تازه های سایت

کد مطلب: 56334
16. خرداد 1403 - 8:24
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از پیگیری برای ثبت گشنیز این شهرستان در نظام میراث کشاورزی جهانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، توکل آبشناس اظهار کرد: ثبت گشنیز نهاوند در نظام میراث کشاورزی جهانی «جیاس» مربوط به سازمان فائو  در دست پیگیری بوده و در این رابطه گام های موثری برداشته‌ایم .

وی سطح زیر کشت امسال گشنیز این شهرستان را بیش از  ۵۰۰۰ هکتار برشمرد و افزود: به طور میانگین از هر هکتار سطح زیر کشت گشنیز شهرستان متوسط ۲.۵ تن محصول قابل برداشت است.

آبشناس با بیان اینکه علاوه بر نیاز کشور، محصول گشنیز نهاوند به کشورهای مختلفی چون پاکستان و هندوستان نیز صادر می‌شود،تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد تولید گشنیز استان همدان و ۴۰ درصد تولید گشنیز کشور به شهرستان نهاوند اختصاص دارد.

وی با اشاره به بحث صنایع تبدیلی گشنیز در این شهرستان، گفت: خوشبختانه در زمینه صنایع تبدیلی گشنیز به عنوان یکی از تولیدات مهم نهاوند  با توجه به فعالیت واحدهای بوجاری، فرآوری و تهیه روغن و اسانس گشنیز مشکل خاصی در این رابطه وجود نداشته و زنجیره آن کامل است.

آبشناس با بیان اینکه گشنیز یکی از محصولات کم‌آب‌بر و کم‌هزینه است که به دو روش بهاره و پاییزه در نهاوند کشت می‌شود، خاطرنشان کرد: تمامی مراحل کشت این محصول به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد.

مدیرجهادکشاورزی نهاوند با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی نهاوند، اضافه کرد: در سال‌جاری حدود ۳۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گیاهان دارویی دیم و آبی اختصاص یافته که از این میزان کشت گیاهان دارویی، ۲۴۰ هکتار به گیاهان دارویی دیم و ۵۰ هکتار به گیاهان دارویی آبی اختصاص دارد.

دیدگاه شما