تازه های سایت

کد مطلب: 57086
18. شهريور 1403 - 10:30
قصه پرغصه خام‌فروشی، نبود صنایع تبدیلی و فعالیت دلالان همچنان کشاورزان و باغداران نهاوندی را رنج می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان از مناطق بکر و حاصلخیز استان و به دلیل داشتن سراب‌ها و رودخانه بزرگ گاماسیاب آب نسبتاً کافی نسبت به دیگر مناطق دارد و مستعد توسعه کشاورزی است.

در صورت استفاده صحیح و اصولی از این موهبت‌ها موضوع اشتغال و تولید در شهرستان نهاوند تا حدود بسیار زیادی حل خواهد شد و این مهم توجه مسئولان و جذب سرمایه‌گذار را برای ایجاد صنایع مختلف مرتبط با کشاورزی می‌طلبد.

شهرستان نهاوند قطب تولیدات محصولات مختلف کشاورزی در استان و در برخی دیگر از محصولات مانند گشنیز قطب تولید در سطح کشور است به‌طوری‌که حدود ۷۰ درصد گشنیز کشور در نهاوند تولید می‌شود.

سالانه هزاران تن انواع محصولات زراعی و باغی توسط کشاورزان زحمتکش و پرتلاش نهاوند تولید می‌شود ولی با این شرایط سود و مزد زحمات کشاورزان این منطقه نصیب آن‌ها نمی‌شود و به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌ریزید.

کشاورزان و باغداران این شهرستان چندین سال است که از نبود صنایع تبدیلی در این منطقه رنج می‌برند و علی‌رغم وعده‌های داده‌شده ولی هنوز اقدام عملی خاصی در راستای سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع تبدلی در شهرستان انجام‌نشده است.

همچنان عمده محصولاتی که حاصل دسترنج یک‌ساله کشاورزان نهاوند است بدون هیچ‌گونه فراوری و ایجاد ارزش‌افزوده به‌صورت خام فروخته می‌شود و فقط جیب دلالان پر می‌شود و باید این جمله تلخ را همچنان گفت که قطب کشاورزی استان همدان نیازمند صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی است.

صنایع تبدیلی کشاورزی نیاز شهرستان

علی جعفر سهرابی کشاورز ۶۵ ساله روستای «تُکه» از توابع بخش مرکزی نهاوند در این خصوص گفت: الآن فصل برداشت محصولات باغی در نهاوند است ولی واقعاً هزینه‌ها بالا است و چون در نهاوند کارخانه یا جایی نیست که محصولات را به آنجا ببریم مجبوریم باقیمت کمتر به‌واسطه بفروشیم.

وی ادامه می‌دهد: مثلاً محصول سیب را که بسیار باکیفیت است به دلیل هزینه‌های جعبه، کارگر، سم و کود، حمل‌ونقل و سردخانه که زیاد است باغداران مجبورند یا به قیمت پایین‌تر بفروشند و یا به‌صورت سیب درجه چندم یا به قول ما به‌صورت سیب «پای درختی» به قیمت کیلویی پنج هزار تومان بفروشند.

این کشاورز نهاوندی بیان کرد: کشاورز الآن نیاز به پول دارد چون برای برداشت محصول هزینه کرده است به همین دلیل واسطه‌ها وارد می‌شوند و محصول را می‌خرند و از شهرستان خارج می‌کنند.

وی ادامه داد: سیب نهاوند در استان نمونه است اگر حتی یک کارخانه مثلاً کمپوت‌سازی یا صنایع میوه خشک‌کنی در شهرستان باشد هزاران کشاورز از این اتفاق سود می‌برند و برای آن کارخانه هم خوب است.

سهرابی می‌افزاید: این کار هرساله ما است که بعد از یک سال تلاش و زحمت کشیدن ولی سود اصلی را کسان دیگری می‌برند و واقعاً درخواست داریم فکری به حال این‌همه محصول بکنند.

خام فروشی بلای جان تولیدات کشاورزی نهاوند

برداشت بیش از ۱۳۰ هزار تن انواع غلات، هزاران تن دانه‌های روغنی، ۸۰ هزار تن سیب، حدود ۱۲ هزارت تن گشنیز و هزاران تن انواع میوه و محصولات زراعی نشان‌دهنده پتانسیل بالای کشاورزی در نهاوند است که باهمت مسئولان می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و رونق تولید شود.

علیرضا نثاری نماینده مردم نهاوند نیز در سخنانی در مجلس با اشاره به ظرفیت‌های مهم حوزه تولید صنایع غذایی و جلوگیری از خام فروشی در شهرستان نهاوند، گفت: نهاوند قطب کشاورزی و دام‌پروری غرب کشور است کما اینکه دارای رتبه نخست تولید گشنیز است و حدود ۷۰ درصد گشنیز موردنیاز کشور را تأمین می‌کند.

وی افزود: این شهرستان قطب شیلات شهرهای غیر ساحلی است و با توجه به اینکه نهاوند دارای ۱۳ سراب است شهر سراب‌های ایران محسوب می‌شود و ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه کشاورزی دارد.

