تازه های سایت

کد مطلب: 56311
13. خرداد 1403 - 6:58
رئیس اداره امور عشایری نهاوند مطرح کرد
کمبود تانکر آبرسان در سامانه‌های عشایری نهاوند
رئیس اداره امور عشایر شهرستان نهاوند با اشاره به کمبود تانکرهای آبرسان و سرویس‌های بهداشتی در سامانه‌های عشایری نهاوند، گفت: عشایر مستقر در این شهرستان با تولید سالیانه ۶۰۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۵۰۰ تن مشتقات لبنی و ۲۰۰ تن پشم، یکی از تولیدکنندگان بی‌دردسر و کم‌توقع هستند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، سیدابوالقاسم بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به وجود رشته‌کوه‌های زاگرس و وجود مراتع غنی و دره‌های پر آب در نهاوند، دو ایل ترکاشوند و حسنوند با طوایف یارمطاقلو، حسنوند، میرزاجان، ابراهیمی، رحمتی، سلیمانی و کرگه‌ای که ۶۰ درصد عشایر استان همدان را شامل می‌شوند، در شهرستان نهاوند ساکن هستند.

وی ادامه داد: این عشایر هر سال از ۱۵ اردیبهشت وارد شهرستان می‌شوند و تا اواخر آبان می‌مانند و اداره امور عشایری شهرستان در حال حاضر ۱۸۸۶ خانوار کوچ‌رو و نیمه‌کوچ در شهرستان‌های نهاوند، الشتر، تویسرکان و کنگاور را تحت پوشش دارد.

بنی‌هاشمی بیان کرد: عشایر در بدو ورودشان به شهرستان در ۲۱ سامانه عشایری در کوهستان‌های اطراف نهاوند مستقر می‌شوند و اواخر تیر به داخل دشت می‌آیند و تا اواخر آبان ماه ییلاق خود را در نهاوند سپری می‌کنند.

مسؤول امور عشایر نهاوند با بیان اینکه‌ این عشایر از آذر ماه کوچ قشلاقی خود را به استان‌های جنونی کشور در شهرهای پل‌دختر، اندیمشک، ایلام، دزفول و غرب کرخه انجام می‌دهند، اظهار کرد: وظیفه اداره و شرکت تعاونی عشایری شهرستان توزیع آرد ماهانه ۳۴ تن معادل ۸۵۰ کیسه، آبرسانی با تانکر آب، توزیع جو و علوفه دامی و سبوس بین عشایر در مناطق قشلاقی جنوب و ییلاقی استان همدان است. از دیگر خدمات این اداره، بیمه درمانی و بازنشستگی عشایر تحت پوشش و تمام کارهای اداری مربوط به عشایر، هماهنگی لازم با دامپزشکی برای واکسیناسیون دام عشایر، هماهنگی با شبکه بهداشت با هدف معاینه و ویزیت عشایر به‌صورت رایگان و تزریق واکسن‌های مورد نیاز آن‌هاست.

وی پیگیری تشکیل کلاس‌های سوادآموزی برای فرزندان عشایر، تشکیل کلاس‌های ترویجی با هدف آموزش عشایر، پیگیری و تشکیل جلسات برای رعایت ورود و خروج عشایر به منطقه، پرداخت وام خرید علوفه، احداث، تعمیر و نگهداری راه‌های عشایری، احداث زیرگذرهای راه‌ها، احداث سرویس‌های بهداشتی و زیرچادری و احداث آبشخور را از دیگر  خدمات و وظایف این اداره دانست.

با بودجه ناچیز امور عشایری نمی‌توانیم مشکلات عشایر مستقر در شهرستان را حل کنیم

وی گفت: بازسازی چشمه‌ها و لوله‌گذاری آن‌ها و احداث استخر ذخیره آب در سامانه‌های عشایری، احداث مخازن ذخیره آب آشامیدنی سالم و اجرای شبکه آبرسانی تا محل استقرار  چادرهای عشایری از جمله اقدامات مهم دیگری است که باید توسط اداره امور عشایری صورت بگیرد، ولی با توجه به بودجه ناچیزی که هر سال به اداره عشایری اختصاص می‌یابد و البته به‌صورت ۱۰۰ درصد هم تخصیص نمی‌یابد نمی‌توانیم کار قابل توجهی برای عشایر شهرستان انجام دهیم.

