تازه های سایت

کد مطلب: 56796
9. مرداد 1403 - 6:31
«پایگاه خبری گرو نهاوند» گزارش می‌دهد؛
میراث فرهنگی نهاوند نیازمند اعتبارات و توجه مسئولان
مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهاوند نیازمند توجه مسئولان و گرفتن اعتبارات است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، شهرستان تاریخی نهاوند با داشتن آثار قدیمی و ظرفیت‌های فراوان در عرصه‌های میراث فرهنگی و گردشگری نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی در این بخش است.

بیش از ۲۲۰ اثر تاریخی و وجود سراب‌های خروشان و تماشایی در کنار مرقد مطهر امامزادگان به‌عنوان قطب‌های فرهنگی و مذهبی و داشتن آب و هوایی مناسب زمینه‌های زیادی برای پیشرفت در حوزه گردشگری دارد.

باوجوداین همه ظرفیت ولی این بخش آن‌طور که شایسته قدمت و تاریخ نهاوند است رشد و پیشرفت نکرده و گلایه‌های زیادی در خصوص نبود زیرساخت‌ها در این بخش به گوش می‌رسد.

علیرضا نثاری نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص مطالبات حوزه میراث فرهنگی نهاوند گفت: این شهرستان در مقایسه با تاریخ و قدمت آن توسعه پیدا نکرده است.

وی اظهار داشت: روستاهای هدف گردشگری و مسیرهای گردشگری شهرستان احیا نشده و توسعه‌ای صورت نگرفته است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس افزود: در بحث سراب‌ها متولی منابع طبیعی است ولی در بحث گردشگری سراب‌ها ساماندهی و ظرفیت‌های آن مغفول مانده و رشد چشم‌گیری نداشته است.

وی با اشاره به تعطیلی موزه نهاوند اظهار داشت: نبود موزه با این ظرفیت و قدمت تاریخی و باستانی شهرستان یک درد است، باید آثار آن برگردد و موزه احیا شود.

نثاری اظهار داشت: تملک خانه تاریخی صمصام بلاتکلیف است و وضعیت معبد لائودیسه بعد از چندین فصل کاوش بلاتکلیف است و باعث شده به علت هم‌پوشانی بافت تاریخی و فرسوده برای اهالی منطقه در بحث ساخت‌وساز مشکل به وجود آید.

وی بیان کرد: در بحث صنایع‌دستی شهرستان باید با ایجاد بازارچه، پرداخت تسهیلات و آموزش باید حمایت همه‌جانبه صورت بگیرد.

نماینده نهاوند در مجلس گفت: توجه به آثار تاریخی و پذیرفتن اینکه گردشگری امروزه به‌عنوان یک صنعت شناخته‌شده است نیازمند اقدامات بهتری هستیم.

نثاری افزود: هم روستاهای مسیر و هم هدف گردشگری داریم اما اقدامی در احیا و توسعه آن‌ها اجرایی نشده است و وضعیت ساماندهی سراب‌ها همچنان نامشخص و با توجه به اقتصاد گردشگری آن مغفول مانده است.

وی بیان کرد: آثاری تاریخی شهرستان به بهانه تعطیلی موزه، معلوم نیست کجا به سر می‌برد و این برای مردم و دوستداران آثار تاریخی و هویت شهرستان یک درد محسوب می‌شود که موزه تاریخ پس از سال‌ها همچنان بلاتکلیف است.

وی ادامه داد: معبد لائودیسه باوجود کاوش‌ها با اعتبارات کم‌وبیش همچنان به نتیجه نرسیده و کشفی حاصل نشده است و هم‌پوشانی بافت تاریخی و فرسوده در منطقه دوخواهران عملاً مقابل ساخت‌وسازها را گرفته و مردم بلاتکلیف‌اند از طرفی هم هنوز کاوش‌ها به معبدی نرسیده است.

ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند نیز در خصوص این مشکلات اظهار داشت: نهاوند ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد و سالانه پذیرای هزاران مسافر است.

وی افزود: توسعه گردشگری باعث رونق کسب‌وکارهای مرتبط می‌شود و زمینه‌ساز توسعه شهرستان می‌شود.

فرماندار نهاوند ادامه داد: با آمدن نثاری به‌عنوان نماینده نهاوند به توسعه شهرستان دلگرم شدیم چون هم پیگیر است هم نسبت به توسعه شهرستان و رفع دغدغه‌های مردم متعهد و دلسوز است.

محمد احمدی مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند در خصوص مشکلات این حوزه در نهاوند از برگزاری جلسه‌ای با حضور نماینده شهرستان، مدیرکل میراث و مسئولان محلی و استانی خبر داد و گفت: اجرای طرح ساماندهی و مرمت مسجد امام حسن (ع) شهرستان نهاوند توسط اداره شهرستان با مشارکت اداره اوقاف و هیأت امنای مسجد و پیگیری جذب اعتبارات لازم ملی و استانی به‌منظور تملک کامل خانه تاریخی صمصام توسط اداره شهرستان و اداره کل و همکاری نماینده صورت می‌گیرد.

وی افزود: همچنین با حضور مسئولان از بافت تاریخی شهرستان ازجمله بازار و مسجد تاریخی نهاوند جهت بررسی میدانی مشکلات بازدید شد.

به گزارش پایگاه خبری «گرو نهاوند» امیدواریم با پیگیری‌های انجام‌شده مشکلات حوزه میراث فرهنگی نهاوند کاهش یابد و زمینه‌ساز توسعه شهرستان شود.

همه مسئولان بر، داشتن ظرفیت‌های زیاد شهرستان در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی تأکیددارند که این تأکیدات باید منجر به گرفتن اعتبارات و توجه بیشتر مسئولان به این عرصه‌ها شود.

موضوعی که باید مورد پیگیری قرار بگیرد در خصوص سفر وزیر میراث فرهنگی به نهاوند و مصوبات این سفر است چون در بحث اعتبارات این سفر علی‌رغم وعده وزیر اعتباری تخصیص داده نشد که نیازمند بررسی و پیگیری است.

در بحث اعتبارات سفر وزیر میراث یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد که تاکنون یک ریال آن تخصیص داده نشد.

در حوزه میراث فرهنگی نهاوند مطالبات بسیاری وجود دارد که انتظار است در فرصت مقتضی با توجه به قدمت و تاریخ نهاوند این مسائل پیگیری و حل شوند.

با توجه به مشکلات حوزه میراث فرهنگی در نهاوند نیاز است تا تملک خانه تاریخی صمصام، ساماندهی و ایجاد امکانات در سراب‌هایی که متولی آن میراث فرهنگی است، تعیین تکلیف کاوش‌های معبد لائودیسه با توجه به مشکلات مردم آن منطقه، مشخص شدن وضعیت موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند، بهسازی اماکن تاریخی و ساماندهی روستاهای هدف گردشگری در اولویت قرار بگیرد.

 

دیدگاه شما