تازه های سایت

کد مطلب: 56815
12. مرداد 1403 - 14:00
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند:
برداشت ۳۰۰۰ تن کلزا از مزارع نهاوند
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از پایان برداشت محصول کلزا طی سال‌زراعی جاری در نهاوند خبر داد و گفت: ۳۰۰۰ تن دانه روغنی کلزا از مزارع این شهرستان برداشت شده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، توکل آبشناس متوسط برداشت کلزا در شهرستان نهاوند را پنج تن در هکتار و بالاتر از میانگین استان و کشور دانست و اظهار کرد: سطح زیرکشت محصول کلزا در سال‌زراعی جاری  ۶۲۴ هکتار بوده که این میزان رشد ۱۰۵ درصدی نسبت‌ به سال زراعی گذشته داشته است. 

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه تنها کارخانه روغن‌کشی استان در نهاوند است، توسعه این محصول در این شهرستان با اقبال کشاورزان روبرو شده است، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی دو برابری نسبت به گندم و تناوب مناسب با گندم از مزیت‌های این کشت به شمار می‌رود.

تولید ۶۰ درصد نیاز بذور گواهی شده گندم آبی استان در نهاوند

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند در ادامه با بیان اینکه سه ایستگاه تولید بذر گندم آبی در شهرستان نهاوند وجود دارد، افزود: نهاوند هر ساله حدود ۶۰ درصد از نیاز بذری کشاورزان استان به بذور گواهی شده گندم آبی را تولید و تأمین می‌کند.
آبشناس با تاکید بر اینکه ایستگاه‌های تولید بذر گواهی شده گندم آبی نهاوند تاکنون  ۵۰۰۰تُن بذر از مزارع پرورشی و مادری طرف قرارداد را تحویل گرفته است، تأکید کرد: این مهم برای انجام مراحل بوجاری و ضدعفونی بذور گواهی شده گندم آبی مورد نیاز کشاورزان استان در سال‌زراعی آینده انجام شده است.

وی آغاز سال‌زراعی آینده را از ۱۵ شهریورماه دانست و ادامه داد: تاکنون خرید تضمینی گندم در این شهرستان از مرز ۶۵‌ هزار تُن عبور کرده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۰ درصد رشد دارد.

به گفته آبشناس خرید گندم توسط سه مرکز خرید مورد تأیید اداره‌کل غله و سه ایستگاه تولید بذر، در نهاوند انجام می‌شود.

آبشناس همچنین از پیش‌بینی خرید تضمینی ۸۰ هزار تُنی گندم در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: پیش‌بینی خرید تضمینی گندم در سال‌زراعی جاری رشد حدود  ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: علاوه بر رشد کمی، کیفیت گندم تولیدی در این شهرستان از مرغوبیت خوبی برخوردار است که گواه این ادعا نانوایان سطح استان هستند.

دیدگاه شما