تازه های سایت

کد مطلب: 50379
20. تير 1401 - 8:24
نماینده نهاوند در مجلس گفت: متاسفانه برخی که با وجود ثروت و درآمد زیاد از راه های مختلف از پرداخت مالیات خودداری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، علیرضا شهبازی در خصوص مشکلات موجود در نظام مالیاتی کشور بیان کرد: یکی از ایرادات نظام مالیاتی کشور مساله فرار مالیاتی است که به طرق مختلف دامن گیر سیستم مالیاتی بوده و آسیب های جدی به عدالت اجتماعی و اقتصاد زده است. متاسفانه برخی که با وجود ثروت و درآمد زیاد از راه های مختلف از پرداخت مالیات خودداری می کنند؛ لازمه جلوگیری از چنین اتفاقاتی  ایجاد برنامه ای با هدف اصلاح ساختار مالیاتی است.

 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: به طور کلی فرار مالیاتی از نبود شفافیت در سیستم مالیات ستانی کشور سرچشمه می گیرد. اینکه این سیستم به دلیل فقر اطلاعات قادر به شناسایی مودیان نیست، درست است زیرا مهمترین دلیل فرار مالیاتی است و به صراحت می توان گفت هر اقدامی که در جهت شفاف شدن این مسیر انجام شود، قطعا اقدام مثبت و اثر گذاری است.

وی در ادامه اشاره کرد: در حال حاضر درآمد کشور از طریق فروش گاز و نفت و خام فروشی تامین می شود در حالی که اخذ مالیات یکی از راه های قانونی برای تامین این درآمد به شمار می رود، در واقع اخذ مالیات و ایجاد شفافیت در این مسیر هم به نفع کشور و هم به نفع مردم است و در همه جای دنیا نیز یک اصل در اقتصاد است.

شهبازی در خصوص مزایای سامانه مودیان بیان کرد: سامانه مودیان و هر سامانه دیگری که به ایجاد شفافیت کمک کند قطعا اقدام موثری در اقتصاد است، وجود چنین سامانه ی و ثبت دقیق درآمد افراد در آن قطعا به نفع مردم و اقتصاد کشور است، زیرا بسیاری از افرادی که در حال حاضر مالیات پرداخت می کنند به دلیل فرار مالیاتی افراد ثروتمند، از پرداخت مالیات ناراضی هستند؛ در صورت وجود سامانه و دریافت مالیات عادلانه قطعا این نارضایتی ها و مشکلات رفع می شود.

وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد کشور بیمار است و تاکید می کنم  هر اقدام اصلاحی در ساختار آن به نفع اقتصاد می شود، اخذ مالیات عادلانه باعث جلوگیری از کسری بودجه و کنترل تورم می شود، در واقع می توان گفت بهبود وضع اقتصاد باعث بهتر شدن وضعیت معیشت افراد جامعه  به خصوص قشر آسیب پذیر می شود.

دیدگاه شما