تازه های سایت

کد مطلب: 55530
14. اسفند 1402 - 0:05
ترکیب پنج کرسی از ۹ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و یک کرسی از ۲ کرسی نمایندگی مجلس خبرگان در استان همدان در انتخابات یازدهم اسفند ماه دستخوش تغییر شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، استان همدان در مجلس شورای اسلامی دارای هفت حوزه انتخابیه و در مجموع ۹ کرسی نمایندگی است.

حوزه های انتخابیه همدان-فامنین و ملایر هرکدام دارای ۲ کرسی و حوزه های انتخابیه اسدآباد،تویسرکان،نهاوند،رزن-درگزین و بهار-کبودرآهنگ نیز هرکدام دارای یک کرسی در مجلس شورای اسلامی هستند.

با مشخص شدن نتایج انتخابات یازدهم اسفند، پنج نفر از نمایندگان فعلی این استان در مجلس شورای اسلامی از ادامه حضور در خانه ملت بازماندند، حجت الاسلام احمدحسین فلاحی از حوزه همدان-فامنین، هادی بیگی نژاد از حوزه انتخابیه ملایر، حسن لطفی از حوزه انتخابیه رزن-درگزین، علیرضا شهبازی از حوزه انتخابیه نهاوند و کیومرث سرمدی از حوزه انتخابیه اسدآباد بازماندگان از راهیابی دوباره به مجلس از دیار هگمتانه بودند.

گرایش سیاسی منتخبان همدان در مجلس

بررسی سوابق منتخبان مردم استان همدان در مجلس دوازدهم نشان می دهد اکثریت آنان دارای گرایش اصولگرایی هستند.

حمیدرضا حاجی بابایی منتخب اول مردم حوزه انتخابیه همدان-فامنین اصولگراست با این حال شورای ائتلاف و شورای وحدت که از جریان های شاخص منظومه فکری اصولگرایان به شمار می روند ترجیح دادند تا از نامزدهای دیگر حمایت کنند، عباس صوفی نیز اگرچه در این دوره از انتخابات از سوی برخی اصولگرایان و شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان نامزد مورد حمایت برگزیده شد اما بیشتر در قامت یک نامزد مستقل ظاهر شد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه از چهره های نزدیک به گرایش اصولگرایی است، با این حال نام در لیست شورای وحدت قرار نداشت و در لیست شورای ائتلاف نیز در جایگاه سوم قرار داشت درحالی که ملایر دارای ۲ کرسی در مجلس است.

کار انتخاب منتخب دوم ملایر در مجلس دوازدهم به مرحله بعدی کشیده شده است، احمد آریایی نژاد و حسین احمدی در این مرحله باید با یکدیگر رقابت کنند که هر دو از چهره های نزدیک به اصولگرایان به شمار می روند.

محمد مهدی مفتح منتخب مردم تویسرکان که سابقه هفت دوره نمایندگی مجلس را داراست از چهره های شاخص اصولگرایی به شمار می رود، نام او در این دوره از انتخابات در فهرست کاندیداهای شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی قرار گرفته بود.

اکبر رنجبرزاده منتخب مردم اسدآباد نیز به عنوان یک چهره اصولگرا شناخته می شود، او در این دوره از انتخابات از حمایت شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی برخوردار بود و در لیست کاندیداهای این جریان سیاسی قرار داشت.

فتح الله توسلی منتخب مردم بهار و کبودرآهنگ اصولگراست و در این دوره از انتخابات مورد حمایت شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی قرار داشت.

علیرضا نثاری منتخب مردم نهاوند نیز از نامزدهای مستقل است که برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی راه یافته است.

سید ابوالحسن مصطفوی منتخب مردم رزن و درگزین از چهره های نزدیک به اصولگرایان و مورد شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی بود.

نگاه به ترکیب جنسیتی،سنی، تحصیلی و تخصص منتخبان همدان

مانند دوره قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی، در انتخابات دوازدهم نیز تمامی منتخبان از هفت حوزه انتخابیه مرد هستند و بانویی در میان آن نیست.

یک نفر از میان منتخبان مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی را روحانیون تشکیل می دهند، حجت الاسلام احد آزادیخواه تنها چهره روحانی و معمم مجلس از استان همدان است.

حاجی بابایی و صوفی منتخبان مردم همدان-فامنین به ترتیب متولد سال های ۱۳۳۸ و ۱۳۵۰ هستند، آزادیخواه منتخب مردم ملایر متولد سال ۱۳۵۴ و مفتح نیز منتخب مردم تویسرکان نیز متولد سال ۱۳۳۵ است.

رنجبرزاده منتخب مردم اسدآباد متولد سال ۱۳۴۴ و توسلی منتخب مردم بهار و کبودرآهنگ نیز متولد سال ۵۳ است، نثاری و مصطفوی منتخبان مردم نهاوند و رزن-درگزین نیز به ترتیب در سال های ۱۳۵۴ و ۱۳۴۶ متولد شده اند.

اما نگاهی به سابقه تحصیلات منتخبان مردم استان همدان در مجلس دوازدهم نشان می دهد، برخی منتخبان دارای کارشناسی ارشد و بعضی نیز دارای مدرک دکترا هستند، مسن ترین منتخب متولد سال ۱۳۳۵ و جوان ترین نیز متولد سال ۱۳۵۴ است.

تحصیلات حاجی بابایی و منتخبان مردم همدان-فامنین به ترتیب دارای دکترای الهیات و معارف و کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ریزی شهری هستند.

مدرک تحصیلی آزادیخواه منتخب ملایر دارای تحصیلات حوزوی سطح سه است، مدرک تحصیلی مفتح منتخب مردم تویسرکان نیز دکترای اقتصاد است.

فتح الله توسلی نیز دارای مدرک تحصیلی دکترای روابط بین الملل است و رنجبرزاده منتخب مردم اسدآباد نیز دارای مدرک تحصیلی دکترا در رشته پزشکی عمومی است، او همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه فرهنگیان را در کارنامه علمی و تحصیلی خود داراست.

نثاری منتخب مردم نهاوند نیز دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد عمران و مصطفوی منتخب مردم رزن نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است.

نگاهی آماری به منتخبان مردم همدان در انتخابات مجلس خبرگان

استان همدان در مجلس خبرگان رهبری دارای ۲ نامزد است که در این دوره از انتخابات یک نفر از ترکیب ۲ نفره نمایندگان استان دستخوش تغییر شد.

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی و آیت الله سید مصطفی موسوی فراز(اصفهانی) راه یافتگان به مجلس ششم خبرگان از استان همدان هستند، آیت الله غیاث الدین طاها محمدی نیز که نماینده فعلی مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری است با قرارگیری در جای سوم از راهیابی به دور بعدی این مجلس بازماند.

آیت الله شعبانی که امامت جمعه همدان و نماینده ولی فقیه در استان را برعهده دارد متولد سال ۱۳۵۶ است و برای نخستین بار به مجلس خبرگان راه یافته است.

آیت الله موسوی نیز که نماینده فعلی مردم همدان در مجلس خبرگان است و برای دوره بعدی نیز عهده دار این مسوولیت خواهد بود، متولد سال ۱۳۲۳ است.

هر ۲ منتخب مردم استان همدان در مجلس ششم خبرگان در لیست مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار دارند، البته آیت الله شعبانی مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز نیز قرار داشت.

دیدگاه شما