هزینه ساخت این ایستگاه در آن زمان افزونبر ۲۲ میلیارد تومان بود و این پروژه در زمینی به مساحت ۱۷هکتار اجرا شد که مساحت زیربنای ساختمان ایستگاه افزونبر ۶۹۰۰ مترمربع است.اما با گذشت بیش از هفت سال از این افتتاح، ایستگاه راهآهن فیروزان تعطیل و بلااستفاده مانده و در اثر سهلانگاری مسئولان مربوطه به ابنیه و بنای این ایستگاه آسیب وارد شده است.
همچنین پروژه احداث ایستگاه دوم راهآهن نهاوند به عنوان بخشی از راهآهن غرب کشور به طول ۲۳ کیلومتر و با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان در خردادماه سال ۹۸ با حضور وزیر راهو شهرسازی وقت، در انتهای شهرک «شهیدحیدری» نهاوند آغاز شد.
این پروژه که شهرستان نهاوند را از طریق راهآهن غرب کشور (اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی) به شبکه ریلی متصل میکند، از ایستگاه «شادمانه» آغاز و قرار شد پس از عبور از «تنگه ملوسان» با عبور از پل خاص به طول ۴۵۵ متر و دو تونل به طول ۵۵۰ متر به ایستگاه نهاوند منتهی شود و با احداث این ایستگاه نهاوند به شبکه ریلی از سمت کرمانشاه به غرب کشور و از سمت نهاوند_بروجرد به جنوب کشور وصل شود.
این پروژه تنها با ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی به علت نبود اعتبار بیش از پنج سال است که متوقف شده و اتصال راهآهن نهاوند به شبکه ریلی کشور متأسفانه تنها برای تکمیل ۲۳ کیلومتر سالهاست که بلاتکلیف مانده است.
البته لازم به ذکر است که معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساختو توسعه زیربناهای کشور در دولت قبل نیز به دعوت نماینده مردم نهاوند در مجلس برای حل مشکلات راهها و راهآهن نهاوند شهریور ماه امسال به این شهرستان سفر کرد که در این بازدید راهاندازی این ایستگاه و افزایش ظرفیت مسافر در این ایستگاه وعده داده شد و همچنین مقرر شد که برای پروژه آنتنی شهرک شهید حیدری هم نماینده مردم نهاوند در مجلس به همراه مسئول این پروژه در وزارتخانه برای تأمین اعتبار این پروژه حضور پیدا کنند.
سرگردانی مردم شهرستان نهاوند برای گرفتن بلیت قطار
بخشدار خزل درباره پروژه راهآهن نهاوند، گفت: ایستگاه راهآهن نهاوند بیش از هفت سال است که به بهرهبرداری رسیده ولی عملا تعطیل است و این ایستگاه در سامانه راهآهن کشور به ثبت نرسیده تا جایی که اهالی شهرستان نهاوند برای گرفتن بلیت سفر ریلی که سفری ایمن است، سرگردان هستند.
عباس تکلو در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مردم شهرستان بهرهای از این ایستگاه نبردهاند و خدماتی در این مکان ارائه نمیشود و مردم منطقه اعتراض دارند که هم اموال دولتی رها شده و هم زمینهایی که برای این ایستگاه و خط آهن اختصاص داده شده از بین رفته است.
وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند با هزینهای که برای این ایستگاه شده این مشکلات حل شود و مطالبه مردم حل مشکلات چندساله این ایستگاه است، ادامه داد: همچنین پروژه اتصال خط ریلی کشور به شهر نهاوند نیز که قرار بود بهصورت خط آنتنی تکمیل شود به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده است؛ پروژهای که تا حدودی میتوانست دوری ایستگاه فیروزان از شهر نهاوند را با ساخت ایستگاه در شهرک شهید حیدری جبران کند.
بخشدار خزل با اشاره به اینکه هنوز وضعیت روگذرهای جاده روستاهای «دهنو» و «عبدالملکی» که در مسیر این خطآهن هستند نامشخص است و معلوم نیست چه زمانی این مشکلات حل میشود، بیان کرد: اصلاح رمپ ورود و خروج، نصب تابلوهای راهنما، تعیینتکلیف مالکیت زمینهای تملک شده و پلهای احداثی در این مسیر نیز نامشخص است که باید تعیینتکلیف شود.
تکلو با تأکید بر تعیینتکلیف این پلها و این محور، گفت: با توجه به اینکه راهآهن غرب از این محل عبور میکند و این مسیر محور ارتباطی شهرستان نهاوند با شهرستان تویسرکان و چندین روستا است نیاز است برای ایمنی و جلوگیری از بروز تصادفات مشکل این پل و مسیر ساماندهی و تعیین تکلیف شود.
نهاوند از زیرساختهای ریلی بیبهره است
فرماندار نهاوند نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: شهرستان نهاوند از زیرساختهای ریلی باوجود صرف هزینه و ایجاد ایستگاه دائمی بیبهره است، آن هم در شرایطی که حملونقل کالا و مسافر از طریق راهآهن در توسعه گردشگری، صنعتی و کشاورزی شهرستان نقش حائز اهمیتی دارد.
