تازه های سایت

کد مطلب: 56905
23. مرداد 1403 - 7:54
«پایگاه خبری گرو نهاوند» گزارش می‌دهد؛
راه‌آهن نهاوند زمینه‌ساز توسعه ولی نیازمند حل مشکلات
مردم نهاوند از نبود خدمات‌دهی و مشکلات ایستگاه راه‌آهن این شهر گلایه دارند و از مسئولان انتظار و مطالبه دارند تا هرچه سریع‌تر معضلات این ایستگاه برطرف و نهاوندی‌ها هم از برکات خط ریلی بهره‌مند شوند که همین مطالبه موجب ورود دستگاه قضایی به موضوع شده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، ایستگاه راه‌آهن شهر فیروزان نهاوند سال ۹۶ با حضور سه استاندار همدان، کرمانشاه و کردستان و مسئولان وزارتی افتتاح شد تا ایستگاهی برای توسعه و پیشرفت نهاوند باشد ولی عملاً این ایستگاه تعطیل است و خدمات‌دهی مناسبی ندارد.

افتتاح این ایستگاه موجی از شادمانی در بین اهالی شهرستان نهاوند و فیروزان ایجاد کرد و اهالی خیالشان از تردد مسیر همدان، ملایر و یا بعضاً کرمانشاه برای خرید بلیت قطار و سوارشدن قطار راحت شد، اما دیری نگذشت که در همان هفته اول این موج شادی به یاس و ناامیدی تبدیل و کام‌های شیرین به تلخی گرایید.

ایستگاه راه‌آهن نهاوند واقع در نزدیکی شهر فیروزان بخشی از راه‌آهن غرب کشور است که پس از عبور از مناطق مختلف به اراک و نهاوند و سپس به کرمانشاه و مرز متصل می‌شود ولی باگذشت بیش از ۶ سال از افتتاح این طرح ولی هنوز به مرحله خدمات‌دهی کامل به شهروندان نرسیده است و مشکلات زیادی دارد که نیازمند توجه مسئولان است.

شهروندان با ارسال پیام‌هایی اعلام کردند که ساختمان این ایستگاه که با هزینه‌ای میلیاردی احداث‌شده  در حال تخریب است و باید فکری به حال آن شود.

از دیگر مشکلات این ایستگاه و مطالبه شهروندان این است که بلیت‌فروشی در این ایستگاه انجام نمی‌شود و باجه‌ای برای این کار وجود ندارد و در فضای مجازی هم امکان خرید بلیت نیست و مردم انتظار دارند با هزینه‌ای که برای این ایستگاه شده مشکلات حل شود و مطالبه مردم توجه به معضلات این ایستگاه است.

شهروندان میگویند؛ مردم نهاوند بهره‌ای از این ایستگاه نبرده‌اند و قرار بود چندین نفر در این ایستگاه مشغول شوند ولی این اتفاق نیفتاد و خدماتی در این مکان ارائه نمی‌شود و مردم منطقه اعتراض دارند که هم اموال دولتی رهاشده و هم زمین‌هایی که برای این ایستگاه و خط آهن اختصاص داده‌شده از بین رفته است.

قرار گرفتن نهاوند در مسیر عبور زائران اربعین حسینی و مسیر تردد به استان‌های مرزی و غرب کشور اهمیت حل مشکلات این ایستگاه را نشان می‌دهد چون برای جابه‌جایی مسافران مشهد مقدس و عتبات عالیات از این ایستگاه می‌توان استفاده کرد و همچنین می‌توان برای حمل بار به مقاصد مختلف مورداستفاده قرار گیرد.

ورود دستگاه قضایی به مشکلات ایستگاه راه‌آهن نهاوند

همین مطالبات و گلایه‌های مردم و پیگیری رسانه باعث شد تا دستگاه قضایی به این موضوع ورود کند.

عرفان رضایی رئیس حوزه قضایی بخش خزل نهاوند در این خصوص گفت: به جهت نظارت بر حقوق عامه و به‌عنوان مدعی‌العموم به موضوع راه‌آهن نهاوند به فیروزان ورود کردیم.

 

وی افزود: تا تعیین تکلیف نهایی از حیث خسارت به ابنیه و بناها و بحث فروش بلیت این نظارت ادامه دارد و اجازه نخواهیم داد حق و مطالبه مردم بر زمین بماند.

رضایی اظهار داشت: به دلیل بررسی مشکلات به شکل میدانی با حضور در محل ایستگاه از نزدیک با مشکلات این ایستگاه آشنا شده و آن را موردبررسی قراردادیم که مدیرکل راه‌آهن غرب کشور هم در این بازدید حضور داشت.

