تازه های سایت

کد مطلب: 52579
7. فروردين 1402 - 15:16
سراب های نهاوند یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی استان همدان هستند. نهاوند به شهر سراب های ایران معروف است و هر کدام از این سراب ها سرچشمه یک رود بزرگ هستند که همگی در آخر به کارون ختم می شوند. برای آشنایی بیشتر با سراب های نهاوند بهشتت گمشده ایران با ما همراه باشید.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مرکز شهرستان نهاوند و یکی از شهرهای استان همدانه، که از لحاظ جغرافیایی، در 110 کیلومتری جنوب همدان قرار گرفته و از شمال به تویسرکان، از شرق به ملایر، از جنوب به بروجرد و از غرب به کنگاور منتهی می شه. از لحاظ آب و هوایی، از شهرهای نسبتا سردسیر ایرانه، و زمستونای سرد و تابستونای خنک داره. از لحاظ پیشینه تاریخی از شهرهای کهن ایران به حساب میاد و نخستین ساکنانش در حدود هزاره سوم پیش از میلاد کاسی ها بودند.

سراب گیان

سراب گیان نهاوند یکی از زیباترین و پر آب ترین سراب های استان همدان ایران است. این چشمه در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و 2 کیلومتری تپه باستانی کیان و در شمال شهرگیان قرار گرفته است و دارای آب بسیار غنی و مرغوب و درختان چنار کهن و جنگلی زیبا است.

«گیان» واژه ای کردی به معنای جان است و به دلیل زیبایی های منطقه به سراب جان یا سراب گیان شهرت یافته است . تپه گیان هم که از قدیمی ترین تپه های باستانی استان همدانه و قدمت آثار باستانی آن به هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد می رسه در نزدیکی این سرابه .

آب چشمه در بالای سراب و از دل کوه بیرون می اید واز پایین تا بالای سراب تقریبا نیم ساعت پیاده روی نیاز است البته جاده تا انتهای سراب اسفالته و پارکینگ نیز در انجا احداث شده است.

در تپه های اطراف سراب نیز جنگلهای بلوط و بعضی میوه های کوهی وجود داره که بقایای جنگلهای زاگرس میباشد .در انتهای سراب گیان یه مسیر کوهنوردی به قله گاچال وجود داره و یه جانپناه هم در میانه مسیر میباشد .

سراب گامسیاب یا گاماسیاب

جنوب شرق نهاوند را سراب گاماسیاب مزین کرده است، این سراب در نوزده کیلومتری جنوب شرقی نهاوند در امتداد کوه گرو و در پیوستن به رود های خرم رود، حرم آباد، قلقل رود، قره سو و کرخه و نهایتا به تالاب هور العظیم می پیوندد.

گاماسیاب ترکیبی از کلمه گا”گاو” و ماسی “ماهی” به معنای گاو ماهی است یعنی ماهی بزرگ می باشد. این منطقه بهار و تابستان بسیار شلوغی دارد و محلی برای روزهای تعطیل مردمان این شهر است.

قوچ، میش، گرگ و کل نیز از حیات جانوری این منطقه است، البته پرندگانی در این منطقه مانند: چنگر، کبک، بلدرچین و فاخته به حیات خود در این منطقه ادامه می دهند. با وجود معنای این سراب باید گفت؛ سفید ماهی، سنگ ماهی و قزل آلای رنگین کمان یافت می شود و ماهیگیری نیز از تفریحات ممکن در این سراب بسیار زیبا است.

سراب فارسبان

در جنوب غربی شهر نهاوند در سی کیلومتری این شهر واقع شده است. این سراب سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و وجود مامن درخت گردویی 600 ساله از شگفتی های جذاب این منطقه است که قطر این درخت به 5 متر می رسد و ساخه های آن 60 متر می رسد.

چشم نوازی زیبا از درختان، چشمه و کوهستان، فضای سرسبز این منطقه روح هر انسانی را تازه می کند و همه ی این سرسبزی به دلیل وجود سراب فارسبان که از دل کوه جوشیده و باعث آبادانی این روستا و این منطقه شده است.

این سراب قطبی است برای گردش و عکاسی در فصل بهار و پاییز که زیبایی بسیار منحصر به فردی دارد. باغات این روستای چشم نوازی زیبا دارند که شامل: باغ گردو، گیلاس و آلبالو می باشد./ برنا

 

دیدگاه شما