تازه های سایت

کد مطلب: 52584
7. فروردين 1402 - 15:48
مدل پیش‌بینی بلند مدت دانشگاه کلمبیا از شرایط بارندگی فراتر از متوسط بلند مدت در فلات مرکزی کشور در ۳ ماه آینده خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، بر اساس به روزترین اطلاعات موسسه بین‌المللی کلمبیا در حوزه پیش‌بینی بارندگی ۳ ماه آینده در فصل بهار سال ۱۴۰۲، عمده مناطق کشور در وضعیت فراتر از نرمال به سر می‌برند.

بر اساس این پیش‌بینی که به استناد مدل اقلیمی iri انجام م‌شود، میزان بارندگی در مناطقی از مرکز، جنوب و شمال شرق کشور طی ۳ ماه آتی احتمال بارش ۴۵ درصد فراتر از متوسط بلند مدت را تجربه خواهند کرد.

از سوی دیگر، نوار شمالی کشور در کنار شمال غرب نیز بارندگی معادل متوسط بلند مدت را در نظام پیش‌بینی‌ها دارد. همچنین در مناطقی از مرز ایران و افغانستان در شرق کشور بارش ۴۰ درصد بیشتر از متوسط بلند مدت پیش‌بینی می‌شود.

*جنوب شرق کشور کمتر از نرمال بارندگی دارد

لازم به ذکر است، این مدل برای مناطقی جنوب شرقی کشور بارش تا ۳۵ درصد کمتر از متوسط بلند مدت را تجربه خواهند کرد.

پیش بینی‌های ارائه شده در منابع بروزشده توسط مرکز تحقیقات آب و هوایی دانشگاه کلمبیا ایالات متحده از خروجی پردازش شده و مدل‌های اقلیمی حاصل از تغییرات دمایی بزرگ مقیاس اقیانوسی در آب های آزاد کره زمین است که منجر به تغییر در گردش بادهای جوی و در نتیجه تغییر در رخدادهای بارش و خشکسالی برای مناطی از جهان می‌شود.

منبع: فارس

دیدگاه شما