وی ادامه داد: با دستور قضایی مدیرکل راه‌آهن اراک و استان‌های هم‌جوار جهت اخذ توضیح در دادگاه بخش حاضر که در این دیدار بر حفظ ابنیه و بنا ایستگاه راه‌آهن نهاوند تأکید و دستورات لازم جهت افزایش ظرفیت واگن جهت حمل و جابجایی مسافران از مبدأ نهاوند صادر شد.

رئیس حوزه قضایی بخش خزل گفت: چندین سال است که مسیر ریلی نهاوند افتتاح و بلااستفاده مانده است و در اثر سهل‌انگاری مسئولان مربوطه به ابنیه و بنا ایستگاه آسیب واردشده لذا از باب حفظ حقوق عامه و به‌عنوان مدعی‌العموم وظیفه‌داریم به موضوع ورود قضایی داشته باشیم که با عنایت خداوند به‌زودی شاهد جبران خسارات وارده به ابنیه و بنا بوده و همچنین شاهد راه‌اندازی گیت‌های فروش بلیت جهت رفاه حال عموم مردم نهاوند و شهرهای اطراف باشیم.

راه‌آهن نهاوند زمینه‌ساز توسعه ولی نیازمند حل مشکلات

همچنین دستگاه قضایی به جهت حفظ حقوق عامه به موضوع روگذرهای مسیر ریلی راه‌آهن غرب کشور که چندین سال است بلاتکلیف رهاشده است ورود کرده و جلسه‌ای با حضور رضایی رئیس دادگاه بخش خزل، مسئول راه‌آهن غرب کشور، فرماندار شهرستان نهاوند اعضای شورای شهر فیروزان و سایر ادارات در این خصوص تشکیل‌شده است.

رضایی در این خصوص بیان داشت: بخشی از امور مهم این حوزه قضایی پیگیری و نظارت بر امور عمومی و حقوق عامه بوده لذا بر این اساس نظر به حادثه‌آفرین بودن مسیر ریلی فیروزان و کرمانشاه و وجود مسیر گرم ریلی بدون تعبیه روگذر که برای وسایل نقلیه حادثه‌آفرین بوده و منتهی به وقوع تصادف متعدد قطار با وسایل نقلیه عبوری می‌گردید، بر خود وظیفه دانستیم که به موضوع از حیث حقوق عامه ورود کنیم و در این خصوص جلسه‌ای با حضور مدیرکل محترم راه‌آهن غرب کشور تشکیل گردید و در این دیدار مسیر ریلی بررسی و دستورات لازم صادر شد.

احمدوند فرماندار نهاوند در این نشست با تأکید به تعیین تکلیف این پل و محور اظهار داشت: با توجه به اینکه راه‌آهن غرب از این محل عبور می‌کند و این مسیر محور ارتباطی شهرستان نهاوند با شهرستان تویسرکان و چندین روستا است نیاز است جهت ایمنی و بروز از تصادفات جاده مشکل این پل و مسیر ساماندهی و تعیین تکلیف شود.

مجری راه‌آهن غرب کشور نیز بیان داشت: ورود دستگاه قضایی برای رفع این موضوع قابل‌تقدیر بوده و به‌زودی با رفع معارضین و تعیین پیمانکار مسیر ریلی اصلاح تا شاهد حوادث کمتری باشیم.

ایستگاه راه‌آهن فیروزان نهاوند بلاتکلیف است

علیرضا نثاری نماینده مردم نهاوند در مجلس هم در خصوص مشکلات راه‌های نهاوند و ایستگاه قطار این شهرستان گفت: متأسفانه محورهای مواصلاتی نهاوند به‌ویژه محور نهاوند به کرمانشاه از محورهای حادثه‌خیز غرب کشور هستند که هرساله شاهد وقوع ده‌ها فقره تصادفات منجر به فوت و جرح هستیم.

وی افزود: علاوه بر مشکلات حوزه راه یکی از مشکلات دیگر بلاتکلیفی ایستگاه راه‌آهن فیروزان است که سال‌ها بلاتکلیف رهاشده و در سامانه راه‌آهن کشور به ثبت نرسیده تا جایی که اهالی نهاوند برای گرفتن بلیت جهت داشتن سفر ریلی که سفری ایمن است سرگردان هستند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبه به‌حق مردم از مسئولان حل مشکلات این ایستگاه است و ما باید به‌عنوان خادمان مردم به این موضوع و حل مشکلاتش ورود کنیم.

