تازه های سایت

کد مطلب: 54678
6. آذر 1402 - 8:28
به همت بانوی کارآفرین و بسیجی اهل شهرستان نهاوند زمینه آموزش، فراگیری و ایجاد اشتغال خانگی برای بانوان فراهم‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، بسیج در طول سال‌های عمر بابرکتش همواره منشأ خیروبرکت و خدمت‌رسانی به مردم بوده است و این روند را همچنان باقدرت ادامه می‌دهد.

در همه عرصه‌هایی که بسیج و بسیجیان واردشده‌اند خوش درخشیده‌اند و زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را فراهم کرده‌اند.
کارآفرینی و ایجاد مشاغل خانگی به‌خصوص برای بانوان یکی از بخش‌هایی است که به‌ویژه در روستاها می‌تواند زمینه‌ساز توسعه شود.
در روستای بیان از توابع بخش مرکزی نهاوند یکی از بسیجیان با کمک خانواده توانسته زمینه‌ساز ایجاد کارگاه‌های مختلف و ایجاد اشتغال برای بانوان روستا شود و دستی هم در کار خیر داشته باشد.

 

به همت این بانوی کارآفرین و بسیجی، زمینه آموزش و فراگیری، رشته‌های فنی متناسب با نیاز بازار کار فراهم‌شده و بیشتر بانوان روستا عضو تعاونی و صندوق قرض‌الحسنه این روستا شده‌اند.
در ادامه به مناسبت هفته بسیج با این بانوی کارآفرین نهاوندی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
وی در ابتدا با معرفی خود گفت: ام‌البنین نظام اسلامی از روستای «بیان» از توابع بخش مرکزی نهاوند هستم که بیش از ۱۵ سال است در این روستا در حال اجرای فعالیت‌های مختلف هستم.

وی اظهار داشت: در این روستا یک تعاونی راه‌اندازی کردیم که حدود ۳۰۰ نفر عضو و زیرمجموعه دارد و کار این تعاونی به این صورت است که هر عضو سهام خریداری و عضو تعاونی می‌شود و در قبال این کار ما هم برای آن‌ها اقداماتی انجام می‌دهیم و برای آن‌ها اشتغال‌زایی و درآمدزایی می‌کنیم.
نظام اسلامی افزود: یکی از اشتغال‌زایی‌هایی که برای آن‌ها انجام می‌دهیم این است که اعضا در داخل خانه‌های خود گل‌های زینتی پرورش می‌دهند.
وی ادامه داد: اعضا گیاهانی مانند نعنا، زعفران، گل محمدی و … را پرورش می‌دهند که پیاز و بذر این گل‌ها را ما در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و آن‌ها را یا در منازل یا اگر زمین‌دارند در آنجا پرورش می‌دهند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

 

این بانوی بسیجی نهاوند گفت: یکی دیگر از کارهای ما که به همراه خواهرم انجام می‌دهیم؛ ایجاد صندوق قرض‌الحسنه ولایت است که از طرف بسیج سازندگی این صندوق به ما واگذارشده و اعضای این صندوق و تعاونی عضو بسیج هم هستند.
وی بیان داشت: وام‌های کوچک مشاغل خانگی به اعضا از طریق این صندوق اعطا می‌شود و برای مبالغ تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانیم به بانک معرفی کنیم که طبق قوانین بانکی تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
وی که خود فرمانده بسیج بانوان روستا هم هست، گفت: در این روستا فعالیت‌های بسیج هم رونق دارد و یک پایگاه علمی در این روستا داریم و اکثر اعضای تعاونی عضو بسیج هستند.

 

بانوی کارآفرین نهاوند ادامه داد: برای بسیجی‌ها کلاس‌های مختلف برگزار می‌کنیم که شامل کلاس‌های مشاوره خانواده، هنرهای دستی، نقطه کوبی روی سفال و شیشه، آموزش زبان انگلیسی، قرآن، کلاس‌های فرهنگی و هنری، خیاطی، کامپیوتر و قالیبافی است.
وی افزود: با این کار بانوان روستا توانمند می‌شوند و می‌توانند برای خود شغلی ایجاد کنند و کمک‌خرج خانواده باشند و خوشبختانه خیلی از بانوان توانمند شده‌اند و برای خود کارگاهی راه انداخته‌اند و دار قالی داشته و یا خیاطی می‌کنند.
نظام اسلامی به طرح‌های خیرخواهانه اشاره کرد و گفت: طرح سه‌شنبه‌های مهدوی را هم داریم که با کمک خیرین روستا و خارج از روستا بین خانواده‌های کم برخوردار بسته‌های معیشتی توزیع می‌کنیم.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای ما در این روستا بیمه روستایان و عشایر است که نمایندگی آن را اخذ کرده‌ایم و کارهای بیمه را در همین‌جا برای بانوان انجام می‌دهیم که سعی داریم بیشتر برای بانوان بی‌سرپرست و بد سرپرست این بیمه را انجام دهیم.
این بانوی بسیجی گفت: همه بانوان روستا از این طرح‌ها استقبال می‌کنند و خیلی خوشحال هستیم که در بخش اقتصاد مقاومتی و کمک به معیشت خانوارها توانسته‌ایم قدمی برداریم.
وی ادامه داد: خیلی خوشحال هستیم که بسیجی هستیم و در روستا فعالیت می‌کنیم چون هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و از رفت‌وآمد و کرایه و دیگر هزینه‌ها جلوگیری می‌شود و کمک به بهبود وضعیت روستا هم هست.
نظام اسلامی افزود: کارهای مربوط بسیج را هم انجام می‌دهیم به‌صورت جهادی اقدامات را دنبال می‌کنیم و برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم.

 

 

بانوی کارآفرین نهاوندی عنوان کرد: روستای «بیان» ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد که تقریباً همه بانوان عضو تعاونی و صندوق روستا هستند و در کنار کار در تعاونی به کارهای خانه هم می‌رسند.
وی اظهار داشت: بازارچه صنایع‌دستی در شهر نهاوند با کمک سپاه و شهرداری نهاوند ایجادشده است و بسیار مورد استقبال همشهریان قرارگرفته است و همه محصولات تولیدی بانوان در این بازارچه در معرض دید همشهریان است.

نظام اسلامی در پایان گفت: کار خود را ابتدا با تسهیلات بسیج سازندگی شروع کردیم و خدا را شکر الآن در کارگاه‌های ما بسیجیان فعال هستند.
به گزارش سایت گرو، به همت بسیج سازندگی سپاه نهاوند با پرداخت ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای طرح‌های زودبازده برای بیش از ۲۵۰ نفر از بسیجیان این شهرستان شغل پایدار ایجادشده است.

دیدگاه شما