تازه های سایت

کد مطلب: 56342
17. خرداد 1403 - 7:23
مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه برای امروز و فردا هشدار زرد صادر شده است گفت: امروز و فردا بارش هایی را داریم که پیش بینی ما این است که این رقم تا ۱۰ میلی متر می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو،  حسین عابد در جلسه ستاد مدیریت استان که در سالن شهدای استانداری برگزار شد اظهار داشت: الگوهای هوا شناسی نشان می‌دهد که ما از امشب و فردا تا روز دوشنبه بارش هایی را به صورت پراکنده در سطح استان خواهیم داشت برای امروز و فردا یک هشدار زرد صادر کردیم به خصوص برای پنجشنبه بعد از ظهر که پیش بینی ما این است که تا 10 میلی متر هم بارش داشته باشیم. ما از ابتدای سال 1403 تا الان 5 هشدار زرد دادیم که عمدتا در مورد بارش بوده است به علاوه 3 هشدار نارنجی که هر سه در مورد بارش بوده است.

عابد همچنین در این جلسه به تشریح بارش‌های صورت گرفته در استان پرداخت و گفت: از ابتدای سال زراعی از مهرماه سال 1402 تاکنون در  کشور 219میلی متر بارش داشتیم که تا به امروز 221 بارش اعلام شده است.این در حالی است که استان همدان تا کنون 372 بارش داشته و تا به امروز باید 333 بارش را دریافت می‌کرده است.

وی با بیان اینکه 39 میلی متر نسبت به بلند مدت ما افزایش بارش در استان را تجربه کرده ایم تصریح کرد: به عبارتی ما 12درصد افزایش بارش را در سطح استان شاهد بودیم که نسبت به سال قبل همدان113 میلی متر افزایش بارش داشته است و شرایط آبی ما از نیمه دوم دی تا به الان رو به بهبود بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به اینکه استان همدان شرایط آبی خوبی را تجربه کرده است افزود: اگر بخواهیم در مورد میزان تامین آب یک سال صحبت کنیم تا این لحظه استان همدان از شرایط خوبی برخوردار است و شاهد 11درصدی بارش در سطح استان بوده ایم و اگر بخواهیم در مورد پهناهای شهرستانی صحبت کنیم شهرستان های همدان از 10 مورد 7 مورد مثبت بوده است.

عابد با بیان اینکه شهرستان های نهاوند، ملایر و همدان جزء بهترین‌ها در بحث بارش بوده اند بیان کرد: تویسرکان بیش از 70 میلی متر افزایش بارش را تجربه کرده است، 2 شهرستان شمالی استان، درگزین و رزن همچنان نسبت به بلند مدت کسری بارش دارند که این عدد حدود 32 تا 33 میلی متر است.

وی با اشاره به اینکه اسدآباد به جریان نرمال خودش رسیده است اظهار داشت: باید بگوییم که همه شهرستان های استان شرایط خوبی دارند و در این بین اسد آباد با 165 میلی متر، فامنین 126 میلی متر، ملایر155 میلی متر، نهاوند 155 میلی متر  و خود همدان 160 میلی متر افزایش بارش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان افزود:اگر بخواهیم به شکل نقطه ای به موضوع نگاه کنیم ما از 740 عدد بارشی که داشتیم تا 230 عدد عملا نقاط مختلف استان ما بارش خوبی داشته اند.

عابد با بیان اینکه موج های بارشی که در سطح استان وارد شده است موج های قابل توجهی بوده است تصریح کرد: ما از 28اسفند تا امروز 2 هشدار نارنجی را برای بارش داشته ایم، 2 عدد در ایام عید و 1 عدد در سایر زمان ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت دمایی ما در پاییز خیلی گرمی بود افزود: آذر ماه 1402 استثنا بود به طوری که در طول 50 سال گذشته چهار درجه گرم تر بود. این در حالی است که اردیبهشت و فرودین 1403 خنک تر از پاییز بوده است و این به دلیل سامانه های بارشی  بوده است که وارد مرزهای ما شد و ما آنها را تجربه کردیم.

مدیرکل هواشناسی استان افزود:پیش بینی ما بر این است که در سه ماهه آتی عملا بارش قابل توجهی را  در سطح استان نداریم و این به  معنی این نیست که بارش‌های ما صفر است بلکه به این معنا است که بارش‌های قابل توجهی نداریم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما