تازه های سایت

کد مطلب: 55821
20. فروردين 1403 - 3:49
رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند خبر داد:
ممنوعیت ورود عشایر به نهاوند تا نیمه اردیبهشت
رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند از‍ استقرار دو اکیپ برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر در مبادی ورودی نهاوند تا نیمه اردیبهشت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، داریوش عباسی در گفتگو با خبرنگاران گفت: برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به نهاوند دو اکیپ در ورودی‌های شهرستان نهاوند مستقر هستند.
وی اظهار داشت: کوچ عشایر از مناطق گرمسیری به مناطق ییلاقی استان از پانزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود و شهرستان نهاوند نیز از مبادی اصلی ورود عشایر به استان است.
عباسی بیان کرد: جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر و رعایت تقویم زمانی یکی از برنامه‌های ضروری برای حفظ منابع طبیعی است.
وی ادامه داد: ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش‌ازحد، عامل فرسایش خاک و ایجاد سیلاب است که باعث تخریب مراتع می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند از استقرار دو اکیپ حفاظت از مراتع طبیعی در مبادی ورودی شهرستان خبر داد و گفت: این اکیپ‌ها در منطقه خزل که محل ورود عشایر از استان کرمانشاه و منطقه گردنه گاماسیاب که محل ورود عشایر از استان لرستان و خوزستان است مستقرشده‌اند.
وی به زیان‌های ناشی از چرای بی‌رویه دام نیز اشاره کرد و بیان داشت: چرای زودهنگام، رعایت نشدن زمان ورود و خروج دام از مراتع، رعایت نشدن ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع منجر به کاهش تولید علوفه، از بین رفتن ترکیب پوششی خاک، سفت و فشرده شدن و افزایش فرسایش خاک، افزایش روان آب و هدر رفت خاک می‌شود.
عباسی افزود: به‌منظور رعایت تقویم زمانی کوچ عشایر با ادارات منابع طبیعی استان‌های گرمسیری هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا از مبدأ مانع کوچ زودهنگام عشایر شوند که در صورت عدم رعایت زمان‌بندی کوچ از ورود آن‌ها به شهرستان جلوگیری می‌شود.
وی در خصوص ورود زودهنگام عشایر به عرصه‌های منابع طبیعی نهاوند گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه ورودی از عشایر به شهرستان نداشتیم و درصورتی‌که عشایر بخواهند قبل از زمان مقرر وارد شهرستان شوند از ورود آنان جلوگیری شده و به منطقه مبدأ بازگردانده می‌شوند.
انتهای خبر/

دیدگاه شما