تازه های سایت

کد مطلب: 52879
12. ارديبهشت 1402 - 7:55
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از مشاهده یک قلاده گربه وحشی و احتمال وجود پلنگ در مناطق طبیعی این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، سیده مریم محمدی افزود: جامعه محلی روستای طائمه در منطقه حفاظت شده ملوسان، با مشاهده شکار پرندگان اهلی خود توسط یک گربه، اقدام به زنده‌گیری آن کرده و با توجه به ویژگی‌های فیزیکی گونه و تفاوت ظاهری آن با گربه‌های معمولی، با پاسگاه محیطبانی منطقه تماس گرفتند و موضوع را به اطلاع محیط‌بانان می‌رسانند.

او با قدردانی از هوشیاری و اهمیت قائل شدن مردم استان همدان نسبت به حیات وحش گفت: با حضور محیطبانان در محل، مشخص شد این گونه، گربه وحشی بوده که پیش از این نیز در استان دیده شده و پس از اقدامات کارشناسی و نمونه‌برداری بافت برای انجام مطالعات ژنتیکی، در زیستگاه طبیعی خود در منطقه حفاظت شده ملوسان رهاسازی شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان تصریح کرد: در استان همدان گربه‌سانانی مانند سیاهگوش، گربه وحشی و گربه جنگلی مشاهده و ثبت شده که از گونه‌های با اهمیت و در راس هرم غذایی هستند.

محمدی افزود: با توجه به اینکه منطقه گرین نهاوند در جوار مناطق حفاظت شده استان لرستان قرار گرفته و در آن مناطق، گونه پلنگ نیز زیست می‌کند، احتمال وجود پلنگ به عنوان یکی دیگر از گربه‌سانان در منطقه شکارممنوع گرین وجود دارد و چند دهه قبل نیز در آن محل دیده شده است، اما با توجه به اینکه پلنگ قابلیت استتار و اختفای بالایی داشته و منزوی است، چندین سال است شاهد ثبت گونه پلنگ در منطقه نهاوند نبوده ایم.

او گفت: گونه گربه وحشی، از لحاظ حفاظتی اهمیت بالایی داشته و گونه چتر محسوب می‌شود به طوری که سایر گونه‌های پایین‌تر از خود را تحت حفاظت قرار می‌دهد، در کل استان پراکنش داشته و در مناطق تپه ماهوری و کوهستانی زیست می‌کند. این گونه کنترل‌کننده جوندگان و پرندگان بوده و شبگرد است لذا به ندرت در طول روز دیده می‌شود.

دیدگاه شما