تازه های سایت

کد مطلب: 55572
20. اسفند 1402 - 1:22
کارشناس امور شیلات و آبزی‌پروری جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: مزرعه «غزل دانش» نهاوند با رسیدن به پیک تولید از ورود ۴۰ درصد تخم چشم‌زده خارجی به کشور جلوگیری و ۲۵ درصد بچه ماهی قزل‌آلای کشور تأمین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مصطفی کزازی اظهار کرد: طی دو سال گذشته و با انجام پیگیری‌ها مزرعه «قزل دانش» نهاوند که بزرگترین مزرعه استراتژیک اصلاح نژاد در غرب کشور و بزرگترین مزرعه سردآبی استان است، پس از هشت سال احیاء و مجدداً راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه مزرعه «قزل دانش» دارای ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ تن پرورش و ۲۸۰ میلیون تکثیر و تفریخ در سال است، افزود: با راه‌اندازی مجدد این مزرعه بزرگ و به پیک رسیدن تولید آن از ورود ۴۰ درصد تخم چشم‌زده خارجی به کشور جلوگیری شده و ۲۵ درصد بچه ماهی قزل‌آلای کشور تأمین می‌شود.

کزازی ادامه داد: همچنین طی دو سال گذشته ۲۶ مزرعه پرورش ماهی در شهرستان با ظرفیت تولید ۴۵۰ تن در سال که به علت بیماری آبزیان چند سال تعطیل شده بودند، به چرخه تولید بازگشتند.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند از قابلیت فراوانی در بخش شیلات و آبزی‌پروری برخوردار است، ادامه داد: این شهرستان با سهم ۷۰ درصدی حجم تولیدات شیلاتی به عنوان دهکده شیلاتی غیرساحلی کشور نامگذاری شده است.

کزازی یادآور شد: با توجه به همین ظرفیت در حال حاضر ۹۰ مزرعه آبزی‌پروری بزرگ و کوچک در شهرستان با مجوز تولید ۴۰۰۰ تن ماهی قزل‌آلا و ۳۶۵ میلیون تفریخ و تکثیر توانسته علاوه بر تأمین بخشی از بازار داخلی طی دو سال گذشته ۱۰۰۰ تن ماهی سردآبی به روسیه صادر کند.

به گفته وی، افزایش تولید ۶۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در مزرعه قزل پردیس در سال‌جاری و احداث سه مزرعه پرورشی، گردشگری و شیلاتی از سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون و مطالعه و بررسی کارشناسی اراضی نهاوند به‌منظور احداث پروژه‌های آبزی‌پروری نیز در راستای توسعه صنعت شیلات در نهاوند انجام‌ شده است.

کارشناس امور شیلات و آبزی‌پروری جهادکشاورزی شهرستان نهاوند اضافه کرد: اخذ کد ir برای صادرات ماهی به کشورهای اوراسیا توسط شرکت قزل پروتئین گاماسیاب نیز انجام‌ شده که موفق شده از سال ۱۴۰۱ تاکنون سالانه ۱۰۰۰ تن صادرات ماهی به روسیه داشته باشد و در سال‌جاری موفق به کسب مقام اول ملی کشوری شده است.

به گفته کزازی، در زمینه توسعه صنعت شیلات نیز طرح مطالعه احداث یک مزرعه صنعتی با ظرفیت ۱۲۰۰ تن در سال در سراب فارسبان و پیگیری رفع مشکل آلودگی میکروبی، فیزیکی و شیمیایی رودخانه گاماسیاب پس از ۱۰ سال از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت جهادکشاورزی بر گسترش این صنعت در مناطق مستعد است، تأکید کرد: با توجه به اینکه نهاوند از ظرفیت‌های بالایی در پرورش شیلات برخوردار است و با توجه به سهم آن در زمینه میزان تولید استان و لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای، باید سطح تشکیلات اداری این واحد متناسب با جایگاه شهرستان ارتقاء یابد.

انتهای پیام

دیدگاه شما