تازه های سایت

کد مطلب: 57076
17. شهريور 1403 - 1:42
مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فراورده های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: داروهای تزریقی ،کروتن ها و آنتی بیوتیک ها بیشترین مصرف نسخه ای و خود سرانه در استان را تشکیل می دهد که سبب مقاومت میکروبی و ضعف سیستم ایمنی در بدن می شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، دکتر فاخته قربانی شهرت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از افزایش مصرف خودسرانه دارو در همدان خبر داد و بیان کرد: مصرف خودسرانه دارو سلامت افراد را به خطر می اندازد.

وی اضافه کرد: خاصیت و عملکرد یک قلم دارو همیشه و در همه شرایط یکسان نیست و عواقب خطرناکی در پی دارد.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فراورده های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مصرف بی رویه دارو در برخی موارد موجب بُروز تداخلات دارویی شده و علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیادی به نظام سلامت می‌تواند خطرناک و تهدیدکننده حیات بیماران باشد.

قربانی شهرت تاکید کرد: همچنین مصرف خودسرانه دارو می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و تغییرات فیزیولوزیکی در بیمار شود.

وی اضافه کرد: همیشه کارکرد و عملکرد یک دارو در همه افراد با شرایط متفاوت یکسان نیست و ممکن است برای یک بیمار عوارض زیادی بهمراه داشته در حالیکه بر روی برخی دیگر از بیماران اثری نداشته باشد.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فراورده های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از یک دارو به توصیه دیگران یا به توصیه دیگر اعضای خانواده نادرست است و می تواند سبب مرگ بیمار شود.

قربانی شهرت خاطر نشان کرد: مصرف خودسرانه دارو در همه گروه‌های سنی و همه بیماران آسیب‌زاست ولی برخی افراد مانند مادران باردار باید در این زمینه بیشتر مراقب باشند.

وی گفت: اجرای طرح‌هایی همچون نسخه الکترونیک و طرح دارویار نقش مهمی در کاهش مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو داشته است.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فراورده های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: افزایش قیمت آزاد برخی داروها نیز موجب کاهش بخشی از مصرف شده و مردم ترجیح می‌دهند زیر نظر پزشک دارو مصرف کنند.

قربانی شهرت اضافه کرد: البته مشکل افزایش قیمت داروها در طرح دارویار حل شده و با هماهنگی‌های سازمان‌های بیمه‌گر، افزایش قیمت را بیمه‌ها به داروخانه پرداخت می کنند که به بیماران دارای نسخه پزشک تخصیص می‌یابد.

دیدگاه شما