تازه های سایت

کد مطلب: 53543
26. تير 1402 - 8:03
مراتب ثبت چهار اثر در فهرست میراث فرهنگی‌- تاریخی ملی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار همدان ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این باره گفت: این آثار شامل «خانه فاطمی» در نهاوند، «خانه کهزادی» در تویسرکان، «حمام چالو» در کبودرآهنگ و «مسافرخانه کتابی» در ملایر است که در نامه عزت‌الله ضرغامی به علیرضا قاسمی فرزاد ابلاغ شده است.

محسن معصوم علیزاده ادامه داد: اثر فرهنگی- تاریخی «خانه فاطمی» به شماره ۲۳۸۵۱، «خانه کهزادی» به شماره ۲۳۸۴۵، «حمام چالو»به شماره ۳۳۸۴۷ و «مسافرخانه کتابی»به شماره ۳۳۸۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی افزود: خانه فاطمی نهاوند در بافت تاریخی این شهر و متعلق به خانواده فاطمی از بزرگان شهر نهاوند و بنای آن مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی با تزیینات آجری فاخر است.

وی به سوابق تاریخی حمام چالو اشاره کرد و گفت: این بنا در روستای چالو در شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد که از حمام های دوره قاجار با معماری سنگی دوره قاجار است.

معصوم علیزاده اظهار داشت: خانه کهزادی از آثار اوایل پهلوی با معماری و تزیینات فاخر در بافت تاریخی شهر تویسرکان و مسافرخانه کتابی در جداره میدان امام خمینی شهر ملایر و روبروی بازار تاریخی ملایر و از معدود بناهای تاریخی باقی مانده در شهر ملایر است.

وی افزود: بر اساس نامه ابلاغی وزیر به استاندار همدان این آثار تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر، تنها با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است. غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی، آرامگاه استرومردخای و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی، گردشگری و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

آبشار و سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، سراب گیان و گاماسیاب، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.

دیدگاه شما