تازه های سایت

کد مطلب: 52834
7. ارديبهشت 1402 - 7:24
شهرستان نهاوند قطب تولید شیلات استان همدان است که بعد از سیلاب اخیر تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شدند و از مسئولان خواستار کمک فوری هستند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، تولید کنندگان شیلات شهرستان نهاوند با تولید سالانه بیش از ۴ هزار تن انواع ماهی قطب تولید این محصولات در استان همدان هستند.

با وجود پتانسیل های زیاد شهرستان در این زمینه ولی بعد از بارندگی های اخیر خسارات میلیاردی به صنعت شیلات نهاوند وارد شد.

در نهاوند بیش از ۸۰ مزرعه پرورش و تولید ماهی وجود دارد که ۳۶ مزرعه از رودخانه گاماسیاب تغذیه می‌کنند به همین دلیل سیلاب و طغیان رودخانه گاماسیاب در اواخر فروردین خسارات شدیدی به این صنعت وارد کرد.

ثمره دو سال زحمت پرورش دهندگان ماهی در نهاوند تلف شد تا به قول کارگران این مجموعه ها دیگر حس و حالی برای آنها نماند.

یکی از کارگران می‌گوید: ۷ روز است که در استخرهای پرورش ماهی مشغول خارج کردن تلفات ماهی هایی هستیم که بر اثر سیلاب تلف شدند.

یکی از تولید کنندگان هم میگوید: حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن در سال تولید داشتیم که در سیلاب اخیر نابود شد.

ابراهیم امیری یکی دیگر از تولید کنندگان ماهی در نهاوند است که سالانه بیش از ۲ هزار تن ماهی تولید و صادر می کند.

وی گفت: این مجموعه روستای گردچم مجوزش ۵۰۰ تنی است و چند مچموعه دیگر هم دارم که در آنها کار می کنم و چند نفر را مشغول کرده ایم.

امیری بیان داشت: بحث صادرات داریم و برای کشور ارزآوری داشتیم و تولید و اشتغالزایی داشته ایم ولی الان متوقف شده است.

این تولیدکننده ادامه داد: از مسئولان عاجزانه تقاضا داریم تولید کننده را حمایت کنند و خسارت ما را جبران کنند.

علی مروت امیری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند هم در خصوص جبران خسارت صنعت شیلات این شهرستان گفت: حدود ۶۵۰ تُن خسارت به واحدهای پرورش ماهی نهاوند وارد شد که رقمی بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان میزان خسارت به مدیریت ستاد بحران استانداری اعلام شده است.

امیری افزود: در اولین فرصت کمک های ستاد بحران استان به شیلات نهاوند اختصاص می یابد.

یکی از مشکلات واحدهای پرورش ماهی نهاوند موضوع بیمه نکردن ماهی های بیش از ۲۵۰ گرم وزن است که به یک معضل تبدیل شده است.

 رئیس جهاد کشاورزی نهاوند در این خصوص گفت: متاسفانه فقط ماهی‌های تا ۲۵۰ گرم زیر پوشش بیمه قرار دارند و این سوال را باید از مسئولان مربوطه بیمه پرسیده شود.

وی ادامه داد: با درخواستی که از ستاد بحران استان و وزارت کشور شده به دنبال این هستیم تا روش و نوع بیمه را تغییر دهند و پیگیر این موضوع هستیم.

به گزارش عصر همدان، سامانه بارشی اواخر فروردین در نهاوند حدود ۹۰ میلی متر بارش به دنبال داشت که باعث طغیان رودخانه گاماسیاب و خسارت به واحدهای پرورش ماهی شد.

تولیدکنندگان ماهی از دولت تقاضا دارند تا به کمک آنها بیاید و نگذارد چرخ تولید و صادرات این محصول در نهاوند متوقف شود؛ صنعتی که در صورت حمایت زمینه اشتغالزایی جوانان نهاوندی را فراهم می کند.

حل مشکل بیمه ماهی ها و استخرهای پرورش شیلات نیز دیگر دغدغه مهم تولید کنندگان است که مسئولان باید نسبت به حل آن اقدام کنند.

حمایت از صنعت آبزی پروری یعنی حمایت از تولید و اشتغال و امیدواریم هرچه سریعتر مسئولان مربوطه نسبت به جبران خسارت این واحدها اقدام کنند.

دیدگاه شما