برای تجهیز مدارس اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که در حوزه زیرساختهای فنی و تجهیزات آموزشی اعتبارات کافی تخصیص داده نشده و این امر بر کیفیت یادگیری اثر منفی گذاشته است، از طرفی، پروژههای نیمهتمام آموزشی، مانند مدرسه ۱۲ کلاسهای که سالهاست بلاتکلیف مانده، باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
فرماندار نهاوند تأکید کرد: انتظار داریم با همکاری همه دستگاهها، نگاه حمایتی به خانوادههای کمبرخوردار، تکمیل پروژههای نیمهتمام و بهروز کردن امکانات آموزشی، شرایطی فراهم شود تا دانشآموزان نهاوند در یک فضای برابر با سایر نقاط کشور بتوانند در رقابتهای علمی و آزمونهای مهم موفق شوند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نهاوند نیازمند نگاه ویژه و تزریق سریع منابع است و شورای آموزش و پرورش باید به مرکز تصمیمسازی و پیگیری مستمر این مطالبات تبدیل شود.
*تأخیر در تکمیل پروژهها کیفیت آموزش را تحتتأثیر قرار میدهد
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر ضرورت جهادگونه در تکمیل پروژههای آموزشی گفت: پروژههای عمرانی و آموزشی نهاوند باید با برنامهریزی منسجم و اقدام فوری به سرانجام برسند و تعلل در این مسیر پذیرفتنی نیست.
علیرضا نثاری با اشاره به اجرای نهضت توسعه عدالت آموزشی افزود: در قالب این طرح، ۷ پروژه مهم با ۴۴ کلاس درس در نهاوند تعریف شده که برخی هنوز آغاز نشده، تعدادی نیمهتمام مانده و برخی نیازمند تسریع جدی هستند ، و هر دستگاه باید دقیقاً وظایف خود را بداند و در جلسه بعد، خروجی اقداماتش را شفاف ارائه دهد.
وی اظهار کرد: تأخیر در تکمیل طرحها روحیه دانشآموزان و کیفیت آموزش را بهشدت تحتتأثیر قرار میدهد، تجهیز مدارس به سیستمهای هوشمند، سرویسهای بهداشتی استاندارد، محوطهسازی مناسب و سامانههای گرمایشی ایمن از اولویتهای فوری شهرستان است.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز تنها بخش کوچکی از مدارس به تجهیزات هوشمند مجهز هستند و بسیاری از امکانات موجود فرسوده است.
وی ضمن انتقاد از کمبود فضاهای ورزشی مدارس، گفت: تنها پنج یا ۶ زمین چمن مصنوعی در سطح شهر فعال است؛ اردوگاه دانشآموزی و زمین چمن گلزرد نیز باید سریعاً تعیینتکلیف شود، این کمبودها هم در مدارس شهری و هم در مدارس روستایی به شدت احساس میشود.
نثاری به پیگیری موضوع جذب نیروهای آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: با رئیس سازمان نوسازی استان و رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور مکاتبه کردهام تا علاوه بر سهمیههای موجود، سهمیه ویژه نیروهای بومی لحاظ شود، با توجه به شرایط اقتصادی، تغییر مسیر بخشی از دانشآموزان از مدارس غیردولتی به دولتی، باید با آمادگی کامل پاسخ داده شود.
وی از وضعیت نامطلوب برخی زیرساختها هشدار داد و تصریح کرد: بیش از ۶۴ مدرسه سیستم گرمایشی غیراستاندارد دارند و این موضوع به هیچ وجه قابل تعویق نیست، لازم است با برنامهزمانبندی مشخص، همه این مدارس به استانداردهای ایمنی مجهز شوند.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی همچنین به وضعیت مربیان پیشدبستانی، مربیان قرآنی و نیروهای حقالتدریس اشاره کرد و گفت: قانون تبدیل وضعیت این عزیزان ابلاغ شده، اما اجرای کامل آن نیازمند پیگیری جدی است، همچنین باید از ظرفیت ارزشمند بازنشستگان آموزش و پرورش در مسیر ارتقای کیفیت آموزش استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: با همت مدیران انقلابی، پیگیری مستمر مسئولان و همراهی دولت، میتوانیم شاهد تکمیل پروژههای نیمهتمام، تجهیز کامل مدارس و ارتقای همهجانبه آموزش و پرورش شهرستان باشیم.
دیدگاه شما