تازه های سایت

کد مطلب: 50327
14. تير 1401 - 8:56
گلایه کشاورزان نهاوندی از نحوه توزیع آب و لزوم مدیریت شرایط کم آبی با توجه به بارش های بسیار کم امسال باعث شد مدیران شهرستان برای حل مشکل کشاورزان به صورت میدانی از نهر شعبان بازدید کنند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، پیرو گلایه جمع کثیری از کشاورزان و باغداران فرماندار نهاوند به همراه معاونین، بخشدار مرکزی، مدیر جهاد کشاورزی و مدیر امور منابع آب در بازدید از مسیر نهر شعبان پیگیر حل مشکلات شدند.

 نهر شعبان که از رودخانه گاماسیاب منشعب می شود مهمترین منبع و شبکه آبرسانی به زمین های زراعی و باغات نهاوند است.

امسال به دلیل کاهش شدید بارش ها، مشکلاتی در نحوه تقسیم آب به وجود آمده است و کشاورزان خواهان مدیریت و رعایت عدالت در توزیع آب هستند.

چندین روستا و هزاران هکتار از اراضی و باغات کشاورزان نهاوندی به وسیله این نهر سیراب می شود و نیازمند توجه ویژه مسئولان برای حل مشکلات این بخش است.

ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند در بازدید از این نهر گفت: وظیفه ذاتی اداره امور منابع آب تحویل حجمی آب رودخانه گاماسیاب به سربندهای اصلی روستاهای وراینه، گبری، بیان، تکه، فیازمان و شعبان به نمایندگان کشاورزان تحت پوشش انهار مذکور است.

وی اظهار داشت: با توجه به کم آبی سال جاری و جهت جلوگیری از هرگونه تنش و درگیری بر اساس درصدهای تعیین شده و بر اساس اراضی تحت پوشش هر نهر و سوابق موجود در مدیریت منابع آب جهت تقسیم و توزیع به وسیله جهاد کشاورزی شهرستان ضروری است اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرد.

احمدوند تاکید کرد: با توجه به بحرانی بودن وضعیت منابع آبی در سال جاری با برهم زنندگان تقسیمات انجام شده و اخلالگران در امر آبرسانی جهت جلوگیری از تضییع حقآبه بران به شدت برخورد خواهد شد و در این خصوص هیچگونه مماشاتی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری گرو، بیشترین گلایه کشاورزان مدیریت توزیع و تقسیم آب است و امیدواریم‌ مسئولان به موضوعات پیرامون نهر شعبان به صورت شبانه روزی توجه داشته باشند.

مدیریت جهادی و در کنار کشاورزان بودند در این شرایط کم آبی باعث کاهش مشکلات کشاورزان و باغداران خواهد شد و از نگرانی آنها خواهد کاست.

مسئولان تقسیم آب باید با رعایت عدالت و دقت نسبت به تقسیم و توزیع آب بین انهار همت داشته باشند تا موجبات رضایت کشاورزان را فراهم کنند.

از طرفی کشاورزان و باغداران نهاوندی هم باید به این نکته توجه داشته باشند که کمبود بارش ها در سال جاری بی سابقه بوده است و باید با درک متقابل از شرایط و با علم به کم آبی شدید اوضاع را مدیریت کرد تا از این شرایط عبور کنیم.

دیدگاه شما