تازه های سایت

کد مطلب: 51328
15. آبان 1401 - 8:29
رئیس اداره دامپزشکی نهاوند گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار در مناطق روستایی و عشایری شهرستان توسط بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان در مقابل بیماری هاری واکسینه شدند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، میثم قیاسی اظهار کرد: از واکسیناسیون ۱۳۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری در شهرستان ۱۲۰۰ قلاده در مناطق روستایی و ۱۰۰ قلاده سگ در مناطق عشایری بوده و آموزش مرتبط با کنترل و پیشگیری بیماری هاری در سطح روستاهای شهرستان برگزار شده است.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین‌ راه‌ سرایت‌ بیماری‌ از طریق‌ گاز گرفتن‌ به‌وسیله‌ حیوانات‌ هار است که‌ در مورد گربه‌ از طریق ‌کشیدن‌ پنجه‌ نیز بیماری‌ منتقل می‌شود و هاری از راه‌ پوست‌ سالم‌ قابل‌ سرایت‌ نیست‌ ولی ‌اگر کوچکترین‌ خراش‌ یا زخمی‌ در پوست‌ وجود داشته‌ باشد در تماس‌ با ترشحات‌ آلوده‌ قابل‌ انتقال‌ خواهد بود.

وی با بیان اینکه سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری به انسان‌ها و مرگ ناشی از آن هستند، افزود: بیش از ۱۰۰درصد جامعه هدف در شهرستان نهاوند علیه بیماری هاری واکسینه شدند و از دامداران و مردم تقاضا داریم در صورت گاز گرفتگی توسط سگ یا گربه، بلافاصله محل را با آب و صابون چندین بار شسته و ضد عفونی کرده و برای واکسیناسیون هاری سریعاً به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

دیدگاه شما