تازه های سایت

کد مطلب: 52822
6. ارديبهشت 1402 - 7:30
کاشت دانه روغنی کلزا با توجه به اهمیت حفظ منابع آبی و بهره مندی از روغن آن نقش مهمی در توسعه کشاورزی و اشتغال دارد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی که در سال های اخیر در کشور حاکم بوده، کاشت گونه های کم آب بر باید در دستور کار کشاورزان و متولیان امر باشد.

کشت محصولات با اهمیت و به اصطلاح استراتژیک یکی از راه هایی است که باید با حمایت مسئولان کشاورزی به رویه ای برای کشاورزان تبدیل شود.

با توجه به اهمیت دانه های روغنی در راستای تامین پایدار روغن خوراکی کشور، کشت این محصولات می تواند زمینه توسعه بخش کشاورزی و تولید بیشتر روغن خوراکی را فراهم کند.

یکی از این دانه های روغنی کشت کلزا است که حدود ۴۵ درصد هر دانه این محصول روغن تولید می کند و از جمله کشت های کم آب بر است.

امیری مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در این خصوص به حبرنگار ما می‌گوید؛ در نهاوند امسال ۳۳۶ هکتار به کشت کلزا اختصاص یافته است و نسبت به سال گذشته سطح زیر کشت ۳ برابر شده است.

وی اظهار داشت: مزارع خیلی خوبی در شهرستان داریم که نوید بخش تولید خوب دانه روغنی و استراتژیک کلزا است.

امیری ادامه داد: میانگین برداشت در هر هکتار بین ۴ تا ۵ تن است و پیش بینی می‌شود در کل شهرستان امسال بیش از ۱۷۰۰ تن کلزار برداشت شود.

وی بیان داشت: این میزان از برداشت خوشبختانه با توجه به وجود کارخانه روغن در این شهرستان به این کارخانه برای روغن کشی منتقل می شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: این محصول به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود و قیمت هم از سوی دولت ۲۴ هزار و پانصد تومان اعلام شده و احتمال افزایش هم وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری گرو؛ امسال بیش از ۴۰ درصد دانه روغنی کلزا استان همدان توسط کشاورزان نهاوندی کشت می شود.

با توجه به وجود کارخانه روغن در نهاوند کشاورزان این شهرستان و حتی دیگر مناطق استان مشکلی بابت تحویل ندارند و هزینه کرایه کمتری نیز می پردازند که این یک‌ مزیت برای کشاورزان این منطقه محسوب می شود.

کشاورزان از مسئولان انتظار دارند که با حمایت های مناسب موجب رونق تولید این کشت های مهم و سودآور باشند که هم موجب اشتغال بیشتر و هم باعث استفاده کم تر از منابع آبی می شود.

تامین بذر مناسب، توزیع کودهای حمایتی و در زمان مناسب، تقسیم انواع سموم و نهاده ها، وجود ماشین آلات برداشت، بیمه محصولات، خرید تضمینی و پرداخت به موقع دست رنج کشاورزان از جمله مهمترین مطالبات کشاورزان از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی است.

دیدگاه شما