تازه های سایت

کد مطلب: 54057
28. شهريور 1402 - 8:17
سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: ۷۱ درصد از مطالبات کشاورزان تا ۲۷ شهریور پرداخت شده و تا پایان ماه مطالبات آنها پرداخت خواهد شد و این امتیاز مثبتی است چراکه سال آینده گندم بیشتری می‌توانیم از گندمکاران خریداری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، سیدحسین خوانساری اظهار کرد: استان همدان دارای ۱۳ سیلو و ۹ کارخانه آرد است به طوریکه ظرفیت خرید و ذخیره یک میلیون تن گندم را داریم و سالانه  ۱۸۰ هزار تن آرد تولید می‌شود و مصرف گندم استان همدان در حدود ۲۰۶ هزار تن است.

وی افزود: سیلوی ذخیره گندم کوریجان ۸۵ هزار تنی است و ۱۸ کندوی ذخیره دارد؛ این سیلو در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده و مجهز به آزمایشگاه است به طوریکه تمام گندم‌های ارسالی از مرکز استان و شهرستان‌ها ابتدا مورد آزمایش قرار گرفته و اگر دارای استاندارهای مورد نیاز باشند، ذخیره‌سازی انجام می‌گیرد و در صورت وجود هر گونه آفت یا ناخالصی بالاتر از استاندارد به کشاورز برگردانده می‌شود.

خوانساری با اشاره به اینکه ظرفیت سیلوی کوریجان برای تخلیه گندم ساعتی ۱۶ کامیون است، اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار تن ذخیره گندم در سیلوی کوریجان داریم و ۱۸ کندوی آن هر یک ظرفیت ذخیره ۴۰۰۰ تن گندم را دارد و به تناسب کیفیت گندم‌ها در کندوهای مختلف ذخیره می‌شوند.

 وی با بیان اینکه امسال دو برابر نیاز استان همدان گندم خریداری شده است، تأکید کرد: خوشبختانه امسال میزان خرید گندم از کشاورزان ۴۰۹ هزار و ۷۷۲ تن بوده در حالیکه میزان نیاز استان همدان ۲۰۴ تن است و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۱۰۵ درصدی را شاهد هستیم که حاصل برنامه‌ریزی‌های سازمان جهادکشاورزی و گندمکاران استان است.

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان همدان تصریح کرد: امسال قیمت هر کیلو گندم ۱۵ هزار تومان بوده است به طوریکه ۶۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان بوده که از این مبلغ، ۴۸۰۰ میلیارد پرداخت شده و مابقی آن تا پایان ماه پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت گندم در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است، توضیح داد: زمانی‌که محموله گندم وارد سیلوها می‌شود ابتدا مورد آزمایش قرار می‌گیرد و نسبت به درصد خاک و ناخالصی آن قیمت‌گذاری شده به طوریکه امسال گندمی پایین‌تر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری نشده و قیمت مصوب هم ۱۵ هزار تومان است.

خوانساری در پایان بیان کرد: پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۵۰۰ تن کلزا را داریم اما با توجه به بررسی‌های انجام شده میزان برداشت در حدود ۱۲۰۰ تن خواهد بود.

دیدگاه شما