وی ادامه داد: نهاوند مسیر عبور زائران اربعین به استان کرمانشاه و غرب کشور است و داشتن راه‌های ارتباطی سالم و ایستگاه قطار فعال و بدون مشکل حق این مردم است.

نثاری بیان داشت: سالانه هزاران مسافر از این شهرستان تردد می‌کنند که باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه سفری آسوده و ایمن را برای آن‌ها فراهم کرد و حل مشکلات راه‌آهن نیز در این راستا است و حتماً آن را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: از این ایستگاه بازدیدی انجام شد و با پیگیری و رایزنی با مدیرکل راه‌آهن منطقه غرب کشور مقرر شد نشستی پیرامون رونق هرچه بیشتر این ایستگاه ازنظر خدمات‌دهی به مردم در اسرع وقت با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار شود.

به گزارش «پایگاه خبری گرو نهاوند» ایستگاه راه‌آهن فیروزان که در مسیر راه‌آهن غرب کشور ساخته‌شده، به‌منظور ارائه خدمات به مسافران عتبات عالیات و همچنین زائران امام رضا (ع) ساخته‌شده است، اما هنوز خدمات‌رسانی مناسبی نداشته است.

انتظار مردم از مسئولان حل مشکل این خط ریلی و خدمات‌دهی مناسب به همشهریان است تا از اتلاف هزینه بیت‌المال و سرگردانی مردم جلوگیری شود.

شأن و جایگاه مردم نهاوند داشتن خط ریلی ایمن است تا با استفاده از این امکان بتوانند به مناطق مختلف سفر داشته باشند که امیدواریم ورود دستگاه قضایی و بازدیدهای میدانی بتواند مشکلات این ایستگاه را حل کند.

فعال شدن خط ریلی ایستگاه فیروزان علاوه بر مسافر باعث رونق گرفتن حمل بار و رونق کسب‌وکار در این منطقه می‌شود و چون نهاوند در زمینه‌های کشاورزی قطب تولید استان است می‌توان با استفاده از راه‌آهن نسبت به فروش محصولات و با توجه به نزدیکی به مرز حتی به صادرات چشم‌داشت.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای خبر/

دیدگاه‌ها

انتقادومطالبه مردم شهرستان نهاونداز وزارت میراث فرهنگی وصداوسیما ونمایندگان مجلس.ومسئولان. ۶ تبعیض که در حق مردم نهاوند(کهن پایتخت ایران زمین،دروازه وروداسلام به ایران،شهرسرابهای خروشان،مرکزایالت ماه نهاوندغرب کشور،شهرگروه انقلابی ابوذر،اولین پایین کشیدن مجسمه شاه دوم پهلوی،شهرباغات وزمین های پربار،نوح آوندنوح پیامبر،پایتخت ایران درزمان سلوکیان وساسانیان، شهرقهرمان مرصادعملیات جلوگیری ازنفوذوتجزیه ودفاع ازخاک ایران و...) شده است./۱- ثبت جهانی نکردن نهاوند۷۰۰۰ ساله به جای آن همدان ۲۵۰۰ ساله.(تپه کیان،تپه باباقاسم،لائودیسه،پاقلا،قلعه یزگردسوم،نوح آوند،ماه نهاوند،تپه نقاره چی،سرابها،محصولات،سوغات،بازارتاریخی نهاوند،وندقوم لر)
۲- فرمانداری ویژه نکردن نهاوند در سال ۱۳۶۷. ۳-جلوگیری ازارتقادانشگاه نهاوند به دلیل مخالفت یه عده۴- حمایت نکردن وبودجه کم برای تیمداری نهاوند درلیگ های ملی۵- نزدن ایستگاه قطارنهاوندشهرک شهیدحیدری و زدن باانحراف آردوشان در ۳۵ کیلومتری جاده کرمانشاه.تضییع حق ۹۰%جمعیت نهاوندوایجادهزینه بیشتربرای مردم.۶- سد گرین۴۰ساله.(تامین پایدارآب شرب،باغات،کشاورزی،صنعت ومعادن نهاوند) پتروشیمی نهاوندوفرودگاه نهاوندوگمرک نهاوندوجاده های نهاوندو زیرساخت شهری نهاوندو..../برسدبه دست نماینده جدید و دولت جدید.شهروندنهاوند. نهاوندحق بزرگی برمملکت دارد.تاریخ جهان،ایران،اسلام‌،انقلاب،تمدن لر وگردشگری به نهاوندمدیون است.

دیدگاه شما