تازه های سایت

کد مطلب: 57001
5. شهريور 1403 - 7:13
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند خبر داد:
افزایش ۱۰ برابری جریمه‌ ضرر و زیان وحوش
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند گفت: با اصلاح قانون شکار و صید جریمه ضرر و زیان به وحوش از چهار تا ده برابر افزایش یافته است.

عزیز قیاسی در‌ گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست پایگاه خبری گرو نهاوند گفت: با توجه به اصلاح جرائم نقدی ضرر و زیان جانوران وحشی در سال جاری به کلیه شکارچیان و متصدیان فروشگاه‌های پرنده‌فروشی در سطح شهرستان هشدار داده شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس چنانچه این اشخاص برخلاف قوانین و مقررات شکار و صید مبادرت به صید یا شکار غیرمجاز و یا نگهداری و یا فروش وحوش و جانوران وحشی کنند به کیفر و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند.

قیاسی افزود: این افراد به ضرر و زیانی چهار تا ده برابر سال قبل محکوم خواهند شد و به عبارتی مجرمان تا چند صد میلیون تومان به جزای نقدی و تا مرز یک میلیارد تومان به پرداخت ضرر و زیان وحوش ملزم می‌شوند.

وی عنوان کرد: همچنین در راستای مجازات‌های تکمیلی نیز تا ده سال پروانه سلاح دارندگان سلاح ابطال و از گرفتن پروانه شکار نیز محروم می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند گفت: با توجه به اصلاح مجازات‌های سنگین  و بازدارنده مندرج در قانون شکار و صید شایسته است با طبیعت و تنوع زیستی که مظهر و جلوه خدادادی است دوست باشیم.

وی اظهار داشت: حسب مصوبه شورای‌ عالی حفاظت محیط زیست در بهار سال جاری، این قانون برای اجرا در مردادماه ابلاغ شد.

قیاسی با اشاره به مصداق‌های این قانون افزود: بر این اساس ضرر و زیان قوچ و کَل تا یکصد میلیون تومان و جنس ماده آن‌ها یعنی میش و بز وحشی تا سیصد میلیون تومان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: همچنین ضرر و زیان بعضی از گونه ها مانند کفتار تا سیصد میلیون تومان و گرگ و شغال و روباه تا پنج میلیون تومان و انواع پرنده کبک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خرگوش تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند گفت: این جرائم ضرر و زیانی به غیر از جرائم نقدی و کیفری وحوش است که تا صد میلیون تومان و تا سه سال حبس در سال جاری مستند به ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی تغییر و اصلاح گردیده است.

وی در پایان بیان داشت: از کلیه شهروندان فهیم و طبیعت‌دوست و حامی وحوش درخواست داریم؛ ضمن حمایت از عرصه‌های زیستی از طریق تلفن گویای ۱۵۴۰ گزارش‌های تخلفاتی در حوزه محیط زیست را شبانه‌روزی به اطلاع مسئولان محیط زیست شهرستان و استان برسانند تا با متخلفان برابر قانون  رفتار شود.

دیدگاه شما