بنی‌هاشمی بیان کرد: با توجه به بازدیدهای میدانی که از سامانه‌های عشایری می‌شود ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پروژه‌های یادشده مورد نیاز است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند به مشکلات عشایر مستقر در شهرستان اشاره کرد و گفت: بیشترین مشکل عشایر در ییلاق، نبودن آب در چهار ماه از سال است. استان‌های اطراف حداقل ۱۰ تانکر آبرسان دارند، ولی استان‌ همدان با هفت شهرستان عشایرنشین که ۶۰ درصد آن‌ها در نهاوند هستند، فقط سه تانکر دارند که یکی از آن‌ها نیز قابل استفاده نیست و این استان برای تامین آب عشایر حداقل پنج تانکر آب دیگر نیاز دارد.

بنی‌هاشمی اظهار کرد: نبود سرویس‌های بهداشتی در سامانه‌های عشایری شهرستان نیز جزو مشکلات است که این امر باعث رعایت نکردن بهداشت فردی و شیوع بیماری می‌شود. ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی با اعتبار ۳۶۰۰۰ میلیون ریال مورد نیاز است.

وی ادامه داد: این شهرستان ۲۱ سامانه‌ عشایری دارد که فقط سه سامانه دارای زیرچادری هستند و بقیه سامانه‌ها هیچ امکاناتی ندارند که هر سامانه به‌صورت میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ دستگاه زیرچادری نیاز دارد و هزینه هر زیرچادری ۱۰۰ میلیون تومان است.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه نبود آبشخور برای دام‌های عشایر در سامانه‌های عشایری که هر آبشخور ۷۰۰۰ میلیون ریال نیاز دارد، از دیگر مشکلات عشایر این منطقه است و گفت: نبود پنل‌های خورشیدی برای استفاده از نعمت برق برای عشایر در ییلاق و قشلاق و نبود حمام صحرایی از دیگر مشکلات عشایر این منطقه است.

مشکل نبود جاده دسترسی مناسب به سامانه‌های عشایری در نهاوند

رئیس اداره عشایری شهرستان تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات مهم عشایر در این منطقه، نبود جاده دسترسی مناسب به سامانه‌های عشایری است که عشایر برای تأمین ارزاق عمومی خود و رفت‌وآمد افراد مسن هنگام بیماری متحمل رنج زیادی می‌شوند. اعتباری برای راهگشایی جاده‌های سهران، چشمه‌خطا فارسبان، بیان و گیان و مرمت جاده‌های ظفرآباد، گنبدکبود، تازناب، حسین‌آباد، اسدآباد، هفت چشمه تازناب، بهاره و پشته مورد نیاز است.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۵۰ خانوار عشایری شهرستان برای استفاده از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ به بانک‌های عامل معرفی شدند و ۴۰ خانوار نیز با هدف استفاده از تسهیلات صندوق ملی معرفی شدند. توزیع ۱۴ هزار و ۵۱ تن جو بین عشایر کوچ‌رو و نیمه‌کوچ‌رو، بیمه دام عشایر به تعداد ۱۱هزار و ۶۰۰ رأس، هویت‌گذاری ۲۵۰۰ رأس دام سبک، توزیع ۳۰۳۵ سیلندر گاز مایع بین عشایر  از جمله خدمات این اداره در سال گذشته بوده است.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه تیغ‌زنی ۱۸ کیلومتر جاده عشایری در حسین‌آباد، گنبدکاووس و گیان انجام شده است، افزود: سال گذشته ۱۶۹ نفر از عشایر مستقر در شهرستان برای گرفتن ۱۷۲ میلیارد ریال تسهیلات با هدف افزایش تولید گوشت قرمز به بانک‌های عامل معرفی شدند و همچنین ۵۰ نفر برای تولید صنایع دستی و دریافت تسهیلات به مبلغ ۲۱‌هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به بانک‌ها معرفی شدند و در رابطه با کشت گیاهان دارویی هم هشت نفر به مساحت ۳۷ هکتار به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال معرفی شدند. پارسال ۱۰۰ هکتار در مراتع عشایری شهرستان بدون دریافت تسهیلات کشت موسیر انجام شد و در زمینه گردشگری هم یک نفر برای دریافت یک‌ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به بانک‌ معرفی شد.

انتهای پیام

دیدگاه شما