تازه های سایت

کد مطلب: 54397
17. مهر 1402 - 12:23
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند گفت: از هفته وقف سال گذشته تا به امروز افزایش ۶۵ درصدی موقوفات را در شهرستان نهاوند داشته‌ایم که این نشان می‌دهد که مردم نهاوند در بحث وقف خوب ورود کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مهدی سوری در گفتگو با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته وقف با اشاره به اینکه وقف از دیر باز تاکنون به عنوان یک نهاد شناخته شده مورد اهتمام و استقبال جامعه اسلامی قرار گرفته است، اظهار کرد: وقف مصداق بارز صدقه است و از دیر باز تاکنون به عنوان یک نهاد شناخته شده مورد اهتمام و استقبال جامعه اسلامی قرار گرفته شده است.

وی بیان کرد: اولین واقف جهان اسلام پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده‌اند که هفت نخلستان معروف به «حوائط سبعه» را در مدینه وقف کرده و تولیت آن را به دخترش حضرت فاطمه (س) سپرد و به تاسی از این بزرگوار اهل بیت(ع) نیز وقف‌هایی در طول حیات طیبه داشته‌اند .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند در ادامه اشاره‌ای به انواع وقف داشت و گفت: در تقسیم بندی اولیه وقف دو نوع وقف وجود دارد یک نوع وقف عام و دیگری وقف خاص .

وی افزود: وقف عام، همانگونه که از نامش پیداست، جنبه عمومی دارد مثل وقتی که کسی، مدرسه یا کتابخانه‌ای برای استفاده عموم، وقف می‌کند.

سوری تصریح کرد: وقف خاص، برخلاف وقف عام که به طور غیر محصور است، محصور بوده و به شخص یا اشخاص معین، تعلق می‌یابد مثل سوریا، وقف برای فرزندان.

وی در ادامه به دو نوع وقف متصرفی و غیر متصرفی اشاره و بیان کرد: در سازمان اوقاف امور خیریه به موقوفاتی که دارای متولی باشد موقوفه غیر متصرفی و به موقوفات بدون متولی که اداره اوقاف و امورخیریه آنها را اداره می کند موقوفه متصرفی گفته می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند با بیان اینکه دو نوع  وقف انتفاعی و منفعتی وجود دارد، گفت: انتفاعی، از عین مال وقف شده استفاده می‌شود مثلاً زمینی که وقف ساخت مسجد می‌شود یا خودرویی که وقف یک مؤسسه فرهنگی می‌شود تا در انجام امورات خود از آن بهره گیرند؛ این نوع وقف فاقد درآمد است و وقف منفعتی، در این نوع وقف از درآمد مال وقف شده در راه خیر استفاده می‌شود مثلاً مغازه یا خانه‌ای وقف می‌شود تا از درآمد اجاره آن به فقرا کمک شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۳ بقعه متبرکه در سطح شهرستان نهاوند وجود دارد که شامل ۱۹ امامزاده، یک سقاخانه و ۳ آرامگاه است، همچنین ۵۸۹ موقوفات منفعتی در شهرستان نهاوند وجود دارد که این موقوفات شامل ۱۲۱موقوفه و ۴۶۸ رقبه است .

سوری افزود: ۴۳۶ مورد موقوفات انتفاعی در نهاوند وجود دارد که شامل مسجد، حسینیه، آرامستان، مهدیه، زینبیه و فاطمیه است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع  فرهنگی، اجتماعی و قرآنی از هفته وقف سال گذشته تا به امسال، اظهار داشت: در بحث موقوفات و امور خیریه نیاز به همکاری خبرنگاران داریم چرا که تأثیرگذارترین کسانی که می‌توانند در این امر مهم ما را حمایت کنند خبرنگاران هستند .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند گفت: از هفته وقف سال گذشته تا به امروز افزایش ۶۵ درصدی موقوفات را در شهرستان نهاوند داشته‌ایم که این نشان می‌دهد که مردم نهاوند در بحث وقف خوب ورود کرده‌اند.

دیدگاه شما