تازه های سایت

کد مطلب: 52109
9. بهمن 1401 - 8:36
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند گفت: فعالیت شکارچیان در مناطق حفاظت شده و دیگر عرصه های طبیعی نهاوند نیز کاهش یافته که بخشی از آن به رصد محیط زیست و بخشی دیگر به حساسیت مردم برای جلوگیری از شکار غیرمجاز برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، عزیز قیاسی اظهار کرد: طی سال جاری خوشبختانه وجود شکارچیان در مناطق حفاظت شده و دیگر عرصه‌های طبیعی نهاوند برای شکار حیوانات به طور محسوس کاهش داشته است.

وی در تشریح دلیل این موضوع گفت: با ارتقای سطح آگاهی افکار عمومی که از طریق تبلیغات و رسانه‌ها انجام شده مردم نسبت به فلسفه تنوع زیست محیطی و نقش وحوش در آن بیشتر آگاه شده و همین مساله حس مسئولیت‌پذیری را افزایش داده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند با بیان اینکه در سال‌های گذشته گزارش‌های مردمی مربوط به شکار وحوش بیشتر بود گفت: امروز در خیلی از روستاها از جمله منطقه تازناب‌ها که از مناطق کوهستانی و مساعد شکار در نهاوند بود اهالی خود از شکار وحوش ممانعت می‌کنند و همین مساله باعث کمتر شدن حضور شکارچیان در مناطق مختلف شده است.

وی عدم صدور پروانه صید و شکار طی چند سال اخیر را از دیگر عوامل کاهش میزان شکار در سطح شهرستان ذکر کرد و گفت: طی سالیان اخیرا پروانه صید و شکار برای متقاضیان صادر نشده که همین مساله باعث شده تعدد برخی گونه های جانوری افزایش داشته باشد.

 قیاسی گشت و کنترل مناطق حفاظت شده و آزاد شهرستان توسط ماموران محیط زیست را از دیگر دلایل کاهش میزان شکار در سطح شهرستان دانست و گفت: ماموران ما گشت و کنترل مناطق دارای شکار را با جدیت انجام داده و این مناطق را به طور مداوم رصد می‌کنند.

وی صدور جرایم سنگین برای شکارچیان از سوی دستگاه قصابی را نیز در کاهش میزان شکار موثر عنوان کرد و افزود: طی چند سال اخیر شکارچیان وحوش که به دادگاه معرفی شده‌اند با جرایم سنگینی مواجه شده‌اند که باعث شده تمایل آنان به شکار به میزان محسوسی کاهش داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند گفت: ما در سطح شهرستان سه منطقه ملوسان، گرین و آردوشان را داریم که جزء مناطق حفاظت و شکارممنوع هستند که به طور ویژه رصد می‌شوند اما ماموران ما سایر مناطق آزاد را نیز مورد پایش قرار داده و در صورت مشاهده موارد نقض قانون با متخلفان برخورد می‌کنند.

وی از سرشماری گونه‌های جانوری طی چند نوبت در سال خبر داد و گفت: در هر سال سه بار کار سرشماری گونه‌های شاخص را در منطقه داریم و البته روزانه شمارش گونه‌های مناطق حفاظت شده انجام می‌شود و در سایر مناطق نیز بر حسب مورد کار شمارش انجام می‌گیرد.

 قیاسی از افزایش برخی گونه‌های جانوری در مناطق طبیعی شهرستان خبر داد و گفت: طی سرشماری صورت گرفته اخیر میزان قوچ و میش حدود ۳۰ درصد افزایش داشته که علت آن به دلایل عنوان شده و همچنین پایش منطقه توسط عوامل محیط زیست بوده است.

دیدگاه شما