تازه های سایت

کد مطلب: 53345
5. تير 1402 - 8:53
کشاورزان گشنیز کار نهاوندی بیشترین سطح زیر کشت این محصول در کشور را دارند ولی عمده سود این محصول ارزشمند به جیب واسطه‌ها می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، برداشت گشنیز در شهرستان نهاوند آغازشده و کشاورزان این شهرستان بیش از ۵۰ درصد این محصول کمک آب بر را در کشور تولید می‌کنند.

شهرستان نهاوند به دلیل داشتن زمین‌های مستعد شرایط مناسبی برای کشت گیاهان دارویی دارد و درصورتی‌که حمایت‌های لازم انجام شود، می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید و ایجاد اشتغال در شهرستان شود.

از حمله این گیاهان دارویی کشت گشنیز است که دارای خواص دارویی و خوراکی است و در بخش اسانس گیری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شهرستان نهاوند بیش از ۵۰ درصد گشنیز کشور را تولید می‌کند و بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است ولی عمده سود این محصول به جیب واسطه‌ها می‌رود.

محصول گشنیز امسال در شهرستان نهاوند با توجه به بارندگی‌های مناسب بهتر و بیشتر از سال‌های گذشته است و پیش‌بینی برداشت خوبی در شهرستان می‌شود.

گشنیز کم آب‌بر و سود ده

علی ده پهلوان کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: گشنیز گیاهی دارویی و کم آب‌بر است و در اوج تنش آبی این محصول برداشت و روانه بازار می‌شود.

وی افزود: این محصول سوددهی خوبی دارد و هکتاری بین ۲ تا ۳ تُن گشنیز برداشت می‌شود.

ده پهلوان گفت: امسال ۴۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان نهاوند به کشت گشنیز اختصاص‌یافته که فرآوری این محصول سود بسیار زیادی نصیب این شهرستان می‌کند.

نبود صنایع فرآوری و تبدیلی این محصول ارزشمند باعث شده است که سود خوب کشت گشنیز در جیب دلالان برود و کشاورزان باوجود زحمت زیاد ولی سود کمی ببرند.

علاوه بر سوددهی این محصول برای کشاورزان با توجه به وجود گل‌های فراوان گشنیز کاشت این محصول رونق خوبی هم به صنعت زنبورداری داده است.

با کاشت محصول گشنیز در اراضی نهاوند کندوهای بسیار زیادی از مناطق مختلف در کنار این مزارع قرار می‌گیرند تا از این محصول استفاده کنند و عسل طبیعی تولید می‌کنند.

ایجاد صنایع تبدیلی نیاز شهرستان

محمدی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص گشنیز و نبود صنایع تبدلی گفت: باوجوداینکه هم‌اکنون قیمت هر کیلو گشنیز در حدود ۴۰ هزار تومان است ولی اگر صنایع تبدیلی و اسانس گیری در شهرستان ایجاد شود ارزش‌افزوده‌ای ۲۶۰ درصدی عاید شهرستان و کشاورزان می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار تن صادرات گیاه و محصولات دارویی داریم که ۷۰ درصد آن به گشنیز اختصاص دارد.

محمدی بیان داشت: این محصول سالانه به پاکستان و هندوستان به‌صورت خام صادر می‌شود که باید به این موضوع توجه شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر دو واحد سورت و بسته‌بندی گشنیز با ظرفیت ۴ هزار تن راداریم و ۴ فقره هم جواز تأسیس صادر کردیم که در حال احداث است و ظرفیت ۸ هزار تن دارد.

وی در پایان اظهار داشت: هم‌اکنون یک واحد اسانس گیری با ظرفیت پایین داریم که در حال اخذ پروانه بهره‌برداری است.

امسال بیش از ۴۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی کشاورزی نهاوند به کشت گشنیز اختصاص‌یافته است که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹ هزار تن محصول گشنیز در شهرستان برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو نهاوند، راه‌اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در نهاوند با توجه به ظرفیت‌های منحصربه‌فردی چون گشنیز توسط وزارت جهاد کشاورزی یکی از اقداماتی است که باید توسط مسئولان پیگیری شود.

 نهاوند قطب تولید گشنیز در کشور است، ولی متأسفانه آن‌طور که باید در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده نشده است که باید در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

کشاورزان گشنیز کار نهاوند چندین سال است که از نبود و کمبود صنایع تبدیلی در این بخش رنج می‌برند که امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یا دولتی فکری به حال این موضوع شود.

دیدگاه شما