تازه های سایت

کد مطلب: 56625
19. تير 1403 - 7:59
مراسم آئینی «رخصت یا مولا» به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در شهرستان نهاوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، به‌رسم هرساله مراسم باشکوه و کم‌نظیر «رخصت یا مولا» با حضور عزاداران حسینی در زورخانه شهید محمد مًبر نهاوند برگزار شد.

مراسم «رخصت یا مولا» که مختص شهرستان نهاوند است هرساله هم‌زمان با شروع ماه محرم و با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی شهرستان نهاوند و جوانان در محل سالن باستانی برگزار می‌شود.

در این آئین عزاداران از مولا علی (ع) برای شروع عزاداری برای فرزندشان امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) رخصت و اجازه می‌گیرند.

محمدتقی شهبازی از پیشکسوتان ورزش باستانی و از بانیان این مراسم در خصوص این آئین مذهبی گفت: مراسم آئینی رخصت یا مولا همه‌ساله دریکی از زورخانه‌های نهاوند برگزار می‌شود و بسیار مورد استقبال است.

وی اظهار داشت: این مراسم با حضور پیشکسوتان، عزاداران حسینی و علم‌کش‌های هیأت‌های مذهبی شهر و خانواده‌های گرامی شهدا با اجرای برنامه‌های متنوع با شکلی مؤثر اجرا می‌شود.

شهبازی افزود: در این مراسم موسیقی با نواختن مارش عزا فضای زورخانه را حزن‌انگیز نموده و هم‌زمان با نواختن موزیک عزا، مرثیه‌سرایی توسط فردی با پوشیدن کلاه‌خود و زره و در دست گرفتن بیرق سبز حسینی در داخل گود شور و حال وصف‌ناپذیری در مراسم ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین ضرب‌گیری مرشد پیشکسوت نیز از دیگر برنامه‌های مراسم رخصت یا مولا است که به شیوه‌ای هنرمندانه اجرا می‌شود.

این پیشکسوت ورزش باستانی نهاوند اظهار داشت: علامت گردانی در داخل گود به نشانه عزاداری محرم توسط باستانی‌کاران آکادمی پهلوانان نهاوند از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

وی بیان کرد: پس از اجرای برنامه‌های فوق توسط یکی از روحانیون شهرستان در خصوص محرم و عاشورا مطالبی بیان می‌شود و در ادامه مداحی و روضه‌خوانی توسط مداحان اهل‌بیت و مرشدان انجام می‌شود.

شهبازی گفت: این آئین چندین سال است که در فضایی کاملاً معنوی و حزن‌انگیز در نهاوند اجرا شد و عزاداران حسینی در رثای شهادت اهل‌بیت علیه‌السلام اشک ماتم می‌ریزند و سینه‌زنی می‌کنند.

وی اظهار داشت: در پایان مراسم ضرب‌گیری گروهی ویژه رخصت یا مولی توسط مرشدان و سردم بانوای زیبای اساتید نهاوندی به شیوه‌ای زیبا و هماهنگ اجرا می‌شود.

پیشکسوت ورزش باستانی نهاوند ادامه داد: قبل از اجرای مراسم فضای محیطی زورخانه با همکاری ورزشکاران با کتیبه و پارچه‌های مشکی سیاه‌پوش شده و علامت یکی از هیأت‌های مذهبی در زورخانه قرارگرفته شده و فضا کاملاً حسینی می‌شود.

وی گفت: از آنجائی که زورخانه‌ها بانام مولای متقیان امام علی (ع) آمیخته‌شده‌اند، عزاداران حسینی و ورزشکاران پهلوانی برای رخصت از امام علی (ع) به‌منظور اذن ورود به ایام محرم و عزاداری فرزندش امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در زورخانه نهاوند گرد هم می‌آیند و با خواندن اشعار مذهبی و اجرای آئین ورزشی به شکلی نمادین خود را برای عزاداری آماده می‌کنند.

مراسم امسال که متفاوت‌تر از هرسال برگزار شد باشکوه خاصی در زورخانه بزرگ و کشوری شهید محمد مُبر که دارای فضایی باشکوه و زیبا است برگزار شد و با استقبال خوب میهمانان روبرو شد.

در ادامه گزارش تصویری این مراسم تقدیم نگاه خوب شما می‌شود.

 

دیدگاه شما