تازه های سایت

کد مطلب: 51341
16. آبان 1401 - 0:42
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به حمایت از طرح‌های تولیدی کم‌آب‌بر و اشتغالزا گفت: طرح تعادل‌بخشی در مصرف آب حوزه کشاورزی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، رضا بهراملو در جریان بازدید از طرح‌های کشاورزی نهاوند و افتتاح دو طرح بزرگ اظهار کرد: یکی از برنامه جهاد کشاورزی استان حمایت از طرح‌های تولیدی کم‌آب بر و اشتغالزاست.

وی با بیان اینکه امسال تولید محصولات کشاورزی در کشور ۲۷ درصد افزایش داشته که سهم استان همدان از این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد است گفت: افزایش تولید بخش کشاورزی مستلزم استفاده از روش‌های علمی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی در کشور، مصرف آب که پایه تولید است باید کاهش یابد و به همین منظور طرح تعادل‌بخشی در مصرف آب حوزه کشاورزی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی یکی از راه‌های حفظ آب را مدیریت یکپارچه آن توسط فعالان و بهره‌برداران بخش کشاورزی دانست و گفت: ۷۵ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

بهراملو با اشاره به افزایش سطح کشت گلخانه‌ای در استان همدان، گفت: اجرای طرح‌های گلخانه در اولویت برنامه‌ها قرار دارد چراکه بهره‌ وری تولید این مراکز ۶ برابر بیشتر است.

در جریان حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی دو طرح بزرگ در نهاوند شامل طرح توسعه پرواری به عنوان بزرگترین زنجیره تولید گوشت در غرب کشور و عملیات اجرایی واحد گلخانه هیدروپونیک در شهر برزول آغاز شد.

مجوز اولیه طرح توسعه پرواری ۱۲۰۰ راس است که با توسعه آن به ۳ هزار راس می‌رسد و یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی گوشت قرمز در غرب کشور به شمار می‌رود.

این طرح که دارای کشتارگاه اختصاصی و واحد بسته‌بندی گوشت قرمز است برای تکمیل به ۱۰۶ میلیارد تومان نیاز دارد که با بهره برداری کامل از آن برای ۱۰۶ نفر اشتغالزایی می‌شود.

 واحد گلخانه هیدروپونیک در زمینی به مساحت ۷ هزار و ۱۴۵ متر مربع با سطح مفید ۵ هزار و ۲۰۳ متر مربع اجرا شد که برای بهره‌برداری از آن هشت میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

پیش‌بینی می‌شود با بهره برداری کامل این طرح سالانه ۳۸۲ تن انواع محصولات جالیزی برداشت شده و برای ۱۲ نفر نیز مستقیما شغل ایجاد کند.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی از طرح در حال احداث سردخانه روستای بره فراخ بخش خزل بازدید کرد، این طرح در حال حاضر ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که دارای ظرفیت نگهداری ۴ هزار تن محصول بوده و برای۱۳ نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت، تسهیلات مصوب این طرح ۶ میلیارد تومان است که از سوی بانک عامل در حال پرداخت است.

دیدگاه شما