تازه های سایت

کد مطلب: 50339
15. تير 1401 - 8:34
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: پروژه ساخت سد مخزنی گرین با مشارکت سرمایه گذار در حال اجرا است و تا کنون ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، محمد ضروری افزود: عملیات اجرایی سد مخزنی گرین نهاوند با حجم تنظیمی ۲۲ میلیون متر مکعب، با وجود چندین بار توقف، اکنون با فعالیت خوب پیمانکار پروژه درحال اجراست.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون با تزریق اعتبارات مناسب به این پروژه، سرعت پیشرفت کار شتاب گرفته و اکنون روند ساخت این سد به ۱۶ درصد رسیده است.

ضروری تصریح کرد: فعالیت کارگاه‌های این پروژه، در چهار جبهه پیش می‌رود و عملیات اجرایی در داخل مخزن ، جاده جایگزین ،کالورت وگالری بتنی با بهره گیری از ماشین‌آلات و دستگاه‌های سد سازی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سد گرین در سه کیلومتری بعد از سراب گاماسیاب و در ۱۶ کیلومتری شهرستان نهاوند احداث می‌شود، خاطرنشان کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای هسته رسی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تاکید کرد: عملیات اجرایی این سد با اعتبار اولیه ۱۶۸ میلیارد تومان و مشارکت ۱۷۲ میلیارد تومانی بانک‌های کشاورزی، صادرات و تجارت آغاز شده است و با توجه به نرخ تورم، پیش‌بینی می‌شود با احتساب بازپرداخت تسهیلات بانکی، در مجموع ۳۵۳ میلیارد تومان، توسط دولت و سازمان برنامه وبودجه برای آن هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه آب این سد در حوزه صنعت و تامین مصارف آشامیدنی استفاده می شود، گفت: مخزن این سد ۱۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد و می تواند ۲۲ میلیون متر مکعب آب را در طول سال تنظیم و مدیریت کند.

ساخت نیروگاه برق ۱۰ مگاواتی در کنار سد گرین
ضروری با اشاره به اینکه ساخت نیروگاه برق ۱۰ مگاواتی در کنار سد، یکی از ویژگی‌های سد گرین است، ادامه داد: با بهره برداری از این سد، سالانه ۱۹ میلیون متر مکعب آب در حوزه آشامیدن و سه میلیون متر مکعب آب نیز برای حوزه صنعت تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه تامین آب کشاورزی منطقه نیز، نزدیک به ۶۰ میلیون متر مکعب آب، از سرریز و یا دریچه کشاورزی این سد رهاسازی خواهد شد.

وی افزود: حجم بدنه سد گرین نهاوند ۱.۶ میلیون متر مکعب، حجم مخزن ۱۰ میلیون متر مکعب، ارتفاع تاج سد از بستر ۶۶ متر و ارتفاع سد از پی ۷۰ متر است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار داشت: سامانه انحراف این سد از نوع کالورت بتنی، طول تاج آن ۳۷۳ متر، نوع سرریز آزاد با دهانه اوجی شکل با ظرفیت سرریز ۱۳۱.۸ مترمکعب در ثانیه و ظرفیت انحراف ۳۳.۱ متر مکعب در ثانیه است.

وی عنوان کرد: برای ساخت این سد تا کنون ۴۶۳ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۲۰ هزار متر مکعب سنگ‌برداری، ۶ هزار متر مکعب خاکریزی و ۱۰ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است.

فعالیت ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در روند ساخت سد
ضروری با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در روند ساخت این سد مشغول به کار هستند، اظهار داشت: در شرایط فعالیت های همه جبهه های کاری، ظرفیت نیروهای شاغل در سد تا ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم نیز می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه سرریز سد آزاد با دهانه اوجی شکل و ۱۳۱.۸ متر مکعب بر ثانیه ظرفیت دارد، افزود: با بهره برداری از سد گرین، علاوه بر ماندگاری جمعیت فعلی، مهاجرت معکوس به این مناطق روستایی شهرستان نهاوند نیز پیش‌بینی می‌شود./بازار

دیدگاه شما