ضرغام احمدوند با بیان اینکه یکی از مؤلفههای مهم توسعه هر منطقه زیرساختهای ارتباطی است و فعالیت دائمی ایستگاه راهآهن فیروزان_ نهاوند مطالبه عمومی مردم شهرستان است، اظهار کرد: مردم نهاوند از نبود خدماتدهی و مشکلات ایستگاه راهآهن این شهر گلایه دارند و از مسئولان انتظار و مطالبه دارند تا هرچه سریعتر معضلات این ایستگاه برطرف و نهاوندیها هم از برکات خط ریلی بهرهمند شوند.
به گفته احمدوند؛ قرار گرفتن نهاوند در مسیر عبور زائران اربعین حسینی و مسیر تردد به استانهای مرزی و غرب کشور اهمیت حل مشکلات این ایستگاه را نشان میدهد چراکه برای جابهجایی مسافران مشهد مقدس و عتبات عالیات از این ایستگاه میتوان استفاده کرد و همچنین میتواند برای حمل بار به مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه با بهرهگیری از ظرفیت نماینده شهرستان در مجلس و مسئولین استان و شهرستان ساماندهی وضعیت ایستگاه راهآهن فیروزان را در دستور کار قرار دادهایم، تأکید کرد: اتصال شهرستان نهاوند به شبکه ریلی، رونق اقتصای و اجتماعی منطقه، بهبود و توسعه زیرساختهای حملونقل منطقه و کاهش ترافیک جادهای را در پی خواهد داشت.
بلاتکلیفی اتصال راهآهن نهاوند به شبکه ریلی کشور
نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی هم درباره این پروژه، گفت: پروژه اتصال راهآهن نهاوند به شبکه ریلی کشور متأسفانه تنها برای تکمیل ۲۳ کیلومتر سالهاست که بلاتکلیف باقیمانده است.
علیرضا نثاری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، افزود: همچنین بلاتکلیف رها شدن ایستگاه راهآهن فیروزان از سال ۹۶ تاکنون موجب بروز خسارت و مشکلاتی برای اهالی شهرستان نهاوند شده است.
وی با گلایه از وضعیت موجود و اینکه چرا مردم شهرستان باید هزینه اضافه برای خرید بلیت به استان کرمانشاه پرداخت کنند، ادامه داد: نهاوند مسیر عبور زائران اربعین به استان کرمانشاه و غرب کشور است و داشتن راههای ارتباطی سالم و ایستگاه قطار فعال و بدون مشکل حق این مردم است.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پروژه ایستگاه آنتنی شهرک شهید حیدری نهاوند هم حدود شش سال است که کلا تعطیل شده است و متأسفانه در ردیف اعتبارات بودجهای سال ۱۴۰۴ هم رقمی برای این پروژه در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: بنده پیگیر اخذ ردیف اعتباری برای این پروژه هستم و در این راستا با رایزنیهای انجام شده، از مسئولان مربوطه برای بازدید از این پروژه به شهرستان دعوت کردهام.
وی در ادامه با اشاره به سفر معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساختو توسعه زیربناهای کشور دولت قبل به نهاوند، گفت: برای حل مشکلات راهها و راهآهن نهاوند با دعوت بنده معاون وزیر راه در شهریورماه امسال به نهاوند سفر کردند و از این پروژهها بازدید داشتند که پیرو آن سفر، احداث پل روگذر راهآهن فیروزان_ نهاوند برآورد قیمت و تأمین اعتبار شد و بهزودی پیمانکار این پروژه انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز میشود.
نماینده مردم نهاوند در مجلس با تأکید براینکه باید مشکلات ایستگاه راهآهن فیروزان حل و پروژه عملا فعال شود، تصریح کرد: این ایستگاه ظرفیت شش نفر مسافر را دارد که برای افزایش ظرفیت مسافر در این ایستگاه هم پیگیریهایی داشتهایم و در این زمینه با مدیرعامل راهنآهن کشور دیدار داشته که در این خصوص قول مساعد داده است.
به گزارش ایسنا، شهرستان نهاوند مسیر عبور زائران اربعین و مسیر تردد به استانهای مرزی و کشور غرب است و سالانه تعداد زیادی مسافر از این شهرستان تردد میکنند، از همین رو داشتن راههای ارتباطی سالم و ایستگاه قطار فعال و بدون مشکل حق و مطالبه مردم این شهرستان است.
همچنین با تامین اعتبار و تکمیل پروژه خط آنتنی شهرک شهید حیدری نهاوند، این شهرستان به شبکه ریلی کشور وصل میشود و اجرای این پروژه بهطور قطع رونق اقتصای و اجتماعی منطقه، بهبود و توسعه زیرساختهای حملونقل و کاهش ترافیک جادهای را در پی خواهد داشت که این مهم همت و تلاش مسئولین را میطلبد.
انتهای پیام
دیدگاه شما