تازه های سایت

کد مطلب: 50170
29. خرداد 1401 - 8:46
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تا پایان خرداد ۱۰۰ کیلوگرم پیله تر ابریشم در نهاوند تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، علی‌مروت امیری با بیان اینکه توزیع تخم نوغان در سال جاری به نسبت سال گذشته پنج درصد رشد داشته است اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسان خبره محلی قیمت هر کیلوگرم پیله تر بین ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار تومان است.

وی گفت: امسال به منظور تنظیم بازار تشکل‌های بخش کشاورزی اقدام به خرید پیله تر از نوغانداران می‌کنند که این اقدام دست دلالان را از خرید با قیمت پایین کوتاه خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: پیله تر تولیدی این شهرستان برای عرضه به بازار آماده است که پیش‌بینی می‌شود امسال تا پایان خردادماه ۱۰۰ کیلو گرم پیله تر ابریشم تولید شود.

وی گفت: نوغانداری فعالیت جانبی در کنار کشاورزی است که طی دوره کوتاه‌مدت در راستای انگیزه اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستا انجام می‌شود و در طول چند سال اخیر در سطح شهرستان با استقبال خوبی مواجه بوده است.

وی این فعالیت را زودبازده عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان نهاوند، توزیع جعبه نوغان معمولا در اردیبهشت ماه انجام می‌شود که این فعالیت ۴۰ تا ۴۵ روز طول خواهد کشید.

 امیری گفت: فعالیت نوغانداری چند سالی است در نهاوند آغاز شده و ۱۳ نفر بهره‌بردار در این زمینه مشغول فعالیت هستند که امسال با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان و جهاد کشاورزی ۲۰ جعبه نوغان بین آنان توزیع شده است.

 در نهاوند ۷۰ هزار هکتار از اراضی قابلیت کشت و زرع را دارند که ۵۰ هزار هکتار از آنها زیر کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی قرار دارد، این شهرستان قطب کشاورزی استان است که در بسیاری از محصولات مانند غلات، چغندر قند، حبوبات، کلزا و سایر محصولات باغی مانند سیب، گلابی، هلو، شلیل، به و گردو مقام اول تا دوم استان و در برخی موارد مانند گشنیز مقام اول کشور و همچنین در بخش شیلات و تولیدات دامی مقام برتر استان را داراست.

اقتصاد شهرستان به واسطه آب و هوای مساعد و آب نسبتا خوب بر کشاورزی استوار است و بیش از ۵۰ هزار بهره بردار در این شهرستان مشغول کشاورزی هستند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما