تازه های سایت

کد مطلب: 53418
13. تير 1402 - 10:42
توسعه شیلات در نهاوند می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز داخل زمینه صادرات و ارزآوری برای شهرستان و کشور را فراهم کند و موجب اشتغال‌زایی شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان به‌عنوان پرآب‌ترین منطقه استان همدان دارای سراب‌های پرآب و رودخانه‌های دائمی است.

این شهرستان ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد طرح‌ها و فعالیت‌های کشاورزی و دام‌پروری دارد و وجود آب به‌عنوان بستری مناسب زمینه را برای ایجاد این‌گونه فعالیت‌ها فراهم کرده است.

یکی از بخش‌هایی که در شهرستان زمینه نسبتاً فراهم است توسعه صنعت شیلات و آبزی‌پروری باهدف تأمین نیاز داخل و صادرات به کشورهای مختلف است.

با حمایت مسئولان، شهرستان نهاوند می‌تواند قطب پرورش و صادرات محصولات شیلاتی در کشور باشد و همچنان که رتبه نخست تولید در استان را دارد به‌عنوان شهر شیلاتی غیر ساحلی در کشور مطرح شود.

مصطفی کزازی رئیس شیلات نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت شیلات در نهاوند گفت: خوشبختانه بعد از مشکلاتی که در سال‌های گذشته به‌واسطه بیماری «وی اچ اس» برای واحدهای پرورش ماهی شهرستان ایجاد شد خوشبختانه دوباره این صنعت در حال رونق است.

تأمین 25 درصد بچه ماهی کشور در نهاوند

وی اظهار داشت: در شهرستان نهاوند ۷۵ مزرعه پرورش ماهی فعال وجود دارد که رتبه اول و سهم ۷۰ درصدی پرورش و ۹۰ درصدی تولید بچه ماهی در استان همدان را به خود اختصاص داده است و زمینه را برای صادرات فراهم کرده است.

کزازی افزود: یکی از ظرفیت‌های کم‌نظیر نهاوند در کشور تولید ماهی چشم زده و بچه ماهی در کشور است که در مزرعه قزل دانش این شهرستان در حال انجام است که درصورتی‌که این مجموعه با ظرفیت کامل تولید کند از ورود ۴۰ درصد تخم چشم زده به کشور جلوگیری و ۲۵ درصد بچه ماهی کشور توسط این مجموعه تأمین می‌شود.

رئیس شیلات نهاوند گفت: مزرعه قزل دانش بزرگ‌ترین مزرعه استان و مرکز استراتژیک اصلاح نژاد در غرب کشور است و ظرفیت بزرگی برای شهرستان و استان محسوب می‌شود و می‌تواند سالانه ۱۰۰۰ تن ماهی به خارج صادر کند و از خروج ارز جلوگیری کند.

وی ادامه داد: به‌تازگی مجوز تولید ۴ هزار تن ماهی سردابی در ۶۴ مزرعه، ۲۰۰ میلیون تکثیر تخم سبز ماهیان سردابی و ۱۶۸ میلیون تفریخ تخم (از تخم درآمدن ماهی) چشم زده ماهیان سردابی در ۱۰ مزرعه، مجوز تولید ۲۷۰ تن ماهی گرم آبی در ۱۲ مزرعه و مجوز تولید ۱۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در یک کارگاه اخذشده است.

کزازی با اشاره به صادرات محصولات آبزی از نهاوند به خارج کشور هم گفت: شرکت قزل پروتئین نهاوند موفق به اخذ کد صادرات به کشورهای اوراسیا شده و در سال گذشته بیش از 800 تن محصول به روسیه صادر کرده است.

خسارت میلیاردی سیل امسال به مزارع نهاوند

بهار پر بارش 1402 به مزارع پرورش ماهی در حاشیه رودخانه گاماسیاب خسارت‌های زیادی وارد کرد و چندین تن از انواع ماهی‌های این مزارع را از بین برد و تولیدکنندگان از مسئولان درخواست مساعدت و همکاری داشتند.

رئیس شیلات نهاوند در این خصوص نیز گفت: متأسفانه بروز سیل فروردین سال جاری باعث ضرر و زیان زیادی برای تولیدکنندگان این حوزه شد و متأسفانه روند توسعه این مزارع را با توقف موقت همراه کرد.

کزازی اظهار داشت: تلاش زیادی برای احیای مزارع تعطیل‌شده صورت گرفته و با توجه به حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه و به‌منظور جلوگیری از زیان بیشتر اقدامات اثرگذاری در شهرستان صورت گرفته که تا حدود زیادی توانسته امید را در دل فعالان این حوزه زنده کند و بخشی از ظرفیت‌های موجود به چرخه تولید بازگرداند.

وی به اقدامات انجام‌شده برای توسعه و پشتیبانی از مزارع پرورش ماهی شهرستان اشاره کرد و گفت: شروع کار نمایندگی خوراک فرادانه و بهانه و یک کارخانه بسته‌بندی ماهی با ظرفیت ۲ هزار تن در سال، اخذ پروانه بهسازی و نوسازی برای شرکت قزل البرز جهت احداث یک مزرعه صنعتی با ظرفیت ۱۵۰۰ تن ماهی در سال و ایجاد دو مزرعه گردشگری شیلاتی ازجمله این اقدامات است.

رئیس شیلات نهاوند به برنامه‌های بلندمدت برای حمایت از صنعت آبزی‌پروری در نهاوند اشاره کرد و گفت: افزایش تولید تا ۳ هزار تن در برنامه ۵ ساله، ایجاد تولید خط خوراک آبزیان در شرکت دانه‌های غرب نهاوند، احداث سردخانه‌های تخصصی آبزیان و کلینیک تخصصی دامپزشکی آبزیان در سطح شهرستان، احداث مزارع صنعتی جهت استفاده بهینه در مصرف آب و مساحت مفید، همچنین تولید امن، گسترش صادرات و ایجاد غرفه پخش ماهی در سطح شهرستان جهت رونق تولید و سلامت خانواده و بالا بردن سرانه مصرف ازجمله این فعالیت‌ها است.

وی در پایان گفت: به‌منظور بالا بردن میزان تولید با توجه به مجوزهای موجود ۱۷ مزرعه پرورش ماهی در سال ۱۴۰۰ و ۳ مزرعه در ۴ ماههٔ سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شد که تأثیر خوبی برافزایش تولید گذاشته است.

لزوم ارتقا واحد شیلات نهاوند به اداره برای خدمت‌رسانی بهتر

به گزارش پایگاه خبری گرو، با توجه به وجود رودخانه گاماسیاب به‌عنوان پرآب‌ترین رود استان و وجود سراب همیشه جوشان و روان گیان، گاماسیاب، فارسبان و دیگر سراب‌ها این شهرستان می‌تواند در تولید و صادرات انواع ماهی و محصولات آبزی‌پروری در کشور حرف برای گفتن داشته باشد.

استفاده بهینه از سراب‌های استفاده‌نشده در حوزه آبزی‌پروری با احداث مزارع بیشتر و افزایش تولید ماهیان سردابی و خاویاری و احداث مزارع شیلاتی گردشگری در اراضی نزدیک به سراب‌ها پیشنهادهایی است که می‌تواند زمینه تولید و اشتغال را فراهم کند.

با ایجاد این واحدهای پرورشی می‌توان علاوه بر اشتغال مستقیم زمینه‌ساز اشتغال غیرمستقیم و ایجاد صنایع تبدیلی، فراوری، بسته‌بندی و صادرات ماهی را فراهم کرد.

در حال حاضر از شش سراب شهرستان بیشتر مزارع از سراب گاماسیاب و فارسبان بهره‌برداری می‌کنند و از سراب‌های دیگر استفاده‌ای نشده که می‌طلبد مسئولان برای این موضوع هم تدبیری داشته باشند.

در کنار همه این مزایا ولی تولیدکنندگان نیز مشکلاتی دارند که نبود تشکیلات مناسب اداری که با ارتقا واحد شیلات به اداره ویژه آبزی‌پروری می‌توان شاهد تخصیص اعتبارات عمرانی، تسهیلات و سهولت در خدمت‌رسانی باشیم، همچنین کمبود سردخانه تخصصی آبزیان، نبود کلینیک تخصصی آبزیان، قوانین بیمه و طولانی شدن اخذ پروانه ازجمله این مشکلات است.

گزارش از مهدی سهرابی

دیدگاه شما