نثاری گفت: این ظرفیت‌ها در حالی مغفول مانده‌اند که می‌توانستیم از آن‌ها در جهت ایجاد اشتغال پایدار و توسعه شهرستان استفاده کنیم و قطعاً در این دوره از مجلس توجه به این حوزه‌ها را به‌طورجدی پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: شهرستان نهاوند قطب کشاورزی غرب کشور به شمار می‌رود و در حوزه شیلات، گردشگری و دام‌پروری زبانزد است و شهرستان ظرفیت‌های زیادی در گردشگری دامداری و باغات و … دارد.

لزوم ایجاد زیرساخت برای ورود سرمایه‌گذار

نماینده مردم نهاوند در مجلس ادامه داد: باید تلاش کنیم و عقیده دارم می‌توانیم ظرفیت‌ها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عدم ورود سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به شهرستان نبود زیرساخت در حوزه انرژی هست که باید به‌صورت فوری و با جدیت تمام این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

نثاری در پایان گفت: در حوزه صنایع تبدیلی و بحث توسعه زمینه‌های کشاورزی به‌عنوان قطب کشاورزی، بحث گلخانه‌ها و کشاورزی که به‌صورت یک ظرفیت بسیار ویژه در شهرستان تعریف‌شده قابل‌چشم‌پوشی نیست و انتظار دارم این مسائل را به‌صورت ویژه جلو ببریم.

توکل آبشناس مدیر جهاد کشاورزی نهاوند نیز در این خصوص گفت: در خصوص محصول گشنیز که رتبه اول کشور در اختیار نهاوند است باید برای ثبت جهانی آن با توجه به اینکه باید از خام فروشی آن جلوگیری شود، اقدام کنیم.

وی بیان کرد: باید از حداقل داشته بیشترین تولید را در حوزه کشاورزی و دامی داشته باشیم و ثبات هم داشته باشیم و در کنار آن به صادرات هم توجه ویژه داشته باشیم و از خام فروشی جلوگیری شود.

آبشناس ادامه داد: اگر از خام فروشی جلوگیری شود برای کشاورزان سود خوبی خواهد داشت و در این زمینه باید سرمایه‌گذار جذب شود.

وی گفت: آماده هرگونه همکاری و کمک به سرمایه‌گذاران در همه بخش‌های کشاورزی هستیم و هر کمکی که لازم باشد و توانایی آن را داشته باشیم برای ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری در نهاوند انجام می‌دهیم.

لزوم رفع موانع برای ورود سرمایه‌گذار

ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند نیز در دیدار با یکی از سرمایه‌گذاران در شهرستان گفت: از حضور سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی با تمام توان حمایت می‌شود و با همراهی مدیران دستگاه‌های اجرایی موانع سر راه سرمایه‌گذاران را مرتفع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نهاوند دارای ظرفیت و پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری و جلوگیری از خام فروشی است که می‌تواند زمینه اشتغال و توسعه شهرستان را فراهم کند و در موضوع کشاورزی با توجه به اینکه نهاوند قطب کشاورزی است، می‌بایست توجه ما بیشتر به سمت کیفیت و برند سازی باشد.

احمدوند تأکید کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی، دام‌پروری، شیلات در این شهرستان وجود دارد که هراندازه می‌توانیم باید زیرساخت‌های بهره‌وری از این بستر را در راستای شعار سال مهیا کنیم.

فرماندار نهاوند به محصول گشنیز نیز اشاره کرد و گفت: نهاوند قطب تولید گشنیز در کشور و با راه‌اندازی یک سایت بوجاری می‌توان با افزایش تولید این محصول باارزش، دغدغه کشاورزان را کاهش داد.

کلام آخر؛ کشاورزان نهاوندی چشم‌انتظار اقدام عملی

کشاورزان نهاوندی عنوان کردند: محصولی را که با هزار زحمت پرورش می‌دهیم چرا باید به‌صورت خام فروخته شود که عمده سود آن برای دلال باشد و کشاورز سود زیادی نصیبش نشود.

این کشاورزان گشنیز مرغوب نهاوند را مثال می‌زنند که از طریق واسطه‌ها خریداری و از کشور خارج می‌شود و پس از فراوری و ایجاد ارزش‌افزوده باقیمت چند برابری به کشور وارد می‌شود.

مسئولان گفته‌اند از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنند و گفته‌شده که یک واحد فراوری گشنیز احداث شود ولی بااین‌وجود کشاورزان منتظر اقدام عملی و مؤثری هستند که بتوانند با فراوری محصول گشنیز سود چند برابری عایدشان شود.

محصولات باغی نهاوند نیز مانند گلابی به دیگر شهرها ارسال می‌شود و این روزها افرادی از اصفهان نسبت به خرید این میوه اقدام می‌کنند اتفاقی برای دیگر محصولات هم می‌افتد و در روزهای آینده نیز با شروع برداشت محصول گردو افرادی از دیگر شهرها به‌ویژه استان کردستان و کرمانشاه روانه باغات نهاوند می‌شوند تا محصول کشاورزان را خریداری کنند.

کشاورزان نهاوندی چندین سال است که از نبود و کمبود صنایع تبدیلی در این بخش رنج می‌برند که امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یا دولتی فکری به حال این موضوع شود.

گزارش از مهدی سهرابی

دیدگاه شما